Home » , , » Μεγάλη κοινωνική δυσαρέσκεια - αλλά πού θα στραφεί;

Μεγάλη κοινωνική δυσαρέσκεια - αλλά πού θα στραφεί;

Από ciaoant1 , Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011 | 6:52 μ.μ.


Πριν από τρεις μέρες, είχαμε δημοσιεύσει ένα κομμάτι από το έργο του Μαρξ "Οι ταξικοί αγώνες στη Γαλλία", όπου περιέγραφε μια κατάσταση με φοβερές ομοιότητες με τη δική μας, καθώς και τότε, όπως και τώρα, κυριαρχούσαν οι τραπεζίτες.

Σήμερα, θα δούμε τη συνέχεια του έργου, με την αντίδραση των κατώτερων τάξεων σε αυτή την κατάσταση. Είχαμε ξαναδεί το συγκεκριμένο απόσπασμα παλιότερα, αλλά σήμερα είναι ακόμα πιο επίκαιρο - και αυτό διότι τελικά αυτό που επικράτησε στη Γαλλία τότε δεν ήταν μια λαική εξέγερση ή επανάσταση που ανέτρεψε τον καπιταλισμό, ή οτιδήποτε τέτοιο, αλλά αντίθετα αυτό που επικράτησε ήταν ένα "καθεστώς έκτακτης ανάγκης".

Εν ολίγοις, αυτό που έγινε ήταν ότι η εργατική τάξη ήταν ασυγκρότητη, ανοργάνωτη και δεν μπορούσε να αποτελέσει έναν εναλλακτικό πόλο εξουσίας που θα τραβούσε μαζί τους και άλλα στρώματα μικροαστών.

Έτσι, οι μικροαστοί (που τότε ήταν κυρίως αγρότες) κατέληξν να υποστηρίξουν ένα πραξικόπημα από το Βοναπάρτη, που τους έταξε να καταργήσει ένα βαρύ χαράτσι που τους είχε επιβληθεί, να τα βάλει με τους "πολύ πλούσιους", κτλ.

Και αυτό το ψήφισαν και πολλοί εργάτες, μην καταλαβαίνοντας ότι ψήφιζαν την ίδια τους την καταδίκη, καθώς ο Βοναπάρτης τους ρήμαξε, κάνοντας το Μαρξ να παρατηρήσει ότι "[οι εργάτες] απόδειξαν πως η ήττα του Ιούνη 1848 τους είχε κάνει για χρόνια ανίκανους για πάλη και πως η ιστορική πορεία θα πρέπει να συνεχίσει το δρόμο της περνώντας πρώτα-πρώτα πάνω από τα κεφάλια τους". Μετά από κάποια χρόνια, πράγματι οι εργάτες βρήκαν το δρόμο τους, και ξεσηκώθηκαν στην Παρισινή Κομμούνα, μια πρώτη προσπάθεια να ανατρέψουν τον καπιταλισμό, παίρνοντας οι ίδιοι την εξουσία στα χέρια τους.

Αν κοιτάξετε τι συμβαίνει σήμερα, θα δούμε πολλούς να φωνάζουν -ανάμεσα τους και εμάς βέβαια- για τα χαράτσια, για τη "δικτατορία των τραπεζών", που την καταγγέλουν ακόμα και πολλοί αναλυτές-δημοσιογράφοι...της άρχουσας τάξης (δείτε πχ άρθρο της Le Monde για το πως η Goldman Sachs βάζει δικούς της ανθρώπους σε κυβερνητικά πόστα σε Ελλάδα και αλλού, δείτε άλλο αφιέρωμα που παρουσιάζει συνολικότερα τα "κατορθώματα" της Goldman και τις πάμπολλες θέσεις εξουσίας που έχουν καταλάβει στελέχη της, κτλ, κτλ, κτλ).

Αν αν αυτά δε σας φτάνουν, δείτε και επιστολή πολλών στελεχώντου ΠΑΣΟΚ που τώρα ξαφνικά θυμήθηκαν ότι τα μέτρα που επιβάλλονται είναι νεοφιλελεύθερα, εξαθλιώνουν το λαό, "προτεκτορατοποιούν" την Ελλάδα, δεν έχουν λαική νομιμοποίηση, η κυβέρνηση εκλέχθηκε πραξικοπιματικά με τη συμμετοχή των φασιστών και για χατήρι των τραπεζιτών, κτλ, κτλ, κτλ.

Αν ούτε αυτό σας φτάνει, δείτε και επιστολή μεγαλοστελέχους της ΟΝΝΕΔ που νοιώθει προδομένος από το Σαμαρά, που τελικά στηρίζει την κυβέρνηση αυτή που υπακούει "στις 7 τράπεζες που διοικούν τον κόσμο" (Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, Merrill Lynch, Morgan Stanley, UBS) όπως λέει, έχοντας ουσιαστικά αναλάβει το ρόλο του "καλού μπάτσου" όπως χαρακτηριστικά το θέτει.

Η "αγανάκτηση" πλέον δεν δεν περιορίζεται καν στις πλατείες όπως το καλοκαίρι - αντίθετα, έχει γιγαντωθεί στις κατώτερες τάξεις και πλέον έχει εξαπλωθεί και στον "πολιτικό κόσμο" της χώρας, προκαλώντας μεγάλες ρωγμές. Εννοείται ότι τα σημερινά κόμματα είναι παρελθόν, τουλάχιστον στη μορφή που τα ξέραμε ως τώρα.

Το θέμα είναι όμως, προς τα πού θα πάει αυτή η δυσαρέσκεια;

Ας δούμε προς τα που πήγε σε μια άλλη εποχή - για να διδαχθούμε (αν και όσο μπορούμε) από το παρελθόν και να μην έχουμε επανάληψη "εθνοσωτήριων" καθεστώτων τύπου Βοναπάρτη:

***
[...]Στην εποχή του Λουδοβίκου Φιλίππου δεν κυριαρχούσε η γαλλική αστική τάξη, αλλά μόνο μια ομάδα της […] η λεγόμενη αριστοκρατία του χρήματος (σ.σ. τραπεζίτες, χρηματιστές, κτλ). Αυτή κάθισε στο θρόνο, αυτή υπαγόρευε τους νόμους στα κοινοβούλια, αυτή μοίραζε τις δημόσιες θέσεις
...
Η καθαυτό βιομηχανική αστική τάξη αποτελούσε ένα μέρος της επίσημης αντιπολίτευσης, δηλαδή δεν αντιπροσωπευόταν στα κοινοβούλια παρά σα μειοψηφία […] Η μικροαστική τάξη σ’ όλες τις διαβαθμίσεις της, όπως και η αγροτική τάξη είχαν αποκλειστεί ολότελα από την πολιτική εξουσία. […] Η βιομηχανική αστική τάξη έβλεπε τα συμφέροντά της να κινδυνεύουν, η μικροαστική τάξη ήταν γεμάτη από ηθική αγανάκτηση.
...
Ενώ η επανάσταση του 1789 άρχισε με την αποτίναξη των φεουδαρχικών βαρών από τους αγρότες, η επανάσταση του 1848, για να μη βάλει σε κίνδυνο το κεφάλαιο και για να εξασφαλίσει τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού του, εμφανίστηκε στον αγροτικό πληθυσμό με την επιβολή ενός νέου φόρου. […] Η προσωρινή κυβέρνηση επέβαλε ένα πρόσθετο φόρο από 45 λεπτά σε κάθε φράγκο πάνω στους τέσσερις άμεσους φόρους [...] ο φόρος αυτός χτύπησε πριν απ’ όλα την αγροτική τάξη, δηλαδή την πλειοψηφία του γαλλικού λαού. Οι αγρότες έπρεπε να πληρώσουν τα έξοδα της επανάστασης του Φλεβάρη, και σ’ αυτούς η αντεπανάσταση βρήκε το κυριότερο υλικό της. Ο φόρος των 45 λεπτών ήταν για τον Γάλλο αγρότη ζήτημα ζωής ή θανάτου, και ο αγρότης το μετέτρεψε σε ζήτημα ζωής ή θανάτου για τη δημοκρατία. Από τη στιγμή αυτή η δημοκρατία για τον Γάλλο αγρότη ήταν ο φόρος των 45 λεπτών και στο παρισινό προλεταριάτο έβλεπε ο αγρότης τον άσωτο που καλοπερνούσε με δικά του έξοδα
...
Η 10η του Δεκέμβρη 1848 [εκλογή του Λουδοβίκου Βοναπάρτη στο προεδρικό αξίωμα] ήταν η μέρα της αγροτικής εξέγερσης. Μόνο απ’ τη μέρα αυτή χρονολογείται ο Φλεβάρης των Γάλλων αγροτών. [...] Η δημοκρατία είχε αναγγείλει την παρουσία της στην τάξη αυτή με το φοροεισπράκτορα κι εκείνη αναγγέλθηκε στη δημοκρατία με τον αυτοκράτορα. Ο Ναπολέων ήταν ο μόνος άνθρωπος που είχε αντιπροσωπεύσει εξαντλητικά τα συμφέροντα και τη φαντασία της νέας τάξης των αγροτών που είχε δημιουργηθεί στα 1789. Η αγροτιά, γράφοντας το όνομα του Ναπολέοντα στην προμετωπίδα της δημοκρατίας, κήρυττε […] την επιβολή των ταξικών συμφερόντων της. Ο Ναπολέων δεν ήταν για τους αγρότες ένα πρόσωπο, αλλά ένα πρόγραμμα. […] Όχι άλλοι φόροι, κάτω οι πλούσιοι, κάτω η δημοκρατία, ζήτω ο αυτοκράτορας! Πίσω απ’ τον αυτοκράτορα κρυβόταν ο πόλεμος των χωρικών. Η δημοκρατία που καταψήφισαν ήταν η δημοκρατία των πλουσίων […] Για τη μικροαστική τάξη ο Ναπολέων σήμαινε την κυριαρχία του οφειλέτη πάνω στον πιστωτή.
...
Η εργατική τάξη ήταν αρκετά αποδυναμωμένη πολιτικά μετά την ήττα του Ιούνη του 1848, δεν συγκροτούσε κοινωνική δύναμη σε επαναστατική κατεύθυνση, για να αποτελέσει πόλο ταξικής συμμαχίας με τους μικροαστούς αγρότες. Άλλωστε, το προλεταριάτο ψήφισε μαζί με τη μικροαστική αγροτική τάξη Λουδοβίκο Βοναπάρτη, καθώς «η εκλογή του Ναπολέοντα σήμαινε […] την αποπομπή του αστικού δημοκρατισμού, την ακύρωση της νίκης του Ιούνη », την ήττα, τελικά, της πλουτοκρατικής δημοκρατίας των φόρων.
...
Η περαιτέρω αποδυνάμωση της εργατικής τάξης ως επαναστατικής κοινωνικής δύναμης ήρθε με την «κατάργηση του γενικού εκλογικού δικαιώματος» με τον εκλογικό νόμο της 31 του Μάη του 1850 που «ήταν το coup d’ etat [πραξικόπημα] της αστικής τάξης»
...
Μόνο που ο εκλογικός νόμος της 31 του Μάη 1850, το απόκλειε [το προλεταριάτο] από κάθε συμμετοχή στην πολιτική εξουσία. Το ξέκοβε από αυτό το ίδιο το πεδίο της μάχης. Ξανάριχνε τους εργάτες πίσω στην κατάσταση του παρία που βρίσκονταν πριν από την επανάσταση του Φλεβάρη . Οι εργάτες έτσι «απόδειξαν πως η ήττα του Ιούνη 1848 τους είχε κάνει για χρόνια ανίκανους για πάλη και πως η ιστορική πορεία θα πρέπει να συνεχίσει το δρόμο της περνώντας πρώτα-πρώτα πάνω από τα κεφάλια τους»

Οι Γάλλοι αγρότες, εντούτοις, όχι μόνο ψήφισαν μαζικά στις 10 Δεκέμβρη 1848 τον Λουδοβίκο Βοναπάρτη αλλά και τον στήριξαν εξίσου μαζικά στο πραξικόπημά του στις 2 Δεκέμβρη 1851, νομιμοποιώντας τον ανοικτά και με την ψήφο τους. Γράφει ο Μαρξ: «Η ιστορία τους κρατούσε από τον λόγο της και η πλειοψηφία ήταν σε τέτοιο βαθμό δεσμευμένη από τις αυταπάτες της που ίσα - ίσα στους πιο κόκκινους νομούς ο αγροτικός κόσμος ψήφισε ανοικτά το Βοναπάρτη»
...
Νομίζουμε ότι η λέξη-κλειδί εδώ είναι «αυταπάτες»: ο Λουδοβίκος Βοναπάρτης σαν πρόγραμμα αυταπατών των μικροαστών αγροτών, για ένα καθεστώς και κράτος ενάντια στους κρατικούς φόρους, ενάντια στη δημοκρατία των πλουσίων-πιστωτών.
...
Λόγω της οικονομικής απομόνωσής της (που προκαλεί επίσης και το “μικροαστικό ατομικισμό”) και λόγω της οικονομικής συγγένειας και συνάμα αντίθεσης προς την αστική τάξη και το προλεταριάτο, η μικροαστική τάξη πιστεύει στη φενάκη του υπερταξικού ουδέτερου κράτους. Προσμένει ότι το ουδέτερο κράτος θα της φέρει το εξ ουρανού μάννα, δηλαδή ότι θα βάλει τέλος στην κατάντιά της. Στην ακραία περίπτωση, οδηγείται συχνά σε μια “λατρεία του κράτους”. Τότε, η μικροαστική τάξη ταυτίζεται με το κράτος.
...
Οι μικροαστοί αποτελούν συχνά μια τάξη-στήριγμα του κράτους». Ιδίως ποιου κράτους; «Η συμμαχία τους με την αστική τάξη δεν είναι άμεση, αλλά πραγματοποιείται χάρη στην υποστήριξη εκείνων των μορφών κράτους που η μικροαστική τάξη θεωρεί αντίθετες προς τα συμφέροντα της αστικής τάξης και πρόσφορες στα δικά της» . Μια τέτοια μορφή κράτους της οποίας αποτέλεσαν ιστορικά τάξη-στήριγμα οι μικροαστοί αγρότες αποτελούσε το βοναπαρτικό κράτος εκτάκτου ανάγκης. «Ο εκλεκτός των αγροτών δεν είναι ο Βοναπάρτης που υποτασσόταν στο αστικό κοινοβούλιο, μα ο Βοναπάρτης που διάλυσε το αστικό κοινοβούλιο»
...
η εξωκοινοβουλευτική μάζα της αστικής τάξης […] καλούσε τον Βοναπάρτη να καταπιέσει, να εκμηδενίσει το τμήμα της που μιλούσε και έγραφε, τους πολιτικούς της και τους συγγραφείς της, το ρητορικό της βήμα και τον τύπο της, έτσι που να μπορεί γεμάτη εμπιστοσύνη, κάτω από την προστασία μιας ισχυρής και απολυταρχικής κυβέρνησης να ασχολείται με τις ιδιωτικές της υποθέσεις.
...
Σε αυτές τις συνθήκες «οι ρήτορες και οι γραφιάδες της αστικής τάξης, το βήμα της και ο τύπος, με λίγα λόγια, οι ιδεολόγοι της αστικής τάξης καθώς και η ίδια η αστική τάξη, οι αντιπρόσωποι και οι αντιπροσωπευόμενοι, στέκονταν σαν ξένοι μεταξύ τους και δεν καταλάβαιναν ο ένας τον άλλο».
...
«Στην πραγματικότητα η αυτοκρατορία ήταν η μόνη δυνατή μορφή διακυβέρνησης σε μια εποχή που η αστική τάξη είχε χάσει πια την ικανότητα να κυβερνά το έθνος και η εργατική τάξη δεν είχε ακόμα αποκτήσει αυτή την ικανότητα»


***

Και ακόμα ένα απόσπασμα από την ήττα των εργατών το 1848, πριν έρθει ο Βοναπάρτης:

 
Κανένας δεν είχε αγωνιστεί στις μέρες του Ιούνη για την σωτηρία της ιδιοκτησίας και για την αποκατάσταση της πίστης πιο φανατικά από τους Παρισινούς μικροαστούς – τους καφετζήδες, τους εστιάτορες, τους ταβερνιάρηδες τους μικροέμπορους, πραγματευτάδες επαγγελματίες κλπ. Το μαγαζί ανασκουμπώθηκε και βάδισε ενάντια στο οδόφραγμα για να αποκαταστήσει την κυκλοφορία που οδηγεί από το δρόμο στο μαγαζί. Πίσω όμως από το οδόφραγμα στέκοταν οι πελάτες και οι οφειλέτες, μπρος του οι πιστωτές του μαγαζιού. Κι όταν τα οδοφράγματα γκρεμίστηκαν και οι εργάτες συντρίφτηκαν, κι όταν οι μαγαζάτορες, μεθυσμένοι από τη νίκη, έτρεξαν πίσω στα μαγαζιά τους, βρήκαν την είσοδο φραγμένη από ένα σωτήρα της ιδιοκτησίας, έναν επίσημο πράκτορα της πίστης, που τους παρουσίαζε τις απειλητικές επιστολές: ληξιπρόθεσμο γραμμάτιο! ληξιπρόθεσμο νοίκι! ληξιπρόθεσμη τραβηχτική! χρεοκοπημένο μαγαζί ! χρεοκοπημένος μαγαζάτορας!

Διάσωση της ιδιοκτησίας! Όμως το σπίτι όπου κατοικούσαν δεν ήταν ιδιοκτησία τους. Το μαγαζί που φυλάγανε δεν ήταν ιδιοκτησία τους. Τα εμπορεύματα που πουλούσαν δεν ήταν ιδιοκτησία τους. Ούτε το μαγαζί τους, ούτε το πιάτο που τρώγανε, ούτε το κρεβάτι που κοιμούνταν άνηκαν σε αυτούς.
Απ’ αυτούς ακριβώς έμπαινε ζήτημα να σωθεί η ιδιοκτησία προς όφελος του ιδιοκτήτη που τους είχε νοικιάσει το σπίτι, του τραπεζίτη που τους είχε προεξοφλήσει το γραμμάτιο, του κεφαλαιούχου που τους είχε δανείσει μετρητά χρήματα, του εργοστασιάρχη που τους είχε εμπιστευθεί σ’ αυτούς τους λιανοπωλητές εμπορεύματα για πούληση, προς όφελος του μεγαλέμπορα που είχε παραδώσει επί πιστώσει τις πρώτες ύλες σ’αυτούς τους επαγγελματίες. Αποκατάσταση της πίστης! Μα η ξαναδυναμωμένη πίστη αποδείχτηκε ένας ζωηρός και γεμάτος ζήλο θεός, ακριβώς γιατί έδιωξε από τους τέσσερεις τοίχους του τον αναξιόχρεο οφειλέτη μαζί με την γυναίκα και τα παιδιά του, παραδίνοντας την εικονική ιδιοκτησία του στο κεφάλαιο και ρίχνοντας τον ίδιο στη φυλακή για χρέη, στη φυλακή που ξαναϋψώθηκε απειλητικά πάνω από τα πτώματα των εξεγερμένων του Ιούνη

Οι μικροαστοί είδαν με τρόμο ότι τσακίζοντας τους εργάτες, παρέδωσαν τους εαυτούς τους χωρίς αντίσταση στα χέρια των πιστωτών τους. Η χρεοκοπία τους, που από το Φλεβάρη και ύστερα κέρδιζε χρόνο και που είχε φαινομενικά αγνοηθεί, κηρύχθηκε ανοιχτά ύστερα από τον Ιούνη.

Η ονομαστική ιδιοκτησία τους είχε αφεθεί απείραχτη τόσο καιρό, όσο χρειάζονταν για να τους οδηγήσουν στο πεδίο της μάχης, εν ονόματι της ιδιοκτησίας. Τώρα που είχε ξεκαθαριστεί ο μεγάλος λογαριασμός με το προλεταριάτο, μπορούσε να ξανά ξεκαθαριστεί ο μικρός λογαριασμός με τον μπακάλη.
Στο Παρίσι, το συνολικό ποσό των γραμματίων που εκκρεμούσε η πληρωμή τους ήταν πάνω από 21 εκατομμύρια φράγκα, στις επαρχίες πάνω από 11 εκατομμύρια. Οι ιδιοκτήτες πάνω από 7.000 εμπορικών επιχειρήσεων του Παρισιού δεν είχαν πληρώσει το νοίκι τους από το Φλεβάρη.

***

Ως επιδόρπιο, δείτε και αυτό από τη wikipedia για την άνοδο του Χίτλερ σε ένα "καθεστώς έκτακτης ανάγκης"
On 30 January 1933, Adolf Hitler legally became Chancellor of Germany, appointed by President Paul von Hindenburg. Although he initially headed a coalition government, he quickly made Hindenburg a figurehead and eliminated his non-Nazi partners. The Nazi regime restored economic prosperity and ended mass unemployment using heavy military spending while suppressing labor unions and strikes.
Μοιράσου το :

+ σχόλια + 1 σχόλια

15 Νοεμβρίου 2011 στις 9:20 μ.μ.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΕΣΤΙΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΣΤΌΧΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΗ

Μια πρόταση για τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό οικονομικών :
Το τέλος ακινήτων το επαχθέστερο τέλος της μεταπολεμικής Ελλάδας,συναντά τη λυσσαλέα αντίδραση των πολιτών, ήδη από επίσημα στοιχεία της ΔΕΗ μόνο το 46% των εκδοθέντων λογαριασμών πληρώθηκε,προτείνω λοιπόν στο νέο πρωθυπουργό σαν ένδειξη καλής θέλησης να το αποσύρει (ιδέα του Βενιζέλου) και στη θέση του ας βάλουν κάτι εκτός του τέλους των ακινήτων, μια κι αυτό (το σπίτι) για τον νεοέλληνα θεωρείται νταμπού,χώρια που στη ζούλα εξαίρεσαν βιομήχανους -βιοτέχνες-ξενοδόχους,η περαιτέρω εμμονή στο τέλος δείχνει εμμονή στον σαδισμό και τον εκβιασμό του Βενιζέλου απέναντι στο κοινωνικό σύνολο, ή πληρώνετε ή σας κόβουμε το ρεύμα.
Και φυσικά τελικά θα αποδειχτεί η ξεροκεφαλιά (Βενιζέλου) γιατί αφ’ ενός το τέλος δεν θα πληρωθεί και αφ’ ετέρου η ΔΕΗ δεν θα μπορέσει να κόψει το ρεύμα στα εκατομμύρια απλήρωτους λογαρισμούς,γιατί θα ζημιώσει η ίδια.

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ
Powered by Blogger