Home » , » Η ιδεολογία του «λούζερ» και η Αριστερά

Η ιδεολογία του «λούζερ» και η Αριστερά

Από ciaoant1 , Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2011 | 2:53 μ.μ.


Του Κωνσταντίνου Πουλή

Το ερώτημα των ημερών δεν είναι βεβαίως αν και πότε θα πτωχεύσουμε και με ποιους όρους. Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι τέτοια ερωτήματα δεν είναι για την αφεντιά μας. Θα μας πληροφορήσουν αρμοδίως, κατόπιν εορτής («Μην είστε ανυπόμονοι», που έλεγε κι ο Βενιζέλος σε μια συνέντευξη τύπου). Το πραγματικό ερώτημα είναι πώς εξηγείται η ανοχή του κόσμου, πώς εξηγείται αυτή η παραζάλη που κάνει τους ανθρώπους να καταπίνουν καμήλες σχεδόν αδιαμαρτύρητα. Υπάρχουν πολλές εξηγήσεις, αρχίζω λοιπόν με μία και έπονται κι άλλες.

Ο λαϊκός τύπος του τίμιου βιοπαλαιστή έχει εδώ και καιρό παραδοθεί στη χλεύη. Ο ηττημένος της ζωής δεν μπορεί να είναι ήρωας, είναι απλώς κακομοίρης. Ο σημερινός άνθρωπος θεωρεί γελοίο τον ηρωισμό του φτωχού παλικαριού. Η εποχή μας δεν μπορεί να γεννήσει τους τύπους που υποδύονταν ο Βέγγος ή ο Τσάπλιν, που έλαμπαν δια της κοινωνικής τους συντριβής. Επιβιώνουν οι ταινίες χάρη στο χιούμορ, αλλά είναι αδύνατο να καταλάβουμε τις αντίστοιχες δραματικές ταινίες ή τα λαϊκά τραγούδια. Ο Ξανθόπουλος γίνεται ανέκδοτο όχι γιατί δεν μας αρέσει ως ηθοποιός, αλλά γιατί δεν επικοινωνούμε με τον κόσμο του. Το «εγώ με την αξία μου κι όχι με ξένες πλάτες» του Καζαντζίδη το αντικατέστησε ο ηρωισμός της πιστωτικής κάρτας. Ταυτοχρόνως εξαφανίζεται η περηφάνια για τα ροζιασμένα χέρια του εργάτη που ιδρώνει για το ψωμί του, και δεν θεωρείται πια ντιντής ο άντρας που τα μαλακά χεράκια του δεν άγγιξαν πηλοφόρι και μυστρί.

Κατ’ ακριβή αντιστοιχία, ο πλούσιος δεν ντρέπεται πια για την αδικία. Απατεώνες ψευδοεπιχειρηματίες συγκροτούν ένα σύμπαν ολόκληρο όπου η ατιμία δεν είναι ντροπή. Η δημόσια ζωή μας βρίθει από αστέρες της αρπαχτής: αρπαχτής πολιτικής, επιχειρηματικής, ταχαμουαθλητικής, ταχαμουπολιτιστικής κ.ο.κ. Παλαιά αμαρτήματα ξεχνιούνται, τρέχοντα αμαρτήματα ρυθμίζονται. Ποιος μπορεί με το χέρι στην καρδιά να πει όχι μόνο ότι θεωρεί απόπατο της ζωής το αστραφτερό λαμόγιο της κοσμικής Αθήνας, αλλά και να πει στο παιδί του ότι είναι προτιμότερο να σε αδικούν παρά να αδικείς, όπως έλεγε ο παππούς Πλάτων;

Η αλλαγή είναι κολοσσιαία: διαβάζουμε για τους εξεγερμένους της Κομμούνας και κατά βάθος το μόνο που μετράει, πριν τις αναλύσεις ή την πολιτική έκβαση, είναι ότι είχαν δίκιο. Ότι ήταν ηθικά δικαιωμένοι. Η πρώτη και μεγαλύτερη ήττα της Αριστεράς, λοιπόν, πριν τα ανεξήγητα μικρά ποσοστά στις εκλογές και δημοσκοπήσεις, είναι πως στις συνθήκες της μαζικής δημοκρατίας εξακολουθούν μεν να υπάρχουν φτωχοί, αλλά αυτοί οι φτωχοί δεν θεωρούνται πια αθώα θύματα του συστήματος. Θεωρούνται «λούζερς», πατημένες τσίχλες. Η ατιμία μπορεί να μην είναι ντροπή, αλλά η φτώχια είναι. Μέσα στο πέλαγος των υποτιθέμενων ίσων ευκαιριών αναζητούν κι αυτοί να τρυπώσουν κάπου. Μιμούνται το ντύσιμο των αστών και προτιμούν να φορούν καθαρό πουκάμισο στη δουλειά, ακόμη και αν αμείβονται πολύ λιγότερο από χειρώνακτες. Δεν είναι μόνο η απουσία συγκεκριμένης πρότασης, όπως συνήθως λέγεται, που δεν αφήνει την Αριστερά να παίξει έναν ρόλο στο πώς οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την κρίση και τη ζωή τους μέσα σ’ αυτήν. Είναι που κατά βάθος οι συμπολίτες μας θέλουν μια καλύτερη θέση σ’ αυτόν τον κόσμο, δεν θέλουν να πειραματίζονται με επαναστάσεις και άλλους κόσμους.

Όταν είχε πάει ο Θεοτοκάς στην Αμερική τη δεκαετία του ’50, αυτό που τον είχε εντυπωσιάσει ήταν ότι ο φτωχός εκεί «φέρει το στίγμα αυτού που δεν τα κατάφερε», του αποτυχημένου. Έτσι θωρακίζεται λέει αυτή η χώρα απέναντι στον Κομμουνισμό, με τις ευκαιρίες που προσφέρει στον καθένα να ξεφύγει από την τάξη του. Ο εργάτης, συνεχίζει, αισθάνεται μια αλληλεγγύη για το καθεστώς, αφού «είναι κι αυτός κατά κάποιον τρόπο μέτοχος της κεφαλαιοκρατικής κοινωνίας και εισπράττει ένα είδος μέρισμα». Ο Θεοτοκάς οραματίζεται τον κλητήρα που γίνεται μετά πρέσβης, σε μια φαντασίωση πληρωμένη από την αμερικανική κυβέρνηση, που κάλυψε τα έξοδα του ταξιδιού του και φρόντισε να δημοσιευτεί το δοκίμιό του στις πιο απίθανες γλώσσες. Οι ιδιοτελείς ύμνοι του Θεοτοκά προς την Αμερική θα είχαν πολύ μικρή σημασία αν δεν επρόκειτο για έναν μύθο που διαπερνά τη σημερινή ιδεολογία. Η ισότητα ευκαιριών είναι το κατεξοχήν σύνθημα που εκφράζει τη νέα μικροαστική τάξη (Τσουκαλάς). Η σιωπή των θυμάτων εξηγείται από το γεγονός ότι τα θύματα έχουν τις ίδιες αντιλήψεις και τα ίδια ιδανικά στον τομέα των συμπεριφορών και των αξιών με τους θύτες (Αλαίν Τουραίν). Η αξία που διαπερνά όλα τα στρώματα είναι μία: η επιτυχία. Αν είσαι επιτυχημένος ποδοσφαιριστής, έμπορος ναρκωτικών, ζωγράφος, αστροφυσικός ή επίσκοπος, αν είσαι ποιητής ή αν σχεδιάζεις ακριβά ηλεκτρονικά γκατζετάκια, έχει μικρή σημασία. Όλα σε μια πλατινένια Αμέρικαν Εξπρές καταλήγουν (Πουλής). Έτσι, ο άνθρωπος που επωμίζεται ως ατομική ντροπή το μαύρο ριζικό του, μπορεί να πετύχει ή να μην πετύχει, να γίνει ή να μη γίνει τσιράκι του αφεντικού του, αλλά ένα πράγμα δεν μπορεί να διανοηθεί: να διεκδικήσει άλλη συλλογική μοίρα. Η «επίκαιρη ερώτηση» της περιόδου λοιπόν, τώρα που φαίνεται ότι διαλύονται οι ψευδαισθήσεις των ίσων ευκαιριών και ότι τη ζωή που φανταζόταν ο μικροαστός δεν θα τον αφήσουν να τη ζήσει, είναι αν θα τολμήσει να εξεγερθεί όχι απέναντι στις αναποδιές της ζωής που τον άφησαν στην άκρη, αλλά απέναντι σε ένα σύστημα που παράγει ανισότητα.

Από το pressproject - εδώ και ένα σχόλιο αναγνώστη:
"SOCIALISM NEVER TOOK ROOT IN AMERICA BECAUSE THE POOR SEE THEMSELVES NOT AS AN EXPLOITED PROLETARIAT BUT AS TEMPORARILY EMBARRASSED MILLIONAIRES"
-Τζων Στάινμπεκ (συγγραφέας του "Τα σταφύλια της οργής", κτλ) 
Μοιράσου το :

+ σχόλια + 8 σχόλια

8 Οκτωβρίου 2011 στις 4:18 μ.μ.

Δεν το χα σκεφτεί ποτέ έτσι.. πραγματικά συγκλονιστική η σκέψη σου, η οπτική σου γωνία..

Στρατής Γατελούζος
8 Οκτωβρίου 2011 στις 4:18 μ.μ.

Πολύ καλό το κείμενο, πράγματι λέει την αλήθεια (ή τουλάχιστον ένα πολύ μεγάλο μέρος της αλήθειας).
Αλλά δυστυχώς δεν αποφεύγει το απαξιωτικό για τους ομοφυλόφιλους σχόλιο, δείγμα της ριζωμένης μέχρι το μεδούλι ομοφοβίας που υπάρχει στη σταλινογενή και σταλινική αριστερά...

Να σας πω την αλήθεια, ένας από τους λόγους που έχω κάπως αποσυρθεί από το κίνημα μετά το καλοκαίρι (για όσους με ξέρουν το λέω αυτό) είναι και το ότι διαπιστώνω μέρα με τή μέρα πόσο τρομακτικά ομοφοβική είναι η συντριπτική πλειοψηφία της σημερινής αριστεράς. Και δεν έχω καμία όρεξη να παλέψω για ένα "νέο" κόσμο όπου οι ομοφυλόφιλοι θα χαρακτηριζόμαστε και πάλι "ντιντήδες", μαλθακοί, ανώμαλοι κλπ.

Όχι ότι εξισώνω τη σημερινή αγριότητα του νεοφιλελευθερισμού με το σταλινικό μέλλον που οραματίζεται η πλειονότητα της αριστεράς. Δεν εξισώνω τις δύο ιδεολογίες. Αυτό που λέω είναι ότι μειώνεται η διάθεσή μου να δράσω μαζί με την Αριστερά, τη στιγμή που ένα μεγάλο μέρος της με θεωρεί "ντιντή" και αστική παρέκκλιση.

Συντροφικά,
ένας ντιντής κομμουνιστής,
άνεργος και ανασφάλιστος,
αλλά περήφανος και αγωνιζόμενος.

8 Οκτωβρίου 2011 στις 5:19 μ.μ.

1) Κάτι αντίστοιχο είχε γράψει και η citigroup, σε ένα παλιότερο άρθρο που είχαμε δει (http://tsak-giorgis.blogspot.com/2010/03/citigroup.html). Έλεγε συγκεκριμένα ότι:

...Ειδικά μάλιστα αν συμβεί μια κρίση (που πλέον συμβαίνει), και δεν υπάρχει καπιταλιστική ανάπτυξη, ώστε να ξεγελιέται ο εργάτης ότι μπορεί και αυτός να γίνει μέλος της "πλουτονομίας", τότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, διότι θα πάψει να υποστηρίζει/δέχεται την "πλουτονομία" και θα διεκδικήσει μια πιο ισομερή μοιρασιά της πίτας:


...Perhaps one reason that societies allow plutonomy, is because enough of the electorate believe they have a chance of becoming a Pluto-participant. Why kill it off, if you can join it? In a sense this is the embodiment of the “American dream”. But if voters feel they cannot participate, they are more likely to divide up the wealth pie, rather than aspire to being truly rich.

Could the plutonomies die because the dream is dead, because enough of society doesnot believe they can participate? The answer is of course yes...

8 Οκτωβρίου 2011 στις 5:22 μ.μ.

2) Για το δεύτερο αναγνώστη, εντάξει, δε ξέρω τι ακριβώς εννοούσε ο συντάκτης του κειμένου, πάντως όντως υπάρχει αυτό το φαινόμενο της ομοφοβίας στη σημερινή αριστερά. Επέτρεψε μου να σου πω πάντως ότι κακώς αυτό σε κρατάει μακρυά από τους αγώνες

8 Οκτωβρίου 2011 στις 9:21 μ.μ.

μην αγχώνεστε σύντροφοι...υπάρχει και η σύγχρονη αριστερά της επενδυτικότητας....

http://2310net.wordpress.com/2011/10/08/%CE%B5%CE%BC%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CE%BD%CE%AD%CE%BF-%CE%B5%CE%B1%CE%BC-%CE%B5%CE%BC%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1/

Στρατής Γατελούζος
9 Οκτωβρίου 2011 στις 2:24 μ.μ.

Σύντροφε ciaoant1 σαφώς και δεν έχω αποσυρθεί εντελώς. Όσο και όπου μπορώ συμμετέχω. Αλλά πλέον δε γίνομαι και θυσία όπως πέρσι, που καθημερινά ήμουν στο κίνημα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Για να φτάσω να το ξανακάνω αυτό, θα πρέπει να δω εμπράκτα ότι για την πλειοψηφία της αριστεράς ΔΕΝ είμαι ούτε μίασμα ούτε ανώμαλος ούτε ντιντής, αλλά ένας διπλά καταπιεσμένος προλετάριος, που προσδοκά στο σοσιαλιστικό μέλλον ότι θα έχει ίσα δικαιώματα με τους ετεροφυλόφιλους.

10 Οκτωβρίου 2011 στις 8:26 π.μ.

Δεν ξέρω αν είναι χειρότερο να με θεωρεί κανείς σταλινικό ή ομοφοβικό. Δεν είμαι τίποτα από τα δύο. Μια που το πρώτο δεν προκύπτει από το κείμενο, να πω για τους «ντιντήδες» ότι μεταφέρω μια περιφρονητική κρίση γι’ αυτούς που δεν εργάζονταν χειρωνακτικά και συνεπώς δεν θεωρούνταν με βάση τον κώδικα αξιών της εποχής αρκετά «άντρες». Λυπάμαι που δεν πήρα ρητά αποστάσεις από τον σεξισμό που χαρακτηρίζει τα στερεότυπα της ανδροπρέπειας, αλλά δεν πήγε ο νους μου ότι οι αναγνώστες θα θεωρούσαν ότι τον συμμερίζομαι. Θα ήταν δυνατό να θαυμάζω εξίσου και τα «ροζιασμένα χέρια του εργάτη που ιδρώνει για το ψωμί του»; να υποτιμούσα δηλαδή όλα τα μη χειρωνακτικά επαγγέλματα; Δεν είναι φανερό ότι μεταφέρω αξιολογήσεις άλλων; Γενικώς δεν συμπαθώ τις γενικεύσεις, λοιπόν δεν θαυμάζω ούτε περιφρονώ κανέναν επειδή ανήκει σε κάποια γενική κατηγορία.

Στρατής Γατελούζος
11 Οκτωβρίου 2011 στις 2:22 μ.μ.

Σύντροφε Κωνσταντίνε, ναι είναι φανερό ότι μεταφέρεις γενικεύσεις άλλων, δίνοντας όμως παράλληλα την εντύπωση ότι τις συμμερίζεσαι κιόλας. Κατανοητή η εξήγησή σου. Όμως θέλω να τονίσω πως οι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί για εμάς τους ομοφυλόφιλους περισσεύουν στην Αριστερά και σίγουρα δε βοηθούν καθόλου στην καταπολέμηση της ομοφοβίας - κάθε άλλο...
Δε σε "μαλώνω" αυτή τη στιγμή, αλλά σου μεταφέρω το πώς βλέπει ένας ομοφυλόφιλος αυτή την υποβόσκουσα (έως και απροκάλυπτη - βλ. ΚΚΕ) ομοφοβία της αριστεράς.

Η ομοφοβία είναι και θέμα ενημέρωσης, αλλά και χρήσης φιλικής (ή τουλάχιστον) ουδέτερης γλώσσας για εμάς (τους ομοφυλόφιλους). Και αν δεν το κάνει η Αριστερά αυτό, ποιά ιδεολογία θα το κάνει; Διαφορετικά, θα συνεχίσουν για αρκετές δεκαετίες ακόμα να υπάρχουν οι καταστάσεις που παρουσιάζω στο πρόσφατο κείμενό μου στο Κόκκινο. Πχ οι αμέτρητοι ομοφυλόφιλοι που παντρεύονται στρέιτ γυναίκες (χωρίς η γυναίκα να γνωρίζει την ...επίμαχη "λεπτομέρεια") μόνο και μόνο για να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κοινωνικού τους περίγυρου και να αποβάλουν τη ρετσινιά του ντιντή...
Σου παραθέτω το κείμενό μου από την αναδημοσίευση του alterthess, που έχει ενεργοποιημένα όλα τα link:
http://www.alterthess.gr/content/%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%86%CF%85%CE%BB%CF%8C%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CF%86%CF%85%CE%BB%CF%8C%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1
Σε περίπτωση που το διαβάσεις και σου αρέσει, μπορείς και να το αναδημοσιεύσεις (αν το κρίνεις σκόπιμο).

Τώρα σε ό,τι αφορά την υπόθεση που έκανα ότι προέρχεσαι από τη σταλινογενή ή σταλινική αριστερά, πράγματι ήταν μόνο μια υπόθεση, δεδομένου ότι αυτός ο χώρος κυρίως εχθρεύεται τους ομοφυλόφιλους ή δε δίνει την απαραίτητη προσοχή στην αποφυγή ομοφοβικής γλώσσας. Αλλά γνωρίζω πολύ καλά ότι ομοφοβία θα βρει κανείς και σε τροτσκιστικές οργανώσεις (η ΟΚΔΕ-Εργατική Πάλη είναι το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα), αλλά ακόμα και στον ευρωκομμουνιστικό χώρο. Μέχρι και μεγάλα κομμάτια της (παλαιάς κοπής) αναρχίας δε δίνουν δεκάρα για την ομοφοβία και άρα δεν προσέχουν καθόλου τη γλώσσα τους. Εν πάσει περιπτώσει, κατανοητή η απάντησή σου και mea culpa για το σταλινικός :-)

Ευχαριστώ για την απάντηση,
Στρατής.

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ
Powered by Blogger