Ο απαράδεκτος –επιεικής χαρακτηρισμός- τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίστηκε από μερίδα των ΜΜΕ ο θάνατος του Μ. Ασλάνη έχει δημιουργήσει θύελλα αντιδράσεων.
Η Συντονιστική Επιτροπή των Συνεργαζόμενων Ενώσεων στο χώρο του Τύπου με ανακοίνωσή της «Καταδικάζει απερίφραστα τους τυμβωρύχους των ΜΜΕ, που στο όνομα της αναγνωσιμότητας και της θεαματικότητας, θάβουν την ίδια τη δημοσιογραφία» και «καλεί τα πειθαρχικά όργανα των Ενώσεων να συνεδριάσουν προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες για την παραβίαση του κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας», ενώ απόλυτα εύστοχο είναι το άρθρο της Αντας Ψαρρά σήμερα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» το οποίο αναδημοσιεύουμε:
Η φωτογραφία με το πτώμα του, το κουτσομπολιό, οι «πληροφορίες» για το πως βρέθηκε νεκρός αντί να προκαλέσουν οργή και αγανάκτηση έγινα ανάρπαστα τα εκατομμύρια επισκέψεις στα ανώνυμα και επώνυμα ιστολόγια που ανάρτησαν , έγινε ανάρπαστη από τα αδηφάγα μάτια ιστολογίων και επισκεπτών
Ο κανιβαλισμός μπορεί να χαρακτήριζε κάποτε κάποιες κοινωνίες, όμως, στις μέρες μας, χαρακτηρίζει κυρίως τα ΜΜΕ πολλών πολιτισμένων χωρών. Η Ελλάδα έχει κι αυτή μερίδιο στην έκθεση ανθρώπων που πέθαναν σε κοινή θέα. Τα ΜΜΕ κρατάνε συχνά για λογαριασμό τους το απόλυτο δικαίωμα ενός δεύτερου θανάτου ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους, στα μάτια αναγνωστών και τηλεθεατών. Η φωτογραφία με το πτώμα του Ασλάνη, που μάλιστα έχει αποτυπωμένη επάνω της την αποκλειστικότητα του μέσου που την παρήγγειλε, κάτι ανάλογο δηλαδή με το μπουκέτο λουλουδιών που βάζουμε οι στενότεροι συγγενείς πάνω στο φέρετρο ενός προσφιλούς μας ανθρώπου, αντί να προκαλέσει οργή και αγανάκτηση, έγινε ανάρπαστη από τα αδηφάγα μάτια ιστολογίων και επισκεπτών που δεν χορταίνουν να βλέπουν πτώματα.
Δυστυχώς δεν είναι μόνο η φωτογραφία ο δεύτερος αυτός θάνατος του Ασλάνη. Είναι και όλο το κουτσομπολιό πάνω στην είδηση του θανάτου του. Είναι τα εκατομμύρια επισκέψεις στα ανώνυμα και επώνυμα ιστολόγια που ανάρτησαν τη φωτογραφία και τις «πληροφορίες» για τον θάνατο του Ασλάνη.
Το Star του ομίλου Βαρδινογιάννη, που βρέθηκε στο σπίτι του σχεδόν πριν φτάσει ο ιατροδικαστής, μας ενημέρωσε για τα σημειώματα του νεκρού, μας υποψίασε για το τι οδήγησε στον θάνατο τον Ασλάνη, πώς από τη μεγάλη καριέρα οδηγήθηκε στην καταστροφή, πώς τον λύγισαν τα χρέη, ενώ από το στόμα του ανιψιού του και πάντα μέσω Star μάθαμε ότι δύο γυναίκες (η μία μάλιστα Αλβανή!) τον κατέστρεψαν. Ούτε η πρέσβειρα καλής θελήσεως δεν μπόρεσε να σταματήσει τον οίστρο του δελτίου και των μεσημεριανάδικων εκπομπών του στο κυνήγι του δεύτερου θανάτου του Μιχάλη Ασλάνη. Εξάλλου δεν έχει πάει εκεί, όπως φαίνεται, ακόμα ο Ν. Χατζηνικολάου να μαζέψει λίγο τα λουριά των σκανδαλοδημιουργών.
Το «Πρώτο Θέμα» δεν έμεινε πίσω και μας πληροφόρησε: «Γιατί αυτοκτόνησε ο Ασλάνης. Τα οικονομικά προβλήματα λύγισαν τον σχεδιαστή – Του είχαν κλέψει 300 νυφικά και 80.000 ευρώ. “Φωτεινούλα και Δήμητρα, δεν αντέχω άλλο και συγγνώμη που σας το έκανα αυτό” έγραφε σε σημείωμά του».
Και για να δώσει και λίγο χρώμα στην είδηση «Μια αναποδογυρισμένη καρέκλα, μια παντόφλα, κάποια πεσμένα ρούχα και μερικά χειρόγραφα στο ξύλινο πάτωμα βρίσκονται στο σημείο που βρέθηκε νεκρός ο σχεδιαστής μόδας Μιχάλης Ασλάνης». Παρακάτω ακολουθούν οι φωτογραφίες-αίσχος από το εσωτερικό του σπιτιού του νεκρού, με τη λεζάντα της αυτοκτονίας και το απαραίτητο σχόλιο «Γυναίκες-“αράχνες” κατέστρεψαν οικονομικά τον Μιχάλη Ασλάνη».
Η«Ζούγκλα» του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου, περισσότερο προσεκτική, για λόγους που αφορούν το πρόσφατο παρελθόν, αλλά με τις ίδιες πληροφορίες για το πώς και το γιατί. Θυμίζουμε την εποχή που ο Μ.Τ. στις τηλεοπτικές εκπομπές του (2 και 5/12/1999 στον Alpha) είχε απολύτως διασύρει τον Μιχάλη Ασλάνη με αφορμή τις περιβόητες υποθέσεις με τις κασέτες του Στέφανου Κορκολή και την ατζέντα του Μιχάλη Ασλάνη. Στην εκπομπή αναγνώστηκαν αποσπάσματα από το προσωπικό ημερολόγιο του Μ. Ασλάνη που σχετίζονταν με τις ερωτικές επιλογές του. Επίσης διατυπώθηκαν καταγγελίες σε βάρος του για ασελγείς πράξεις.
Ο θιγόμενος δεν κλήθηκε να απαντήσει και ο σταθμός ισχυρίστηκε πάλι ότι κι αυτό έφτασε μέσω ταχυδρομείου, χωρίς φυσικά τη θέληση του Μ. Ασλάνη. Το δικαίωμα του ιδιωτικού βίου προστατεύεται από το Σύνταγμα όπως ο σεβασμός της τιμής και της υπόληψης του κάθε ατόμου. Μόνο λόγοι δημοσίου συμφέροντος θα μπορούσαν να επιτρέψουν την προσβολή τέτοιων αξιών και όχι λόγοι τηλεθέασης. Με την Απόφαση 10/2/2000 επιβλήθηκε ποινή διοικητικής και ηθικής κύρωσης (3 μέρες μετάδοση της απόφασης) και 60 εκατ. δρχ. πρόστιμο για τις δύο εκπομπές. Η ΕΣΗΕΑ είχε χαρακτηρίσει τότε τις εκπομπές «απαράδεκτο και αήθη τηλεοπτικό κανιβαλισμό».
Τέλος, η ναυαρχίδα του κανιβαλισμού εφημερίδα «Espresso», με τίτλο «Φωτό σοκ» (τρομάρα τους!), απεικονίζει το πτώμα του Μιχάλη Ασλάνη σε κοινή θέα, χωρίς να εμποδιστεί από κανέναν αρμόδιο -ένστολο ή μη- που βρισκόταν στο σημείο όπου βρέθηκε νεκρός ο άνθρωπος.
Εξάλλου, η ίδια η ΕΛ.ΑΣ. λίγες ημέρες πριν φωτογράφιζε και έδινε «προς βρώση» στη δημοσιότητα και σε κοινή θέα το πτώμα του σκοτωμένου από αστυνομικά πυρά Αλβανού δραπέτη Μαριάν Κόλα. Για αυτή τη φωτογραφία βέβαια δεν διατάχτηκε εισαγγελική έρευνα, μια και ο νεκρός ήταν ληστής και το πτώμα του δεν ενδιαφέρει κανέναν.
Ας μην ξεχνάμε όμως και τον έγκυρο Τύπο και τηλεοπτικά δελτία που σπεκουλάρισαν στις σελίδες και στα δελτία τους με την αυτοκτονία, τα χρέη και τις γυναίκες που τον οδήγησαν στο να μην πληρώνει το οφειλόμενο ΙΚΑ.
Το ημερολόγιο ερμηνεύτηκε και στα Μέσα αυτά κατά το δοκούν και κυρίως υπέρ της εκτίμησης ότι πρόκειται σαφέστατα για αυτοκτονία.
Τελικά, πέρα από τη δραστηριότητα του Μιχάλη Ασλάνη εν ζωή στον κόσμο της μόδας, η μόνη αληθινή είδηση ήταν το γεγονός ότι πέθανε από πνευμονικό οίδημα και ότι σε 15 ημέρες θα υπάρχουν σαφέστερα αποτελέσματα για το πώς το έπαθε.
Η είδηση όμως αυτή δεν αρκεί για όλους εκείνους που «φρίττουν» όταν ένας άντρας, αφού σκότωσε τη γυναίκα του, ανάρτησε τη φωτογραφία του πτώματός της στο Διαδίκτυο. Εξάλλου, κι εκείνος «εικόνα σου είναι κοινωνία και σου μοιάζει».
Η Συντονιστική Επιτροπή των Συνεργαζόμενων Ενώσεων στο χώρο του Τύπου με ανακοίνωσή της «Καταδικάζει απερίφραστα τους τυμβωρύχους των ΜΜΕ, που στο όνομα της αναγνωσιμότητας και της θεαματικότητας, θάβουν την ίδια τη δημοσιογραφία» και «καλεί τα πειθαρχικά όργανα των Ενώσεων να συνεδριάσουν προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες για την παραβίαση του κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας», ενώ απόλυτα εύστοχο είναι το άρθρο της Αντας Ψαρρά σήμερα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» το οποίο αναδημοσιεύουμε:
Ο δεύτερος θάνατος του Μιχάλη Ασλάνη
Η φωτογραφία με το πτώμα του, το κουτσομπολιό, οι «πληροφορίες» για το πως βρέθηκε νεκρός αντί να προκαλέσουν οργή και αγανάκτηση έγινα ανάρπαστα τα εκατομμύρια επισκέψεις στα ανώνυμα και επώνυμα ιστολόγια που ανάρτησαν , έγινε ανάρπαστη από τα αδηφάγα μάτια ιστολογίων και επισκεπτών
Ο κανιβαλισμός μπορεί να χαρακτήριζε κάποτε κάποιες κοινωνίες, όμως, στις μέρες μας, χαρακτηρίζει κυρίως τα ΜΜΕ πολλών πολιτισμένων χωρών. Η Ελλάδα έχει κι αυτή μερίδιο στην έκθεση ανθρώπων που πέθαναν σε κοινή θέα. Τα ΜΜΕ κρατάνε συχνά για λογαριασμό τους το απόλυτο δικαίωμα ενός δεύτερου θανάτου ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους, στα μάτια αναγνωστών και τηλεθεατών. Η φωτογραφία με το πτώμα του Ασλάνη, που μάλιστα έχει αποτυπωμένη επάνω της την αποκλειστικότητα του μέσου που την παρήγγειλε, κάτι ανάλογο δηλαδή με το μπουκέτο λουλουδιών που βάζουμε οι στενότεροι συγγενείς πάνω στο φέρετρο ενός προσφιλούς μας ανθρώπου, αντί να προκαλέσει οργή και αγανάκτηση, έγινε ανάρπαστη από τα αδηφάγα μάτια ιστολογίων και επισκεπτών που δεν χορταίνουν να βλέπουν πτώματα.
Δυστυχώς δεν είναι μόνο η φωτογραφία ο δεύτερος αυτός θάνατος του Ασλάνη. Είναι και όλο το κουτσομπολιό πάνω στην είδηση του θανάτου του. Είναι τα εκατομμύρια επισκέψεις στα ανώνυμα και επώνυμα ιστολόγια που ανάρτησαν τη φωτογραφία και τις «πληροφορίες» για τον θάνατο του Ασλάνη.
Το Star του ομίλου Βαρδινογιάννη, που βρέθηκε στο σπίτι του σχεδόν πριν φτάσει ο ιατροδικαστής, μας ενημέρωσε για τα σημειώματα του νεκρού, μας υποψίασε για το τι οδήγησε στον θάνατο τον Ασλάνη, πώς από τη μεγάλη καριέρα οδηγήθηκε στην καταστροφή, πώς τον λύγισαν τα χρέη, ενώ από το στόμα του ανιψιού του και πάντα μέσω Star μάθαμε ότι δύο γυναίκες (η μία μάλιστα Αλβανή!) τον κατέστρεψαν. Ούτε η πρέσβειρα καλής θελήσεως δεν μπόρεσε να σταματήσει τον οίστρο του δελτίου και των μεσημεριανάδικων εκπομπών του στο κυνήγι του δεύτερου θανάτου του Μιχάλη Ασλάνη. Εξάλλου δεν έχει πάει εκεί, όπως φαίνεται, ακόμα ο Ν. Χατζηνικολάου να μαζέψει λίγο τα λουριά των σκανδαλοδημιουργών.
Το «Πρώτο Θέμα» δεν έμεινε πίσω και μας πληροφόρησε: «Γιατί αυτοκτόνησε ο Ασλάνης. Τα οικονομικά προβλήματα λύγισαν τον σχεδιαστή – Του είχαν κλέψει 300 νυφικά και 80.000 ευρώ. “Φωτεινούλα και Δήμητρα, δεν αντέχω άλλο και συγγνώμη που σας το έκανα αυτό” έγραφε σε σημείωμά του».
Και για να δώσει και λίγο χρώμα στην είδηση «Μια αναποδογυρισμένη καρέκλα, μια παντόφλα, κάποια πεσμένα ρούχα και μερικά χειρόγραφα στο ξύλινο πάτωμα βρίσκονται στο σημείο που βρέθηκε νεκρός ο σχεδιαστής μόδας Μιχάλης Ασλάνης». Παρακάτω ακολουθούν οι φωτογραφίες-αίσχος από το εσωτερικό του σπιτιού του νεκρού, με τη λεζάντα της αυτοκτονίας και το απαραίτητο σχόλιο «Γυναίκες-“αράχνες” κατέστρεψαν οικονομικά τον Μιχάλη Ασλάνη».
Η«Ζούγκλα» του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου, περισσότερο προσεκτική, για λόγους που αφορούν το πρόσφατο παρελθόν, αλλά με τις ίδιες πληροφορίες για το πώς και το γιατί. Θυμίζουμε την εποχή που ο Μ.Τ. στις τηλεοπτικές εκπομπές του (2 και 5/12/1999 στον Alpha) είχε απολύτως διασύρει τον Μιχάλη Ασλάνη με αφορμή τις περιβόητες υποθέσεις με τις κασέτες του Στέφανου Κορκολή και την ατζέντα του Μιχάλη Ασλάνη. Στην εκπομπή αναγνώστηκαν αποσπάσματα από το προσωπικό ημερολόγιο του Μ. Ασλάνη που σχετίζονταν με τις ερωτικές επιλογές του. Επίσης διατυπώθηκαν καταγγελίες σε βάρος του για ασελγείς πράξεις.
Ο θιγόμενος δεν κλήθηκε να απαντήσει και ο σταθμός ισχυρίστηκε πάλι ότι κι αυτό έφτασε μέσω ταχυδρομείου, χωρίς φυσικά τη θέληση του Μ. Ασλάνη. Το δικαίωμα του ιδιωτικού βίου προστατεύεται από το Σύνταγμα όπως ο σεβασμός της τιμής και της υπόληψης του κάθε ατόμου. Μόνο λόγοι δημοσίου συμφέροντος θα μπορούσαν να επιτρέψουν την προσβολή τέτοιων αξιών και όχι λόγοι τηλεθέασης. Με την Απόφαση 10/2/2000 επιβλήθηκε ποινή διοικητικής και ηθικής κύρωσης (3 μέρες μετάδοση της απόφασης) και 60 εκατ. δρχ. πρόστιμο για τις δύο εκπομπές. Η ΕΣΗΕΑ είχε χαρακτηρίσει τότε τις εκπομπές «απαράδεκτο και αήθη τηλεοπτικό κανιβαλισμό».
Τέλος, η ναυαρχίδα του κανιβαλισμού εφημερίδα «Espresso», με τίτλο «Φωτό σοκ» (τρομάρα τους!), απεικονίζει το πτώμα του Μιχάλη Ασλάνη σε κοινή θέα, χωρίς να εμποδιστεί από κανέναν αρμόδιο -ένστολο ή μη- που βρισκόταν στο σημείο όπου βρέθηκε νεκρός ο άνθρωπος.
Εξάλλου, η ίδια η ΕΛ.ΑΣ. λίγες ημέρες πριν φωτογράφιζε και έδινε «προς βρώση» στη δημοσιότητα και σε κοινή θέα το πτώμα του σκοτωμένου από αστυνομικά πυρά Αλβανού δραπέτη Μαριάν Κόλα. Για αυτή τη φωτογραφία βέβαια δεν διατάχτηκε εισαγγελική έρευνα, μια και ο νεκρός ήταν ληστής και το πτώμα του δεν ενδιαφέρει κανέναν.
Ας μην ξεχνάμε όμως και τον έγκυρο Τύπο και τηλεοπτικά δελτία που σπεκουλάρισαν στις σελίδες και στα δελτία τους με την αυτοκτονία, τα χρέη και τις γυναίκες που τον οδήγησαν στο να μην πληρώνει το οφειλόμενο ΙΚΑ.
Το ημερολόγιο ερμηνεύτηκε και στα Μέσα αυτά κατά το δοκούν και κυρίως υπέρ της εκτίμησης ότι πρόκειται σαφέστατα για αυτοκτονία.
Τελικά, πέρα από τη δραστηριότητα του Μιχάλη Ασλάνη εν ζωή στον κόσμο της μόδας, η μόνη αληθινή είδηση ήταν το γεγονός ότι πέθανε από πνευμονικό οίδημα και ότι σε 15 ημέρες θα υπάρχουν σαφέστερα αποτελέσματα για το πώς το έπαθε.
Η είδηση όμως αυτή δεν αρκεί για όλους εκείνους που «φρίττουν» όταν ένας άντρας, αφού σκότωσε τη γυναίκα του, ανάρτησε τη φωτογραφία του πτώματός της στο Διαδίκτυο. Εξάλλου, κι εκείνος «εικόνα σου είναι κοινωνία και σου μοιάζει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου