Pages

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

Τα λυκόπουλα της κρατικής Εκκλησίας

Πηγή: Περικλής Κοροβέσης - "Εφημερίδα των Συντακτών"

Οταν μια θρησκεία γίνεται κρατική ιδεολογία χάνει τον μυστηριακό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα και γίνεται θεσμός και όργανο του κράτους. Οπως η Αστυνομία, ο Στρατος κ.λπ, Γι΄αυτό και βλέπουμε τους υψηλά ιστάμενους στην ιεραρχία κληρικούς να μην έχουν κανένα πρόβλημα να φωτογραφηθούν καμαρωτά στα πλούσια άμφια τους με τους πιο αιμοσταγείς δικτάτορες.

Η κρατική Εκκλησία είναι πάντοτε στο πλευρό του δημίου -υπάλληλος του κράτους είναι και αυτός- και ποτέ στο πλευρό του θύματος, που είναι μια κάποια παραλλαγή του Σατανά και ως εκ τούτου η τιμωρία του είναι δίκαιη.
Από την άλλη πλευρά, έχουμε τη θεολογία της Απελευθέρωσης ή του Κοινωνικού Χριστιανισμού, που υπηρετεί τον άνθρωπο και τα δικαιώματα του. Η θεολογία της Απελευθέρωσης μας είναι κυρίως γνωστή από τη Λατινική Αμερική. Αντίστοιχα χριστιανικά κινήματα με κοινωνικό χαρακτήρα συναντούμε σε όλο τον χριστιανικό κόσμο άσχετα από Ομολογία.

Το αντίστοιχο κίνημα που προσπάθησε να δημιουργήσει ο αείμνηστος Ψαρουδάκης στην Ελλάδα, αν και ακόμα ζωντανό, δεν μπόρεσε να αναπτυχθεί όπως θα του άξιζε. Παράλληλα, έχουμε μέσα στον ίδιο τον κλήρο, αλλά και σε θεολόγους, μια βαθιά αναζήτηση για το νόημα του χριστιανισμού, που δεν έχει καμία σχέση με το κρατικό μόρφωμα του. Κυρίως εκφράζονται από το θαυμάσιο περιοδικό «Σύναξη», που δεν φαίνεται να έχει μεγάλη κυκλοφορία, σε μια χώρα όπου το 97% είναι ορθόδοξοι, αλλά προτιμούν τα τούρκικα σίριαλ.

Αφορμή για αυτό το σημείωμα είναι οι δηλώσεις του συντονιστή της θεματικής Επιτροπής θρησκευμάτων του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Μάκη Λυκόπουλου, ο οποίος όχι μονάχα δεν υποστήριξε τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Β. Διαμαντόπουλο, στη λυσσαλέα επίθεση από τρείς ιεράρχες, ανάμεσα τους και ο γνωστός για τις χρυσαυγίτικες απόψείς του μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, Ανθιμος, αλλά συντάχθηκε με το μέρος τους.

Και καλά ο Αρχιεπίσκοπος και ο Σιατίστης -έχουν την έξωθεν καλή μαρτυρία. Αλλά ο υπεύθυνος επί θρησκευμάτων του ΣΥΡΙΖΑ δεν γνωρίζει πως υπάρχουν τρείς μητροπολίτες που ευλογούν την εγκληματική οργάνωση της Χρυσής Αυγής; Αλλά και ο Π. Σκουρλέτης, που είναι συνετός, πού μπόρεσε να βρει «θέμα» για να δηλώσει «το θέμα τελειώνει εδώ». Ποιο θέμα; Ενα λαϊκό θεατρικό δρώμενο, που ενδεχομένως να είναι πολύ παλιό, αν κρίνουμε από την ημερομηνία που γίνεται, δηλαδή στην αρχή του χρόνου, παραπέμπει στα Σατουρνάλια. Και αυτή η στάση του ΣΥΡΙΖΑ προδίδει τι συμβιβασμούς μπορεί να κάνει στο μέλλον. Εξ όνυχος τον λέοντα. Ισως τα χειρότερα έπονται;

Η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, σε αντίθεση με τη Ρωμαιοκαθολική, έχει δείξει τέτοιο σκοταδισμό στα λαϊκά δρώμενα που συγκρίνεται μόνο με τους φονταμενταλιστές του ακραίου Ισλάμ.

Δεν ήταν ο χουντικός μητροπολίτης Αυγουστίνος Καντιώτης που κατάργησε το καρναβάλι του Αμυνταίου και δεν ήταν ο ίδιος που δημιούργησε τα δικά του χριστιανικά τάγματα εφόδου;
Και εδώ οι συγκρίσεις δεν είναι κολακευτικές. Η Αγία Εδρα, με τον Πάπα Παύλο τον Γ (1534-1549), αναβίωσε τα παλιά Σατουρνάλια της Ρώμης (στην ουσία τα νομιμοποίησε, γιατί ουδέποτε έπαψαν) και τα ανέδειξε σε μεγάλη ευρωπαϊκή γιορτή, που παράλληλα έφερνε και πλούτο στη Ρώμη από τους ξένους επισκέπτες. Τη σκυτάλη σήμερα την έχει πάρει η Βενετία, πάντα υπό τις ευλογίες του Πάπα. Για το Ρίο ντε Ζανέιρο καλύτερα να μη μιλήσουμε. Και αυτό σε καθολική χώρα είναι.

Από όσες μαρτυρίες έχουμε, γιορτές και μεταμφιέσεις, χορούς και τραγούδια, τελετές, μυητικές ή θρησκευτικές, τελετουργίες, λιτανείες, παρελάσεις κ.λ π. συναντάμε σε όλους τους αρχαίους λαούς. Σε Βαβυλώνιους, Αιγύπτιους, Ελληνες, Ρωμαίους, που πιθανότατα μας έδωσαν και το όνομα Καρναβάλι (Carnavale, ίσως από το λατινικό Carne Levamen: άρσις κρέατος, δηλαδή απόκρεως, αποκριά). Από τις αρχές της δεκαετίας του '60 τα λαϊκά δρώμενα, γιορτές, καρναβάλια κ.λπ., έγιναν το αγαπημένο αντικείμενο ερευνητών, ιστορικών, κοινωνιολόγων, εθνολόγων και υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία. Τρανταχτά ονόματα όπως Ντιμεζίλ, Ελιάντ, Καγιουά, Χιοϋμπερτ, Μοδ και πολλοί άλλοι μελέτησαν αυτό το φαινόμενο.

Νωρίτερα το είχε μελετήσει ο Φρόιντ στο «Τοτέμ και Ταμπού», ήδη από το 1913, για να αποσαφηνίσει τη σημασία του. Και την άποψη του συμμερίστηκαν και όλοι οι μεταγενέστεροι. «Μια γιορτή (το καρναβάλι είναι γιορτή) είναι μια επιτρεπτή υπέρβαση, που καταργεί κάθε απαγόρευση με απόλυτο τρόπο: είναι μια αταξία που καταργεί κάθε τάξη, ανατρέπει όλους τους κοινωνικούς φραγμούς, μέσα από μια ισχυρή αδελφοσύνη που αντιστέκεται σε μια κοινωνική τάξη που κατατάσσει τους ανθρώπους και τους χωρίζει», θα πρόσθετα εγώ πως είναι μια πλήρης ανατροπή της υπάρχουσας τάξης για να βρει η ανθρωπότητα τις απαρχές της με τη μορφή του θεατρικού δρώμενου.

Μην τυχόν ο ΣΥΡΙΖΑ και η Εκκλησία πρέπει να αρχίσουν να διαβάζουν κανένα τέτοιο βιβλίο; Βιβλιογραφία διατίθεται δωρεάν.  

2 σχόλια:

  1. Ωραίο άρθρο, έξω από τα "συνηθισμένα". Δείτε όμως αυτές τις δηλώσεις για να γελάσετε με την ψυχή σας. Οι μεγαλύτεροι μασκαράδες είναι στο ΠΑΣΟΚ. www.koutipandoras.gr/article/104405/antartiko-kata-tis-hoyntas-toy-syriza-tha-kiryxei-i-al-saleh

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ΝΔ (νέα δημοπρασία) βρίσκεται σε απελπιστική θέση. Όπως και τα ντόπια αφεντικά της. Επιστρατεύουν λοιπόν εκτός από το ψέμα τους παπάδες. Όχι όλους, το ιερατείο είναι έξυπνο, τα συνήθη κομματόσκυλα. Ο ΣΥΡΙΖΑ (ή το ΚΚΕ) θα κάνει αυτό, έκανε εκείνο κλπ, κλπ. Είναι φανερός ο αποπροσανατολισμός που επιχειρούν από τα προβλήματα της καθημερινότητας και της απάνθρωπης, αντιλαϊκής, φορομπηχτικής πολιτικής. Είναι επίσης φανερή η βλακεία τους. Νομίζουν ότι θα ακούσουμε μερικούς γραφικούς τύπους, που δεν εκφράζουν παρά μόνο τα συμφέροντα τους. Τους θυμίζω τι νίλα έπαθαν στη Θεσσαλονίκη, όπου ο εκλεκτός της ΝΔ αλλά και του «Παναγιότατου» (χα, χα) έφαγε φόλα στο δεύτερο γύρο. Ο γαλάζιος προηγούνταν με διαφορά στον πρώτο γύρο, ώσπου ο παπάς του έδωσε ...την ευχή του. Δεν του εύχονταν ο μπαμπάς της Ντόρας καλύτερα;
    Οι περισσότεροι είναι φυσικά Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Έχουν επίσης στην συντριπτική τους πλειοψηφία αρκετό μυαλό, ώστε να ξεχωρίζουν, που πρέπει να αναμιγνύεται η Εκκλησία και που όχι. Θυμίζω τις αντιδράσεις του Ιερατείου κατά του ΠΑΣΟΚ τη δεκαετία του 80. Καθόλου δεν εμπόδισε τον Ανδρέα Παπανδρέου να κερδίζει εκλογές ή να ασκεί την πολιτική του.
    Ο Θεός, κατά τους ίδιους τους παπάδες δεν ανακατεύεται στα πολιτικά, (τουλάχιστον επίσημα). Και πολύ καλά κάνει, γιατί τέτοια διλλήματα μεταξύ πολιτικής και θρησκείας διχάζουν το ποίμνιο. Άσε, που υπάρχει κίνδυνος να χρεωθούν και στη ίδια την Εκκλησία τα οδυνηρά αποτελέσματα της πολιτικής ενός κόμματος. Δηλαδή, να το κάνω λιανά, αν έλεγαν ότι ο φτερωτός δήμαρχος ήταν «άγιος» κι αποδεικνύονταν, όπως αποδείχτηκε, αμαρτωλός, τι θα έλεγαν μετά στους ναούς; Ότι ο «Παντογνώστης Θεός» δεν είδε, ή δεν ήξερε; Ας μας προβληματίσει η στάση του Άνθιμου πριν από κείνες τις εκλογές. Ο «πολυτεχνίτης» γιατρός – δήμαρχος – δρομέας – ληστής πήγαινε τακτικά σ’ εξομολόγηση; Αν είχε εξομολογηθεί την αμαρτία του, μήπως γι αυτό κόπτονταν κάποιοι να κερδίσει υποψήφιος του ίδιου κόμματος; Λέμε τώρα μια θεωρία, κάνουμε μια ερώτηση, εκτός, αν αυτό δεν το έλεγε ούτε του παπά...
    Μετά τις εκλογές φυσικά, τα βρήκαν ο Μπουτάρης και ο Άνθιμος, σιγά που δε θα τα έβρισκαν. Οπότε, Ιερόνemo, μάζεψε τους, πριν κάνουν ζημιά σε σένα... Τώρα βέβαια, που το σκέφτομαι καλύτερα, ας τους να λένε, θα πάει ο κόσμος στο ναό να ηρεμήσει με την προσευχή, θα ακούει τέτοια και θα φεύγει από το ναό πιο θυμωμένος...
    Επίσης αφήστε τι έγινε πριν χρόνια στη Ρωσία (θα κάνουμε Ιστορία άλλη ώρα, αφού λυθούν τα επείγοντα και φλέγοντα προβλήματα), κοιτάξτε σήμερα το ποίμνιο που είναι έτοιμο να πάει στον «άλλο κόσμο» από την πείνα και το κρύο. Κατανοώ ότι το Στάλινγκραντ τσούζει μερικούς, αλλά πρέπει κάποτε να το ξεπεράσουν (χε χε), τι να κάνουμε, ας μην επιτίθονταν ο Αδόλφος... mitsos175.

    ΑπάντησηΔιαγραφή