Ανακοινώθηκε και επίσημα ότι τα έργα σταματούν. Οι κατασκευαστικές εταιρίες που απαρτίζουν την κοινοπραξία έχουν παγώσει πλήρως το έργο, τα περισσότερα εργοτάξια έχουν κλείσει, μηχανήματα εκποιούνται ή μεταφέρονται, ενώ περισσότεροι από 2.800 εργαζόμενοι είτε έχουν ήδη απολυθεί είτε αναμένουν την απόλυσή τους.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Vinci "Η Γαλαρία", Θόδωρος Τσελεπής, σε συνέντευξή του στο 5ο φύλλο της εργατικής εφημερίδας ΔΡΑΣΗ, παρέθεσε σημαντικές πληροφορίες, για την εταιρία, την κοινοπραξία, το έργο και τη στάση του Δημοσίου.
Για τις απολύσεις: "Στη Vinci είμαστε 360 εργαζόμενοι και έχουμε μείνει 240. Έχει απολυθεί το 1/3 των εργαζομένων. Στο έργο δουλεύανε 2.800, με στοιχεία που μπορώ να γνωρίζω εγώ, γιατί στα υπόλοιπα εργοτάξια επικρατεί ομερτά. Έχουν απολυθεί πάνω από 1.000 εργαζόμενοι. Η χρηματοδότηση σταμάτησε από το Νοέμβριο. Οι τράπεζες, σε απόλυτη συνεργασία με τους κατασκευαστές, σταμάτησαν παράνομα να χρηματοδοτούν, τα εργοτάξια έχουν παγώσει, ο κόσμος απολύεται και αν δε βρεθεί λύση το έργο θα σταματήσει. Όχι μόνο η Ιόνια, αλλά και οι πέντε μεγάλοι άξονες".
Ποιος πληρώνει; "Το έργο πάγωσε από τις τράπεζες με τη δικαιολογία ότι είναι ανασφαλές οικονομικά. Ωστόσο χρηματοδοτείται ως εξής: 32% από τα διόδια, 20% από κρατικά και κοινοτικά κονδύλια, 41% από τραπεζικά δάνεια που έχουν συνάψει οι κατασκευάστριες εταιρίες και θα αποπληρωθούν πάλι από τα διόδια. Μόλις το 7% βάζουν οι κατασκευαστές. Αυτό αποτελεί από μόνο του το πρώτο σκάνδαλο.
Για τα στελέχη "πίσω από τις συμβάσεις": Η σύμβαση που φτιάχτηκε προέβλεπε ότι μέσα σ' ένα χρόνο θα ολοκληρώνονταν οι απαλλοτριώσεις. Κάτι αδύνατο. Δηλαδή από την πρώτη στιγμή άνοιγε η πόρτα για διεκδικήσεις των εργολάβων. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου επί Σουφλιά που συνέταξε τις συμβάσεις, είναι σήμερα στέλεχος στην Ολυμπία οδό. Ο τωρινός γραμματέας των συγχρηματοδοτούμενων έργων του Ρέππα είναι ο προηγούμενος διευθυντής της Εγνατίας και της Ιόνιας οδού. Τα ίδια πρόσωπα εναλλάσσονται ανάλογα με το ποιο κόμμα βρίσκεται στην κυβέρνηση. Όχι ότι έχουν κόμμα αυτοί, απλά αλλάζουν για να μη νιώθουν μονοτονία.
Εργατικά "ατυχήματα": "Η Vinci, είτε διαφήμιζε κάλπικα τον εαυτό της, μέσω της κατασκευής της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου, ως ασφαλή κατασκευαστική, είτε -το πιο πιθανό- έχει πολύ καλούς έλληνες συμβούλους που την κατάντησαν χειρότερη και από τη χειρότερη ελληνική. Όχι ότι έχει καμιά διαφορά …τελικά ίδια είναι τα αφεντικά ελληνικά και γαλλικά". Τα "ατυχήματα" ακολουθούν αυξητικό ρυθμό από χρόνο σε χρόνο, φτάνοντας στα 10 πέρυσι. "Συνάδελφος καταπλακώθηκε, υποβλήθηκε σε εγχειρήσεις, επέστρεψε κουτσαίνοντας. Έπεσε κομμάτι, ένα κυβικό μέτρο, από σκεπή, κατά τύχη δεν ήταν άνθρωποι από κάτω… Ανατρέπονται μηχανήματα…". Οι εργάτες που προσλαμβάνονται για ένα αντικείμενο, πρέπει να κάνουν τα πάντα. Ο οξυγονοκολλητής, για παράδειγμα, χωρίς να ξέρει, πρέπει να χειρίζεται βαριά μηχανήματα και αυτοκίνητα…
Η Vinci ως εργοδότης: "Συμπεριφέρονται με το χειρότερο τρόπο, απέλυσαν ακόμα και εκλεγμένη συνδικαλίστρια. Αφαιρούν από την "ατζέντα" θέματα που τους ενοχλούν, την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων, το ζήτημα ενός γαλλομαροκινού εργολάβου που φέρονταν βάναυσα. Ο γάλλος διευθυντής μας είπε ότι κάνει μπάνια, να μην τον ενοχλούμε. Κρύβεται από συνδικαλιστές, από βουλευτές. Έφυγε από την πίσω πόρτα και πήγε να πατήσει συνάδελφο απολυμένο. Διαμαρτυρόμαστε, κάνουμε παρεμβάσεις, όπως για το τι εκρηκτικά χρησιμοποιούν, και μας απειλούν με μηνύσεις, αγωγές, ξυλοδαρμούς. Η επιθεώρηση εργασίας αποτελείται από δύο άτομα για όλη την Αχαΐα. Κάναμε 24ωρες απεργίες - το καλό είναι ότι το Εργατικό Κέντρο Πάτρας δε βγήκε να μας …καταγγείλει. Είναι μόνο στο πλευρό της εργοδοσίας".
Ο Θεόδωρος Τσελεπής, πάντως, μιλάει για άλλο κόσμο που έχει σταθεί στους αγώνες του σωματείου, όπως τα πρωτοβάθμια σωματεία, συλλογικότητες, αντιεξουσιαστές… Κάνει επίσης λόγο και για θεσμούς ελέγχου του έργου, που εξαρτώνται από την κοινοπραξία. Ο χρηματοδοτούμενος "ελέγχει" το χρηματοδότη.
Τι είναι η Vinci: Ο προηγούμενος πρόεδρός της δικάζεται στη Γαλλία για γαϊτανάκι παρανομιών. Είχε απολύσει όλο το προσωπικό μισθοδοσίας για να ανεβάσει το μισθό του. Τώρα ο 70χρονος ζει στη Γενεύη, ενώ τον ψάχνει στη Γαλλία η εισαγγελία. Η κατασκευαστική απασχολεί 160.000 ανθρώπους. Εδώ κατασκεύασε τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, αλλά δε μας λένε τον όρο που υπάρχει στη σύμβαση για το πότε είναι υποχρεωμένοι να παραδώσουν το έργο στο ελληνικό Δημόσιο. Δε δίνουν λογαριασμό πόσα βγάζουν και πόσα στοιχίζει η συντήρηση... Συνεχίζουν όμως να εισπράττουν 12,90 ευρώ σε κάθε διέλευση.
Μπακλαβάς γωνία: "Αυτοί δεν είναι επενδυτές, είναι νταβατζήδες. Το 50% των κρατικών κονδυλίων έχει μπει, τα διόδια εισπράττονται από την πρώτη μέρα της σύμβασης το 2008, το μόνο που μένει είναι να βάλλουν οι τράπεζες τα λεφτά. Υποτίθεται ότι είναι σε διαπραγματεύσεις, έρχεται το κράτος και τους "πιέζει" και στις 23 Μαρτίου τους χαρίζει άλλα 30 δις. Εάν δεν τους "πίεζε" δηλαδή τι άλλο θα τους έδινε; Με τα δικά τους στοιχεία, σε 15 χρόνια θα έχουν κάνει απόσβεση - δηλαδή άλλα 15 χρόνια θα κερδίζουν σε βάρος μας. Τώρα το κράτος θα τους δώσει κι άλλα 10 χρόνια εκμετάλλευσης του έργου που δε θα φτάσει πέρα από την Πάτρα. Θα απολυθούν όλοι οι εργαζόμενοι για να επανέλθουν μετά με ατομικές ή επιχειρησιακές συμβάσεις ή θα συνεχίσουν με υπεργολάβους και απλήρωτους και ανασφάλιστους. Δηλαδή αυτό που έχει πληρώσει ο λαός θα το πληρώσει ακόμα ακριβότερα. Αυτή είναι η πορεία του έργου.
Η συνέντευξη του Θόδωρου Τσελεπή δόθηκε στον Σπύρο Καλογεράκη στο ελεύθερο κοινωνικό ραδιόφωνο Κοκκινοσκουφίτσα
Πηγή: Εφημερίδα "Δράση"
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Vinci "Η Γαλαρία", Θόδωρος Τσελεπής, σε συνέντευξή του στο 5ο φύλλο της εργατικής εφημερίδας ΔΡΑΣΗ, παρέθεσε σημαντικές πληροφορίες, για την εταιρία, την κοινοπραξία, το έργο και τη στάση του Δημοσίου.
Για τις απολύσεις: "Στη Vinci είμαστε 360 εργαζόμενοι και έχουμε μείνει 240. Έχει απολυθεί το 1/3 των εργαζομένων. Στο έργο δουλεύανε 2.800, με στοιχεία που μπορώ να γνωρίζω εγώ, γιατί στα υπόλοιπα εργοτάξια επικρατεί ομερτά. Έχουν απολυθεί πάνω από 1.000 εργαζόμενοι. Η χρηματοδότηση σταμάτησε από το Νοέμβριο. Οι τράπεζες, σε απόλυτη συνεργασία με τους κατασκευαστές, σταμάτησαν παράνομα να χρηματοδοτούν, τα εργοτάξια έχουν παγώσει, ο κόσμος απολύεται και αν δε βρεθεί λύση το έργο θα σταματήσει. Όχι μόνο η Ιόνια, αλλά και οι πέντε μεγάλοι άξονες".
Ποιος πληρώνει; "Το έργο πάγωσε από τις τράπεζες με τη δικαιολογία ότι είναι ανασφαλές οικονομικά. Ωστόσο χρηματοδοτείται ως εξής: 32% από τα διόδια, 20% από κρατικά και κοινοτικά κονδύλια, 41% από τραπεζικά δάνεια που έχουν συνάψει οι κατασκευάστριες εταιρίες και θα αποπληρωθούν πάλι από τα διόδια. Μόλις το 7% βάζουν οι κατασκευαστές. Αυτό αποτελεί από μόνο του το πρώτο σκάνδαλο.
Για τα στελέχη "πίσω από τις συμβάσεις": Η σύμβαση που φτιάχτηκε προέβλεπε ότι μέσα σ' ένα χρόνο θα ολοκληρώνονταν οι απαλλοτριώσεις. Κάτι αδύνατο. Δηλαδή από την πρώτη στιγμή άνοιγε η πόρτα για διεκδικήσεις των εργολάβων. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου επί Σουφλιά που συνέταξε τις συμβάσεις, είναι σήμερα στέλεχος στην Ολυμπία οδό. Ο τωρινός γραμματέας των συγχρηματοδοτούμενων έργων του Ρέππα είναι ο προηγούμενος διευθυντής της Εγνατίας και της Ιόνιας οδού. Τα ίδια πρόσωπα εναλλάσσονται ανάλογα με το ποιο κόμμα βρίσκεται στην κυβέρνηση. Όχι ότι έχουν κόμμα αυτοί, απλά αλλάζουν για να μη νιώθουν μονοτονία.
Εργατικά "ατυχήματα": "Η Vinci, είτε διαφήμιζε κάλπικα τον εαυτό της, μέσω της κατασκευής της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου, ως ασφαλή κατασκευαστική, είτε -το πιο πιθανό- έχει πολύ καλούς έλληνες συμβούλους που την κατάντησαν χειρότερη και από τη χειρότερη ελληνική. Όχι ότι έχει καμιά διαφορά …τελικά ίδια είναι τα αφεντικά ελληνικά και γαλλικά". Τα "ατυχήματα" ακολουθούν αυξητικό ρυθμό από χρόνο σε χρόνο, φτάνοντας στα 10 πέρυσι. "Συνάδελφος καταπλακώθηκε, υποβλήθηκε σε εγχειρήσεις, επέστρεψε κουτσαίνοντας. Έπεσε κομμάτι, ένα κυβικό μέτρο, από σκεπή, κατά τύχη δεν ήταν άνθρωποι από κάτω… Ανατρέπονται μηχανήματα…". Οι εργάτες που προσλαμβάνονται για ένα αντικείμενο, πρέπει να κάνουν τα πάντα. Ο οξυγονοκολλητής, για παράδειγμα, χωρίς να ξέρει, πρέπει να χειρίζεται βαριά μηχανήματα και αυτοκίνητα…
Η Vinci ως εργοδότης: "Συμπεριφέρονται με το χειρότερο τρόπο, απέλυσαν ακόμα και εκλεγμένη συνδικαλίστρια. Αφαιρούν από την "ατζέντα" θέματα που τους ενοχλούν, την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων, το ζήτημα ενός γαλλομαροκινού εργολάβου που φέρονταν βάναυσα. Ο γάλλος διευθυντής μας είπε ότι κάνει μπάνια, να μην τον ενοχλούμε. Κρύβεται από συνδικαλιστές, από βουλευτές. Έφυγε από την πίσω πόρτα και πήγε να πατήσει συνάδελφο απολυμένο. Διαμαρτυρόμαστε, κάνουμε παρεμβάσεις, όπως για το τι εκρηκτικά χρησιμοποιούν, και μας απειλούν με μηνύσεις, αγωγές, ξυλοδαρμούς. Η επιθεώρηση εργασίας αποτελείται από δύο άτομα για όλη την Αχαΐα. Κάναμε 24ωρες απεργίες - το καλό είναι ότι το Εργατικό Κέντρο Πάτρας δε βγήκε να μας …καταγγείλει. Είναι μόνο στο πλευρό της εργοδοσίας".
Ο Θεόδωρος Τσελεπής, πάντως, μιλάει για άλλο κόσμο που έχει σταθεί στους αγώνες του σωματείου, όπως τα πρωτοβάθμια σωματεία, συλλογικότητες, αντιεξουσιαστές… Κάνει επίσης λόγο και για θεσμούς ελέγχου του έργου, που εξαρτώνται από την κοινοπραξία. Ο χρηματοδοτούμενος "ελέγχει" το χρηματοδότη.
Τι είναι η Vinci: Ο προηγούμενος πρόεδρός της δικάζεται στη Γαλλία για γαϊτανάκι παρανομιών. Είχε απολύσει όλο το προσωπικό μισθοδοσίας για να ανεβάσει το μισθό του. Τώρα ο 70χρονος ζει στη Γενεύη, ενώ τον ψάχνει στη Γαλλία η εισαγγελία. Η κατασκευαστική απασχολεί 160.000 ανθρώπους. Εδώ κατασκεύασε τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, αλλά δε μας λένε τον όρο που υπάρχει στη σύμβαση για το πότε είναι υποχρεωμένοι να παραδώσουν το έργο στο ελληνικό Δημόσιο. Δε δίνουν λογαριασμό πόσα βγάζουν και πόσα στοιχίζει η συντήρηση... Συνεχίζουν όμως να εισπράττουν 12,90 ευρώ σε κάθε διέλευση.
Μπακλαβάς γωνία: "Αυτοί δεν είναι επενδυτές, είναι νταβατζήδες. Το 50% των κρατικών κονδυλίων έχει μπει, τα διόδια εισπράττονται από την πρώτη μέρα της σύμβασης το 2008, το μόνο που μένει είναι να βάλλουν οι τράπεζες τα λεφτά. Υποτίθεται ότι είναι σε διαπραγματεύσεις, έρχεται το κράτος και τους "πιέζει" και στις 23 Μαρτίου τους χαρίζει άλλα 30 δις. Εάν δεν τους "πίεζε" δηλαδή τι άλλο θα τους έδινε; Με τα δικά τους στοιχεία, σε 15 χρόνια θα έχουν κάνει απόσβεση - δηλαδή άλλα 15 χρόνια θα κερδίζουν σε βάρος μας. Τώρα το κράτος θα τους δώσει κι άλλα 10 χρόνια εκμετάλλευσης του έργου που δε θα φτάσει πέρα από την Πάτρα. Θα απολυθούν όλοι οι εργαζόμενοι για να επανέλθουν μετά με ατομικές ή επιχειρησιακές συμβάσεις ή θα συνεχίσουν με υπεργολάβους και απλήρωτους και ανασφάλιστους. Δηλαδή αυτό που έχει πληρώσει ο λαός θα το πληρώσει ακόμα ακριβότερα. Αυτή είναι η πορεία του έργου.
Η συνέντευξη του Θόδωρου Τσελεπή δόθηκε στον Σπύρο Καλογεράκη στο ελεύθερο κοινωνικό ραδιόφωνο Κοκκινοσκουφίτσα
Πηγή: Εφημερίδα "Δράση"
Δημοσίευση σχολίου