Pages

Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2022

"Η μοναχική σύζυγος" του Σατιαζίτ Ράι από 08/09 σε ψηφιακά αποκατεστημένη έκδοση..

Γράφει ο Βελισσάριος Κοσσυβάκης

Η μοναχική σύζυγος (1964)

(Charulata/The Lonely Wife)

Σε σκηνοθεσία του Σατιαζίτ Ράι (Η Τριλογία του Απού, Nayak: Ο Ήρωας-ΜΟΥΣΙΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ).

Μία από τις σπουδαιότερες ταινίες στην ιστορία του Ινδικού κινηματογράφου, από 08/09 σε ψηφιακά αποκατεστημένη έκδοση.

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΕ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Βραβείο Ασημένιας Άρκτου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, 1965

Εξωτερική ηρεμία, εσωτερική φλόγα

Σχετικά με την ταινία:

Τέλη του 19ου αιώνα στην Ινδία. Η Τσαρουλάτα,  μια παντρεμένη γυναίκα ζει μοναχικά επειδή ο άντρας της, Μπχουπάτι, εκδότης εφημερίδας, αφιερώνει περισσότερο χρόνο στη δουλειά παρά στη σύζυγό του. Η Τσαρουλάτα είναι μια ευαίσθητη γυναίκα, η οποία αναζητεί διέξοδο στην Τέχνη. Όταν θα επισκεφθεί το σπίτι του ζευγαριού, ο Αμάλ, ξάδελφος του Μπχουπάτι, η γυναίκα θα βρει την ευκαιρία να εκφράσει την καλλιτεχνική της πλευρά, αλλά την ίδια ώρα θα νιώσει μια επικίνδυνη έλξη για τον ξάδερφο του άντρα της.

Στην ταινία "Η Μοναχική Σύζυγος" (Charulata) η κομψότητα και η απλότητα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με πολύ λεπτό τρόπο. Ο Satyajit Ray (Σατιαζίτ Ράι) καταφέρνει να μας μεταφέρει τα μύχια συναισθήματά και τις σκέψεις των χαρακτήρων του, χωρίς τεχνάσματα και με ελάχιστο διάλογο. H συναρπαστική ιστορία μιας γυναίκας με ανάγκη για έκφραση, τέχνη και ρομαντισμό, εξελίσσεται στα τέλη του 19ου αιώνα στην Ινδία. Η πλοκή υφαίνει με λεπτές κινήσεις το ντελικάτο παραμύθι ενός εύθραυστου γάμου και μιας γυναίκας που πασχίζει να ακουστεί η φωνή της.

Βασισμένη στη νουβέλα «Σπασμένη φωλιά» (Nastahirh), του νομπελίστα Ινδού συγγραφέα Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ (1861-1941), η ταινία του Σατιαζίτ Ράι «Η μοναχική σύζυγος» (Charulata), αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ταινίες της Ινδίας, η οποία προσεγγίζει με διακριτικότητα τη ζωή της γυναίκας στην Ινδία, περιγράφει συγκινητικά και με διεισδυτική ακρίβεια τις αντικρουόμενες απόψεις, συμπεριφορές και ανάγκες που συνθέτουν την αποικιοκρατούμενη Ινδία του ύστερου 19ου αιώνα.

Κριτικές:

“Στο πιο λυρικό σημείο της ταινίας, στη σκηνή του κήπου, η ατμόσφαιρα  της Charulata σταδιακά αν και ανεπαίσθητα σκοτεινιάζει, κινείται προς τη συναισθηματική σύγκρουση και, τελικά, την ερήμωση - μια διαδικασία που αντικατοπτρίζεται στον περιορισμό της κίνησης της κάμερας και στον φωτισμό, ο οποίος γίνεται πιο σκιώδης και σκοτεινός καθώς ο Bhupati βλέπει την εμπιστοσύνη του να προδίδεται και η Charu συνειδητοποιεί τι έχει χάσει.

Για τους θεατές της Δύσης, τα τρία πρόσωπα του τριγώνου μπορεί να φαίνονται σκόπιμα αφελή. Αυτό θα ήταν και πάλι μια παρανόηση που δημιουργήθηκε από την άγνοια της Βεγγαλικής κοινωνίας, όπου, όπως επεσήμανε ο Ray, ο μικρότερος αδελφός ενός συζύγου – στην προκειμένη περίπτωση, ένας στενός ξάδερφος, δικαιούται παραδοσιακά μια προνομιακή σχέση με την κουνιάδα του. Αυτή η σχέση, παιχνιδιάρικα φλερτ, «γλυκιά αλλά αγνή», μεταξύ μιας γυναίκας και της αποθάρρυνσης της, γίνεται αποδεκτή και μάλιστα ενθαρρύνεται. H Charou και o Amal απλώς απομακρύνονται, εν αγνοία τους, σε ένα απροσδιόριστο κοινωνικό σύνορο.”

-Philip Kemp

“Η πλοκή της Charulata είναι προσεγμένη, συγκρατημένη και όμορφη στην κομψή απλότητά της - είναι ο Ray απογυμνωμένος από περιττότητα και συμβιβασμό, και το συναίσθημα,  είναι πάντα παρόν, είναι εδώ πιο συμπυκνωμένο και αποσταγμένο ως αποτέλεσμα. Η χαρακτηριστική κυριαρχία του στην ατμόσφαιρα εξακολουθεί να υπάρχει, φυσικά, αλλά εδώ είναι στην υπηρεσία της πλοκής, αντί να είναι σχεδόν αυτοσκοπός όπως ήταν σε πολλές από τις ταινίες του.”

-Yasmeen Khan

“Όπως πάντα, ο Ray υιοθετεί μια ανθρωπιστική προσέγγιση στην ταινία του, φέρνοντας στον θεατή το νατουραλιστικό, σχετικό δράμα από τους χαρακτήρες και τις καταστάσεις του, χωρίς να φοβάται να εμφυσήσει χιούμορ και ζωντάνια στο έργο. Οι κεντρικές σχέσεις απεικονίζονται επίσης διακριτικά και ευαίσθητα, χρησιμοποιώντας την οπτική αφήγηση, ως επί το πλείστον, καθώς και τη δύναμη των ερμηνειών. Κοντινές ματιές και υπαινικτικά πλάνα με σκόπιμο μοντάζ λένε στο κοινό τι πρέπει να γνωρίζει, αντί να το βασανίζουν με ερωτικές σκηνές ή μελοδραματικές αντιπαραθέσεις. Υπάρχουν μερικές μεγάλες εκρήξεις συναισθημάτων, αλλά αυτές είναι σχετικά σύντομες και αντιμετωπίζονται με ευαισθησία, επιτρέποντας δραματικές διεξόδους στην ένταση που σιγοβράζει σε άλλα σημεία του δράματος.”

-David Brooke


Γραφείο Τύπου NEW STAR

Phone: 2108640054 - 2108220008 - 2108640017

E-mail: newstarcine@gmail.com 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου