Pages

Σάββατο 22 Μαρτίου 2014

Το "προσκύνημα" της Ρένας Δούρου στο "Αγιο" Ορος

  Του Γ. Γ.

«ΡΕΝΑ ΔΟΥΡΟΥ ΣΤΟ "ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ'': ΠΩΣ ΘΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ -ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΥΜΒΑΔΙΖΟΥΝ ΣΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ...», έτσι τιτλοφορείται η συνέντευξη που έδωσε  η  υποψήφια περιφερειάρχης Αττικής,  επικεφαλής του συνδυασμού του ΣΥΡΙΖΑ «Δύναμη Ζωής» στην ιστοσελίδα «Αγιορείτικο Βήμα».

Το στέλεχος του Σύριζα κάνει αναφορά στην «αναντικατάστατη προσφορά του Αγίου Ορους ανά τους αιώνες», και  στις προοπτικές στήριξης του  από  το κράτος και την Ευρωπαϊκή Ένωση,  ….

Δεν είναι ανιστόρητη η Ρένα Δούρου. Γνωρίζει πολύ καλά τον άθλιο ρόλο των λεγόμενου «Αγίου» Ορους και επί Τουρκοκρατίας, και επί κατοχής της χώρας μας από τους Γερμανούς. Αλλά μια και τα ... χρυσόβουλα, τα έδωσε η κυβέρνηση της δεξιά στον Εφραίμ (αλήθεια τι κάνει αυτή η ψυχή;) και κάτι έπρεπε να πει και να υποσχεθεί κι αυτή γιατί το θρησκόληπτο «ποίμνιο» έχει ψήφους.

Με την ευκαιρία να θυμηθούμε τι έγραψε ο Θέμος Κορνάρος στο βιβλίο του «Οι "Αγιοι" χωρίς μάσκα» που είχε εκδοθεί το 1931. Και σήμερα ελάχιστα έχει αλλάξει η κατάσταση όσο αφορά τον βίο και την πολιτεία των «υπηρετών του θεού» ειδικά των καλογέρων.

«Αλητόσκυλα» χαρακτηρίζει τους ρασοφόρους ο Θέμος Κορνάρος συμπληρώνοντας ότι σ’ «αυτούς ο χαρακτηρισμός «χτήνη» θα ήταν αλαφρός αν δεν προσέβαλε τα εργατικά ζώα».

«Μέσα στα 20 μοναστήρια του Άθω, θα βρούμε: εμπόρους ναρκωτικών, εμπόρους κι αγοραστές της... ανδρικής σάρκας, σχολειά του αλκοολισμού και συστηματικά εκπαιδευτήρια μισανθρωπίας κι αλληλοεξοντωμού. Κι ακόμα σπείρες απατεώνων που τις επιτυχίες τους θα ζηλεύανε κι οι πιο μοντέρνοι διεθνείς τύποι του είδους», υπογράμμιζε στο βιβλίο του.




Η επιστολή φέρει ημερομηνία 26 Απριλίου 1941. Γράφτηκε δηλαδή μια μέρα προτού μπουν οι Γερμανοί στην Αθήνα. Οι ηγούμενοι εξηγούν στον Χίτλερ: 

«Το Αγιον Ορος, Εξοχώτατε, συνέστη εις Πανορθόδοξον μοναχικήν πολιτείαν, εις ην ανέκαθεν διαβιούν εν αγαστή ομονοία μοναχοί ακωλύτως προσερχόμενοι από διάφορα ορθόδοξα Εθνη, κατά τον Θ' μ.Χ. αιώνα, πνευματικώς μεν εξαρτωμένων από του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, πολιτικώς δε αυτοδιοικούμενον υπό της Ιεράς Συνάξεως των Αντιπροσώπων των Είκοσιν Ιερών και Κυριάρχων Μονών και πολιτειακώς υπαγομένων υπό την προστασίαν και κηδεμονίαν των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων και των διαδόχων Αυτών.

Το Αυτονομιακόν τούτο πολίτευμα περιεθριγκώθη δι' αλλεπαλλήλων τυπικών και Χρυσοβούλων των ιδρυτών και ευεργετών των Ιερών μονών Βυζαντινών Αυτοκρατόρων Βασιλείου του Μακεδόνος (882), Ιωάννου Τσιμισκή (972), Κωνσταντίνου Μονομάχου (1046), Στεφάνου Δουσάν (1346) και άλλων Σλαύων, Ουγγροβλάχων Ηγεμόνων και των μετέπειτα Σουλτανικών Φιρμανίων τελευταίως δε υπό του Καταστατικού Χάρτου του 1926, ούτινος δύο αντίτυπα εσωκλείομεν.

Το ουτωσί καθιερωθέν προνομιακόν καί αυτοδιοίκητον καθεστώς του Ιερού τούτου Τόπου, αποτελέσαν αντικείμενον συζητήσεων και επικυρώσεων διαφόρων διεθνών συνθηκών περιεθριγκώθη τέλος, διά του 62ου άρθρου της Βερολινείου συνθήκης του έτους 1878, έχοντος ούτω, οι μοναχοί του Ορους Αθω οθενδήποτε και αν κατάγωνται θα διατηρήσωσι τα κτήματα και τα πρότερα αυτών δικαιώματα και θ' απολαύωσιν, άνευ ουδεμιάς εξαιρέσεως, πλήρους ισότητος δικαιωμάτων και προνομίων.

Των εν Αγίω Ορει ενασκουμένων Μοναχών, ανεξαρτήτως τόπου προελεύσεως και Εθνικότητος, σκοπός και αποστολή καθ' όλον τον υπερχιλιετή βίον του Αγίου Ορους, υπήρξεν η διατήρησις, προαγωγή και εξασφάλισις των Ιερών αυτού σκηνωμάτων, η διά της ακαταπονήτου φιλεργίας των εν αυτώ ενασκουμένων μοναχών καλλιέργεια της τε εκκλησιαστικής και κλασσικής φιλολογίας και καλλιτεχνίας, ο ασκητικός βίος και η διηνεκής προσευχή υπέρ του σύμπαντος κόσμου.

Την διατήρησιν του καθεστώτος τούτου της αυτονόμου μοναχικής πολιτείας, ικανοποιούντος πλήρως άπαντας τους εν Αγίω Ορει ενασκουμένους ανεξαρτήτως εθνικότητος Ορθοδόξους μοναχούς και εναρμονιζόμενοι προς τον σκοπόν και την αποστολήν αυτών, παρακαλούμεν και ικετεύομεν θερμώς την Υμετέραν Εξοχότητα όπως αναλάβη υπό την υψηλήν προστασίαν και κηδεμονίαν Αυτής.

Τον Βασιλέα των Βασιλευόντων και Κύριον των Κυριευόντων εξ όλης ψυχής και καρδίας ικετεύοντες, όπως επιδαψιλεύση τη Υμετέρα Εξοχότητι υγείαν και μακροημέρευσιν επ' αγαθώ του ενδόξου Γερμανικού Εθνους».

Μ' άλλα λόγια, οι Μονές του Αγίου Ορους κράτησαν και απέναντι στη γερμανική κατοχή την ίδια δουλική στάση που είχαν επιδείξει και απέναντι στην απειλή των Οθωμανών. Οπως έσπευσαν τότε να προσκυνήσουν τον Σουλτάνο, εξασφαλίζοντας την εύνοιά του για να μην κινδυνεύσουν τα κεκτημένα προνόμιά τους, έτσι και το 1941 βιάστηκαν να ταχθούν με το μέρος του Χίτλερ για να εξασφαλίσουν μεταξύ άλλων και ...τη Βιστονίδα. Ο αναγνώστης της αποκαλυπτικής αυτής επιστολής θα διαπιστώσει άλλωστε ότι οι μοναχοί ονομάζουν «ευεργέτες» και "κηδεμόνες" τους διαδόχους των Βυζαντινών, δηλαδή τους Οθωμανούς, ενώ από τις διάφορες εθνότητες που κατονομάζονται παραλείπεται η ελληνική!

Η γνησιότητα αυτής της επιστολής επιβεβαιώνεται και από την επίσημη έκδοση της Εκκλησίας της Ελλάδος «Μνήμες και μαρτυρίες από το '40 και την Κατοχή» (Αθήνα 2000, χορηγός Interamerican). Εκεί αποκαλύπτεται, μάλιστα ότι η επιστολή συντάχθηκε με την υπόδειξη Γερμανού ταγματάρχη, ενώ επιχειρείται να αποδοθεί στη βουλγαρική απειλή η προδοτική στάση των Αγίων Πατέρων (σελ. 354-6).

Το βέβαιο είναι ότι αποτέλεσμα της δωσιλογικής αυτής στάσης του Αγίου Ορους προς τον ηγέτη της ναζιστικής Γερμανίας ήταν η εύνοια της κυβέρνησης Τσολάκογλου και η αναγνώριση των διεκδικήσεων της Μονής Βατοπεδίου. 

3 σχόλια:

  1. Ο αετός μπορεί να περάσει σ' όλον τον αέρα, και του γενναίου άνδρα πατρίδα είναι όλη η γη. Ευρυπίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι μοναχες του Αγιου Ορους εχουνε πολλα κοινα στοιχεια με φεμινιστριες ομολογουμενως.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βλεποντας το πρωτο σχολιο το οποιο ειναι παλιο θυμηθηκα οτι ο Τσιπρας την επομενη μερα ειχε πει σε εκδηλωση στο Συνταγμα οτι η συγκυβερνηση εχει 2 κεφαλια και ειναι δικεφαλη η κατι τετοιο.
    Προφανως για να το πει μισει την Αεκ και δεν ειναι τυχαιο που παει να την δωσει στο ποιμνιο.
    Αν βρει κανενας το βιντεο ντοκουμεντο ας το ανεβασει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή