Home » » Η κυβέρνηση επέλεξε τις βασικές αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις

Η κυβέρνηση επέλεξε τις βασικές αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις

Από giorgis , Τρίτη 8 Ιουνίου 2010 | 12:54 π.μ.

Η κυβέρνηση Παπανδρέου και ο υπουργός Εργασίας Α. Λοβέρδος προσπάθησαν να παρουσιάσουν τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις του Μνημονίου (που ενσωματώθηκε στο νόμο 3845/2010-ΦΕΚ 65 Α-6-5-2010) για το ασφαλιστικό ως απαιτήσεις του ΔΝΤ και των Κομισάριων, για να κρύψουν από την εργατική τάξη και όλους τους εργαζόμενους, ότι οι βασικές ρυθμίσεις της αντιασφαλιστικής επίθεσης, που βάζει την ταφόπλακα στην Κοινωνική Ασφάλιση, ήταν επιλογή δική τους.

Μετά τις μεγάλες πορείες διαμαρτυρίας των εργαζόμενων, που έγιναν στις 5 Μάη σ’ όλη την Ελλάδα, παρουσίασαν στις 10 Μάη το προσχέδιο κατεδάφισης της κοινωνικής ασφάλισης, διαφοροποιημένο σε αρκετά σημεία από το ψηφισμένο μνημόνιο, προκειμένου να εκτονώσουν την κατάσταση. Οι κυβερνητικές αυτές προσπάθειες πολύ γρήγορα κατέρρευσαν. Τώρα «ανακάλυψαν», ότι η Κομισιόν απαιτεί και νέες αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις που δεν συμπεριλαμβάνονται στο μνημόνιο. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διέρρευσε στα ΝΕΑ του συγκροτήματος Λαμπράκη τις «δέκα νέες απαιτήσεις» της Κομισιόν, ως απαιτήσεις που ξεφεύγουν από τα πλαίσια του ψηφισμένου μνημονίου, και το συγκρότημα Λαμπράκη τις παρουσίασε την περασμένη Δευτέρα.

Ισχυρίζονται ότι οι Κομισάριοι απαιτούν από την ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόσει από το 2015 και όχι από το 2018 το νέο τρόπο υπολογισμού της σύνταξης και με ποσοστό αναπλήρωσης 1,2% αντί για 2% το χρόνο.

Καταρχάς, αυτή δεν είναι νέα απαίτηση, πέρα δηλαδή από τα συμφωνηθέντα στο μνημόνιο. Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα απ’ αυτό: «Τροποποίηση του τύπου απονομής σύνταξης στο ανταποδοτικό σχήμα... με το ποσοστό συσσώρευσης να περιορίζεται σε ένα μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,2%».

Δεύτερο, αυτό το ποσοστό αναπλήρωσης αφορά μόνο την ανταποδοτική σύνταξη, δηλαδή τη λεγόμενη αναλογική σύνταξη, και όχι το άθροισμα της λεγόμενης βασικής και της αναλογικής σύνταξης. Το τελευταίο δεν θα μπορούσε να συμβαίνει, γιατί απλούστατα θα μπουν εισοδηματικά κριτήρια (εισοδήματα από συντάξεις και άλλες πηγές), τόσο ατομικά όσο και οικογενειακά, αφού κυβερνητικός στόχος είναι να δοθεί η βασική σύνταξη σε περιορισμένο αριθμό συνταξιούχων, όπως συμβαίνει άλλωστε και με το ΕΚΑΣ (Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης).

Τρίτον, τα ποσοστά αναπλήρωσης που εισάγει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με το 1,2% του μνημονίου είναι πολύ μικρότερα και περισσότερο καταστροφικά. Στην ειδική έκδοση της «Κ» για το ασφαλιστικό δημοσιεύσαμε για πρώτη φορά τον Πίνακα με τα ποσοστά αναπλήρωσης για 15, 18, 21, 24, 25, 27, 30, 33, 35, 36, 37, 38, 39 και 40 χρόνια ασφάλισης και αποδείξαμε ότι μ’ αυτά πετσοκόβονται οι συντάξεις. Θυμίζουμε ότι για παράδειγμα στην πρώτη ασφαλιστική κλάση, που είναι μέχρι 850 ευρώ, για 35 χρόνια δουλειάς το ποσοστό αναπλήρωσης μειώνεται από 72% σε 26,04%!

Ισχυρίστηκε το συγκρότημα Λαμπράκη, ότι δήθεν η κυβέρνηση πιέζεται να βάλει ποσοστό αναπλήρωσης 1,2% και έτσι εμμέσως πλην σαφώς δημιουργεί στους εργαζόμενους, που δεν έχουν μελετήσει το αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο, την εντύπωση ότι τα ποσοστά αναπλήρωσης που εισήγαγε η κυβέρνηση είναι πολύ καλύτερα. Αυτό είναι μεγάλο ψέμα, γι’ αυτό και κρίναμε ότι είναι ανάγκη να επανέλθουμε στα καταστροφικά ποσοστά αναπλήρωσης της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Φτιάξαμε τους Πίνακες 1 και 2 για τα ποσοστά αναπλήρωσης. Θα σταθούμε πρώτα στον Πίνακα 1 για να δούμε πώς πάνε τα ποσοστά αναπλήρωσης στις πέντε πρώτες κλάσεις που καθιέρωσε ο Α. Λοβέρδος.

1η κλάση. Τα πρώτα δεκαπέντε χρόνια το ποσοστό αναπλήρωσης θα είναι 0,70%, θα γίνει 0,84% στο 36ο έτος δουλειάς και 1,1% τα χρόνια 37ο, 38ο, 39ο και 40ό. Περνάμε τώρα στον Πίνακα 2 για να δούμε τι γίνεται με τους μέσους όρους των ποσοστών αναπλήρωσης πάλι στην 1η κλάση. Διαπιστώνουμε ότι για έτη ασφάλισης 15, 25, 30, 35, 40 ο μέσος όρος του ποσοστού αναπλήρωσης είναι αντίστοιχα 0,7%, 0,72%, 0,73%, 0,74%, 0,78%. Συγκρίνοντας αυτά τα ποσοστά αναπλήρωσης με το 1,2%, του μνημονίου διαπιστώνουμε ότι είναι πολύ μεγάλη η διαφορά. Μια διαφορά 42%-26,04%=15,96%, που επιβεβαιώνει την εκτίμησή μας, ότι οι σημερινοί δωσίλογοι ξεπερνούν σε λύσσα και μίσος προς την εργατική τάξη και τους εργαζόμενους, τους Κομισάριους και το ΔΝΤ.

2η κλάση. Τα πρώτα 15 χρόνια το ποσοστό αναπλήρωσης είναι 0,7% και γίνεται 1,05% το 36ο έτος της απασχόλησης, ενώ τα χρόνια 37ο, 38ο, 39ο και 40ό γίνεται 1,8%. Ο μέσος όρος για 15, 25, 30, 35 και 40 χρόνια είναι αντίστοιχα 0,70%, 0,74%, 0,77%, 0,81% και 0,91%. Και σ’ αυτή την κλάση είναι τεράστια η διαφορά των ποσοστών αναπλήρωσης του προσχέδιου Λοβέρδου με το 1,2% το χρόνο που αναφέρεται στο μνημόνιο. Στα 35 χρόνια η διαφορά ανέρχεται σε 35Χ1,2% =42%–28.35%=13,65%.

3η κλάση. Και σ’ αυτή την κλάση το ποσοστό αναπλήρωσης τα πρώτα 15 χρόνια είναι 0,70% και φτάνει στο 1,2% στον 30ό χρόνο απασχόλησης. Και εδώ ο μέσος όρος των ετών 15, 25, 30, 35, και 40 είναι αντίστοιχα 0,70%, 0,79%, 0,85%, 0,92% και 1,02%, δηλαδή με σημαντικές διαφορές σε σχέση με το 1,2% του μνημονίου. Η διαφορά στο ποσοστό αναπλήρωσης για 35 χρόνια ασφάλισης είναι 42%-32,2%=9,8%.

4η κλάση. Και σ’ αυτή την κλάση το ποσοστό αναπλήρωσης τα πρώτα 15 χρόνια είναι 0,70% και φτάνει στον 24ο χρόνο το 1,18%. Ο μέσος όρος των ετών 15, 25, 30, 35, 40 είναι αντίστοιχα 0,71%, 0,84%, 0,94%, 1,04%, 1,24%. Διαπιστώνουμε, ότι στην κλάση αυτή μόνο στα 40 χρόνια γίνεται ο μέσος όρος του ποσοστού αναπλήρωσης 1,24%. Η διαφορά στο ποσοστό αναπλήρωσης για 35 χρόνια ασφάλισης είναι 42%- 36,50%=5,5%.

5η κλάση. Το ποσοστό αναπλήρωσης τα πρώτα 15 χρόνια είναι 0,71% και φθάνει στο 21ο έτος απασχόλησης το 1,11%. Ο μέσος όρος του ποσοστού αναπλήρωσης των ετών 15, 25, 30, 35 και 40 είναι αντίστοιχα 0,71%, 0,89%, 1,01%, 1,15% και 1,34%. Διαπιστώνουμε ότι μόνο μετά από 40 χρόνια το ποσοστό αναπλήρωσης γίνεται 1,34%. Η διαφορά στο ποσοστό αναπλήρωσης για 35 χρόνια ασφάλισης είναι 42%-40,25%=1,75%.

Συνεχίζουμε με μερικές χρήσιμες παρατηρήσεις, όσον αφορά το ποσοστό αναπλήρωσης. Στις πέντε πρώτες κλάσεις, στις οποίες θα ενταχθεί η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζόμενων, λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών, τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι μικρότερα απ’ αυτά που θα έβγαιναν με το ποσοστό αναπλήρωσης του μνημονίου. Είναι δε πολύ μικρότερα απ’ αυτά που ισχύουν τώρα. Αντίθετα, για τις κλάσεις 6 και 7 είναι μικρότερα για τις περιπτώσεις των εργαζόμενων που έχουν ασφαλιστεί μέχρι 30 χρόνια και μεγαλύτερα για τις περιπτώσεις που εργάζονται για 35 και 40 χρόνια. Τέλος, για τις κλάσεις 8 και 9 τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι μεγαλύτερα για τις περιπτώσεις εργαζόμενων που δουλεύουν από 30 χρόνια και πάνω.

Το συμπέρασμα είναι ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επέλεξε η ίδια, χωρίς να της το επιβάλει η τρόϊκα, υπό την επιτήρηση της οποίας μπήκε όλος ο ελληνικός λαός, ένα πολύ ταξικό τρόπο υπολογισμού των ποσοστών αναπλήρωσης, που τσακίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζόμενων και το οποίο είναι χειρότερο απ’ αυτό που συμφώνησε με τους Κομισάριους και το ΔΝΤ και ενσωματώθηκε ως διάταξη στο ψηφισθέν μνημόνιο. Ετσι, φτάνουμε σε ποσοστά αναπλήρωσης που μαζί με το νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών κατακρεουργούν τις συντάξεις, μιας και θα κόβεται από τους εργαζόμενους που θα πρωτοπιάσουν δουλειά από την 1/1/2013 το 80% της λεγόμενης αναλογικής σύνταξης.

Πάμε τώρα να θυμηθούμε λίγο πώς γίνεται ο υπολογισμός της σύνταξης. Πολλαπλασιάζεται το ποσοστό αναπλήρωσης (που όπως προαναφέραμε πετσοκόβεται σε σχέση με το ισχύον σύστημα και είναι χειρότερο απ’ αυτό του μνημονίου) με τις συντάξιμες αποδοχές. Πώς υπολογίζονταν αυτές; Υπολογίζονταν αρχικά σύμφωνα με τις αποδοχές του τελευταίου μισθού, που στη συνέχεια έγινε ο μέσος όρος των αποδοχών της τελευταίας διετίας και από το 1992 της τελευταίας πενταετίας. Πριν όμως αθροιστούν οι ετήσιοι μισθοί, αυτοί αναπροσαρμόζονταν με ένα μαθηματικό συντελεστή, που τον επέλεξαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και που μ’ αυτόν πετύχαιναν να μειώνουν τις συντάξιμες αποδοχές.

Με το νέο σύστημα, για να βγει ο συντάξιμος μισθός, με τον οποίον θα πολλαπλασιαστεί το ποσοστό αναπλήρωσης για να βγει το ύψος της σύνταξης, θα αθροίζονται οι ετήσιοι μισθοί όλων των χρόνων που εργάστηκε ο εργαζόμενος (θα αναπροσαρμόζονται με ένα νέο συντελεστή) και θα βγαίνει ο μέσος όρος, που θα είναι οι συντάξιμες αποδοχές. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, προκειμένου να κατακρεουργήσει τις συντάξεις (κόβοντας το 80% της λεγόμενης αναλογικής σύνταξης), δεν αρκέστηκε στο να υπολογίζει τις ετήσιες αποδοχές όλου του εργάσιμου βίου. Δημιούργησε νέο συντελεστή αναπροσαρμογής των ετήσιων αποδοχών, για να πετύχει την ειλημμένη απόφασή της, της κατακρεούργησης των συντάξεων. Στο προηγούμενο φύλλο της «Κ» παρουσιάσαμε τόσο τον ισχύοντα όσο και το νέο συντελεστή.

Και ερχόμαστε τώρα στο χρόνο εφαρμογής του νέου υπολογισμού της σύνταξης. Καταρχάς πρέπει να αναφέρουμε, ότι και οι Α. Λοβέρδος και Γ. Κουτρουμάνης έφτιαξαν, στο προσχέδιο της αντιασφαλιστικής λαίλαπας, τις δικές τους κατηγοριοποιήσεις στους εργαζόμενους, ανάλογα με τον χρόνο έναρξης της πρώτης απασχόλησης. Εχουμε και λέμε:

Πρώτον, οι εργαζόμενοι που θα πιάσουν δουλειά για πρώτη φορά από 1/1/2013. Γι’ αυτούς θα ισχύσει απ’ αυτή την ημερομηνία ο νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης. Δηλαδή, θα ισχύσουν τα νέα πετσοκομμένα ποσοστά αναπλήρωσης, που θα πολλαπλασιάζονται με το συντάξιμο μισθό που θα βγαίνει με τον υπολογισμό των αναπροσαρμοσμένων (με το νέο συντελεστή) ετήσιων αποδοχών όλων των ετών του λεγόμενου εργασιακού βίου.

Δεύτερον, οι εργαζόμενοι που δουλεύουν ή έπιασαν δουλειά μέχρι τις 31/12/2012. Εδώ ο Α. Λοβέρδος έφτιαξε δύο υποκατηγορίες, που τις συνέδεσε με το χρόνο έναρξης της καταβολής της λεγόμενης βασικής σύνταξης. Στο προσχέδιο τοποθετεί ως χρόνο έναρξης την 1/1/2018 και δημιούργησε τις δύο υποκατηγορίες: Αυτοί που θα συνταξιοδοτηθούν μέχρι της 31/12/2017 και αυτοί που θα συνταξιοδοτηθούν μετά της 31/12/2017. Και στις δύο υποκατηγορίες ο νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης αρχίζει από την 1/1/2013, για το χρονικό κομμάτι του εργάσιμου βίου που θα διανυθεί μετά την 1/1/2013. Για το κομμάτι που θα διανυθεί μέχρι τις 31/12/2012 θα εφαρμοστεί ο ισχύων τρόπος υπολογισμού της σύνταξης κατά την περίοδο της συνταξιοδότησης.

Ποιος είναι ο νέος τρόπος υπολογισμού στις δύο υποκατηγορίες; Στη δεύτερη υποκατηγορία θα ισχύσει ο νέος τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται η σύνταξη των νεοεισερχόμενων στην δουλειά από την 1/1/2013. Στην πρώτη υποκατηγορία ο τρόπος υπολογισμού διαφοροποιείται μόνο στο ποσοστό αναπλήρωσης. Δηλαδή, το ποσοστό αναπλήρωσης των ετών 2013, 2014, 2015, 2016 και 2017 δεν θα είναι 0,7% το χρόνο, αλλά 2% το χρόνο, ποσοστό που είναι λίγο μικρότερο απ’ αυτό που είχε καθιερωθεί με τον αντιασφαλιστικό νόμο Ρέππα (3029/2002). Ετσι, η όποια μετατόπιση του χρόνου πλήρους εφαρμογής του τρόπου υπολογισμού της σύνταξης θα αφορά την πρώτη υποκατηγορία και το ποσοστό αναπλήρωσης. Εάν μετατοπιστεί ο χρόνος εφαρμογής από την 1/1/2018 στην 1/1/2015, όπως διέρρευσε στα «Νέα» ο Α. Λοβέρδος, τότε θα έχει επιπτώσεις μόνο στην υποκατηγορία αυτή και οι επιπτώσεις θα αφο- ρούν το ποσοστό αναπλήρωσης των ετών 2015, 2016, 2017. Συγκεκριμένα, τα ποσοστά αναπλήρωσης των ετών αυτών θα είναι 0,7% και όχι 2% ανά έτος, ρύθμιση που θα οδηγήσει στην εξοικονόμηση πόρων στον κρατικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό των Ταμείων. Ετσι θα δημιουργηθεί μια νέα υποκατηγορία στην υποκατηγορία των εργαζόμενων που θα συνταξιοδοτηθούν μέχρι τις 31/12/2017. Ενημερωτικά θέλουμε να προσθέσουμε, ότι η υποκατηγορία αυτή είναι η μειοψηφία των εργαζόμενων, που μετά τις 31/12/2013 θα γίνει ακόμη μικρότερη, μετά την κατάργηση όλων των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων των γυναικών και το ανέβασμα του ορίου ηλικίας στα 65.

Εάν πράγματι συμβεί αυτό που ισχυρίζεται το συγκρότημα Λαμπράκη, δεν νομίζουμε ότι θα αφορά και το χρόνο έναρξης της καταβολής της λεγόμενης βασικής σύνταξης. Ο χρόνος έναρξης της καταβολής της σύνταξης θα καθοριστεί και από άλλους παράγοντες.

Αποδεικνύεται, λοιπόν, περίτρανα, ότι η αντιασφαλιστική λαίλαπα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ είναι πνευματικό παιδί των Α. Λοβέρδου και Γ. Κουτρουμάνη και δεν επιβλήθηκε από τους Κομισάριους κόντρα στη θέληση τους.

Εφημερίδα ΚΟΝΤΡΑ
Μοιράσου το :

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ
Powered by Blogger