Του Γιώργου Κρεασίδη = "Πρίν"
Η ανακοίνωση ότι το ΕΠΑΜ και ο Δημήτρης Καζάκης θα συνεργαστούν εκλογικά με τη δεξιά Δημοκρατική Αναγέννηση του Στέλιου Παπαθεμελή, ήταν ίσως για αρκετούς μια έκπληξη. Ταυτόχρονα ήταν όμως για όλους το τέλος της φιλόδοξης προσπάθειας για αντιμνημονιακή πολιτική παρέμβαση με μαζικούς όρους, που θα απευθυνόταν σε όσους νιώθουν προδομένοι από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, πέρα όμως από την Αριστερά και χωρίς τα «εμπόδια» που κουβαλά.
Με μια αριστερόστροφη ανάλυση για την κρίση και το χρέος, αλλά και με απόσταση ασφαλείας από τη σοσιαλιστική προοπτική και τον κομμουνισμό, με μαχητικό λόγο ενάντια σε τρόικα, τράπεζες και πολιτική ολιγαρχία, αλλά χωρίς σαφή αναφορά στο εργατικό κίνημα, ο Δ. Καζάκης και το ΕΠΑΜ προσπάθησαν να κερδίσουν από την κρίση του πολιτικού συστήματος τον κόσμο που δίσταζε να ταυτιστεί με τις δυνάμεις της Αριστεράς, συχνά με δική της ευθύνη.
Το ΕΠΑΜ ουσιαστικά επιχείρησε να απευθυνθεί σε ένα πλατύ ακροατήριο διαφοροποιούμενο από την Αριστερά σε τρία επίπεδα. Το πρώτο αφορούσε την ανάδειξη της εθνικής ανεξαρτησίας όχι απλά σαν μια απάντηση στις αποικιοκρατικού χαρακτήρα παρεμβάσεις του ΔΝΤ και της EE, αλλά και σαν μια γραμμή που απευθυνόταν σε πλατιά στρώματα, η οποία θα μπορούσε να αγκαλιάσει ευρύτερες κοινωνικές δυνάμεις που χτυπιούνται από το Μνημόνιο, σε αντίθεση με μια «στενή» ταξική προσέγγιση.
Παραπέρα το ΕΠΑΜ μίλησε στο όνομα της υπέρβασης Αριστεράς και Δεξιάς, ώστε να επικοινωνήσει με όσους ξέκοβαν από το δικομματισμό, χωρίς να ζητά προσχώρηση στην Αριστερά. Και τέλος έκανε σημαία τη διαγραφή του χρέους και την παύση πληρωμών ως στοιχεία μιας άμεσης πολιτικής διεξόδου χωρίς στοιχεία στρατηγικής και κοινωνικού κινήματος, ώστε να ξεμπλέξει από το κουβάρι των πολιτικών προϋποθέσεων που κάνουν τις προτάσεις της Αριστεράς να μοιάζουν υπόθεση του μακρινού μέλλοντος.
Ακολούθησε μια πορεία μετατοπίσεων, ειδικά όσο πλησίαζαν οι εκλογές. Έτσι το ΕΠΑΜ στα πρώτα του βήματα υιοθέτησε την ασαφή τοποθέτηση για αναδιαπραγμάτευση της θέσης της χώρας στην EE, αίτημα που υπονόμευε την κατηγορηματική εναντίωση στο ευρώ. Στη συνέχεια οι θέσεις του ΕΠΑΜ προς το 1ο Συνέδριο μιλούσαν για μη αναγνώριση του χρέους και παύση πληρωμών, για ανατροπή των συμφωνιών και των μέτρων του Μνημονίου και αναθεώρηση σχέσεων με την EE, με πρώτο βήμα την έξοδο από την ευρωζώνη. Μετά το συνέδριό του, το ΕΠΑΜ μίλησε για δημοψήφισμα για τη σχέση της Ελλάδας με την EE, αλλά και την ευρωζώνη.
Φτάνοντας στην προεκλογική περίοδο και μέσω της συνεργασίας με τον Παπαθεμελή, ο πολιτικός λόγος του εκλογικού σχήματος (που θα κυριαρχήσει) γίνεται ακόμα πιο αόριστος, καθώς μιλούν για καταγγελία των συμφωνιών, παύση πληρωμών, όχι όμως πια και για διαγραφή του χρέους και δημοψήφισμα για το ευρώ, ενώ εξαφανίστηκαν οι αναφορές στην EE. Παράλληλα, την πλατφόρμα της συνεργασίας διαπερνά ο λόγος του αστικού κατεστημένου «πατριωτικού χώρου». Τα καλέσματα στην Εκκλησία να αναλάβει ρόλο οργανωτή του λαού, η μετατροπή του στρατού και της αστυνομίας σε «ένστολο λαό» και το σύντομο πολιτικό φλερτ με τον Καμμένο, δεν ήταν ούτε τυχαία ούτε μεμονομένα περιστατικά.
Τη μετατόπιση του ΕΠΑΜ προς το χώρο της λεγόμενης λαϊκής, πατριωτική Δεξιάς επισφραγίζει η συνεργασία με μια παλιά καραβάνα της πολιτικής που απ το Κέντρο πήγε στο ΠΑΣΟΚ, μετά στη ΝΔ για να καταλήξει στην εθνικιστική και θρησκόληπτη Δεξιά. Και αυτό παρά το γεγονός ότι το Συνέδριο του ΕΠΑΜ είχε αποφασίσει πως οι υποψήφιοι του δεν θα έπρεπε να «έχουν προηγούμενη επαγγεματική θητεία στην πολιτική».
Οι πατριωτικές αναφορές δεν έδωσαν τη δυνατότητα σε αυτού του είδους την αντιμνημονιακή στάση να έχει ευρύτερη απήχηση από την Αριστερά, δεν ήταν κάτι πιο πλούσιο από ένα λόγο με αναφορά στον κόσμο της εργασίας. Αντίθετα στένευαν την αντίθεση στο Μνημόνιο.
Ταυτόχρονα, για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι η υπόσχεση υπέρβασης της διάκρισης μεταξύ Αριστεράς και Δεξιάς είναι ασφαλής δρόμος για τη Δεξιά και μάλιστα την πιο οπισθοδρομική.
Δεν είναι τυχαίο ότι και το άλλο «ανιμνημονιακό» σχήμα, το Άρμα Πολιτών του Γ. Δημαρά κατέληξε (κατά ένα μέρος του τουλάχιστον, γιατί κάποιοι θα συνεργαστούν με τον ΣΥΡΙΖΑ) σε συνεργασία με τον Καμμένο, παρόλο που αυτός ο τυχοδιωκτισμός μάλλον θα αποδεχτεί μοιραίος για το Άρμα Πολιτών. Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι η αντιμνημονιακή πολιτική χωρίς αναφορά στην καπιταλιστική κρίση και σαφή θέση για την EE εύκολα καταλήγει στην ξέρα της εθνικιστικής Δεξιάς.
Διαβάστε επίσης από την ίδια εφημερίδα: "Ο ... πολύ φερέγγυος" Φ. Κουβέλης
Η ανακοίνωση ότι το ΕΠΑΜ και ο Δημήτρης Καζάκης θα συνεργαστούν εκλογικά με τη δεξιά Δημοκρατική Αναγέννηση του Στέλιου Παπαθεμελή, ήταν ίσως για αρκετούς μια έκπληξη. Ταυτόχρονα ήταν όμως για όλους το τέλος της φιλόδοξης προσπάθειας για αντιμνημονιακή πολιτική παρέμβαση με μαζικούς όρους, που θα απευθυνόταν σε όσους νιώθουν προδομένοι από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, πέρα όμως από την Αριστερά και χωρίς τα «εμπόδια» που κουβαλά.
Με μια αριστερόστροφη ανάλυση για την κρίση και το χρέος, αλλά και με απόσταση ασφαλείας από τη σοσιαλιστική προοπτική και τον κομμουνισμό, με μαχητικό λόγο ενάντια σε τρόικα, τράπεζες και πολιτική ολιγαρχία, αλλά χωρίς σαφή αναφορά στο εργατικό κίνημα, ο Δ. Καζάκης και το ΕΠΑΜ προσπάθησαν να κερδίσουν από την κρίση του πολιτικού συστήματος τον κόσμο που δίσταζε να ταυτιστεί με τις δυνάμεις της Αριστεράς, συχνά με δική της ευθύνη.
Το ΕΠΑΜ ουσιαστικά επιχείρησε να απευθυνθεί σε ένα πλατύ ακροατήριο διαφοροποιούμενο από την Αριστερά σε τρία επίπεδα. Το πρώτο αφορούσε την ανάδειξη της εθνικής ανεξαρτησίας όχι απλά σαν μια απάντηση στις αποικιοκρατικού χαρακτήρα παρεμβάσεις του ΔΝΤ και της EE, αλλά και σαν μια γραμμή που απευθυνόταν σε πλατιά στρώματα, η οποία θα μπορούσε να αγκαλιάσει ευρύτερες κοινωνικές δυνάμεις που χτυπιούνται από το Μνημόνιο, σε αντίθεση με μια «στενή» ταξική προσέγγιση.
Παραπέρα το ΕΠΑΜ μίλησε στο όνομα της υπέρβασης Αριστεράς και Δεξιάς, ώστε να επικοινωνήσει με όσους ξέκοβαν από το δικομματισμό, χωρίς να ζητά προσχώρηση στην Αριστερά. Και τέλος έκανε σημαία τη διαγραφή του χρέους και την παύση πληρωμών ως στοιχεία μιας άμεσης πολιτικής διεξόδου χωρίς στοιχεία στρατηγικής και κοινωνικού κινήματος, ώστε να ξεμπλέξει από το κουβάρι των πολιτικών προϋποθέσεων που κάνουν τις προτάσεις της Αριστεράς να μοιάζουν υπόθεση του μακρινού μέλλοντος.
Ακολούθησε μια πορεία μετατοπίσεων, ειδικά όσο πλησίαζαν οι εκλογές. Έτσι το ΕΠΑΜ στα πρώτα του βήματα υιοθέτησε την ασαφή τοποθέτηση για αναδιαπραγμάτευση της θέσης της χώρας στην EE, αίτημα που υπονόμευε την κατηγορηματική εναντίωση στο ευρώ. Στη συνέχεια οι θέσεις του ΕΠΑΜ προς το 1ο Συνέδριο μιλούσαν για μη αναγνώριση του χρέους και παύση πληρωμών, για ανατροπή των συμφωνιών και των μέτρων του Μνημονίου και αναθεώρηση σχέσεων με την EE, με πρώτο βήμα την έξοδο από την ευρωζώνη. Μετά το συνέδριό του, το ΕΠΑΜ μίλησε για δημοψήφισμα για τη σχέση της Ελλάδας με την EE, αλλά και την ευρωζώνη.
Φτάνοντας στην προεκλογική περίοδο και μέσω της συνεργασίας με τον Παπαθεμελή, ο πολιτικός λόγος του εκλογικού σχήματος (που θα κυριαρχήσει) γίνεται ακόμα πιο αόριστος, καθώς μιλούν για καταγγελία των συμφωνιών, παύση πληρωμών, όχι όμως πια και για διαγραφή του χρέους και δημοψήφισμα για το ευρώ, ενώ εξαφανίστηκαν οι αναφορές στην EE. Παράλληλα, την πλατφόρμα της συνεργασίας διαπερνά ο λόγος του αστικού κατεστημένου «πατριωτικού χώρου». Τα καλέσματα στην Εκκλησία να αναλάβει ρόλο οργανωτή του λαού, η μετατροπή του στρατού και της αστυνομίας σε «ένστολο λαό» και το σύντομο πολιτικό φλερτ με τον Καμμένο, δεν ήταν ούτε τυχαία ούτε μεμονομένα περιστατικά.
Τη μετατόπιση του ΕΠΑΜ προς το χώρο της λεγόμενης λαϊκής, πατριωτική Δεξιάς επισφραγίζει η συνεργασία με μια παλιά καραβάνα της πολιτικής που απ το Κέντρο πήγε στο ΠΑΣΟΚ, μετά στη ΝΔ για να καταλήξει στην εθνικιστική και θρησκόληπτη Δεξιά. Και αυτό παρά το γεγονός ότι το Συνέδριο του ΕΠΑΜ είχε αποφασίσει πως οι υποψήφιοι του δεν θα έπρεπε να «έχουν προηγούμενη επαγγεματική θητεία στην πολιτική».
Οι πατριωτικές αναφορές δεν έδωσαν τη δυνατότητα σε αυτού του είδους την αντιμνημονιακή στάση να έχει ευρύτερη απήχηση από την Αριστερά, δεν ήταν κάτι πιο πλούσιο από ένα λόγο με αναφορά στον κόσμο της εργασίας. Αντίθετα στένευαν την αντίθεση στο Μνημόνιο.
Ταυτόχρονα, για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι η υπόσχεση υπέρβασης της διάκρισης μεταξύ Αριστεράς και Δεξιάς είναι ασφαλής δρόμος για τη Δεξιά και μάλιστα την πιο οπισθοδρομική.
Δεν είναι τυχαίο ότι και το άλλο «ανιμνημονιακό» σχήμα, το Άρμα Πολιτών του Γ. Δημαρά κατέληξε (κατά ένα μέρος του τουλάχιστον, γιατί κάποιοι θα συνεργαστούν με τον ΣΥΡΙΖΑ) σε συνεργασία με τον Καμμένο, παρόλο που αυτός ο τυχοδιωκτισμός μάλλον θα αποδεχτεί μοιραίος για το Άρμα Πολιτών. Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι η αντιμνημονιακή πολιτική χωρίς αναφορά στην καπιταλιστική κρίση και σαφή θέση για την EE εύκολα καταλήγει στην ξέρα της εθνικιστικής Δεξιάς.
Διαβάστε επίσης από την ίδια εφημερίδα: "Ο ... πολύ φερέγγυος" Φ. Κουβέλης
+ σχόλια + 6 σχόλια
Τα πράγματα είναι πολύ απλά.Κάποιοι είναι συμβιβασμένοι και δεν τους νοιάζει που πηγαίνουν από ήττα σε ήττα.Το έχουν συνηθίσει,χρόνια τώρα.Ανέχονται ανεπαρκείς ηγεσίες ή ψάχνουν λίγο χώρο στην παραλία να απλώσουν τα κουβαδάκια τους.Τον χώρο αυτόν τον είχαν,τον έχουν και θα τον έχουν εις τον αιώνα τον άπαντα.Φτιάξτε τα καστράκια σας,απλώστε και τα τείχη σας μεταξύ αγωνιστών και φρόνιμα.Αφήστε άλλους να βάλουν το κεφάλι τους στον τορβά..
Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν ότι η αντιμνημονιακή πολιτική χωρίς αναφορά στην καπιταλιστική κρίση και σαφή θέση για την EE εύκολα καταλήγει στην ξέρα της εθνικιστικής Δεξιάς. Έτσι ακριβώς. Αντι μνημονιακός πραγματικός είναι μόνο ο Αριστερός. Λυπάμαι για τον Καζάκη. Είναι ικανός, αλλά πήρε εντελώς λάθος πορεία. Πραγματικά κρίμα. mitsos175.
δεν ειναι ετσι ακριβως τα πραγματα.ενημερωθειται καλητερα
ο καζακης πηρε περιεργη στροφη, σχεδον αψυχολογητη. Νομιζω πως χρειαζοταν να δοθει περισσοτερος χρονος στο ΕΠΑΜ, να ωριμασουν καποια πραγματα καλυτερα.
Ανεξαρτητα απο αυτο και ανεξάρτητα του τι θα γινει στο μελλον, ο Καζακης εχει προσφερει μεσα σε εναν χρονο πολυ περισσοτερα απο οποιονδηποτε ηγετισκο της Αριστερας στην κοινωνια, με το να εχει οργωσει ολη την Ελλαδα μιλωντας με καθαρα, οικονομικα στοιχεια, ανοιγοντας πραγματικο ΔΙΑΛΟΓΟ με ενα ευρυτατο φασμα απαιδευτων και μεχρι προτινος φοβισμενων ανθρωπων και συμβαλλοντας στο να εχουμε μια σαφεστερη εικονα του τι συμβαινει. Δεν απαξιωσε τις παθογενειες της ελληνικης μικροαστικης ταξης και οπως λεει και ο πρωτος, εβαλε το κεφαλι του στον τορβα τιμια.
Και μονο για αυτον τον λογο, αξιζει τον σεβασμο, και οχι ειρωνια για τα οποια λαθη του. Στο κατω κατω, απο την αρχη ως οικονομολογος-αναλυτης συστηνεται, οχι ως επαγγελματιας πολιτικος...
Ενημερωθείτε λίγο καλύτερα,η συνεργασία είναι πάνω σε κάποιες βασικές αρχές,ο καθένας παλεύει όμως για τις δικές του προτάσεις.
http://www.seisaxthia-epam.blogspot.com/2012/04/100.html
Θέσεις των Παπαθεμελή-Καζάκη στο "ΟΧΙ"
(σε παρενθέσεις τα σχόλια)
* Τιμωρία των ενόχων και δήμευση των περιουσιών τους.
( Πως θα το κάνετε; Και ναι μόλις τα ζητήσετε-σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς φανταζόμαστε-, αυτοί θα σας τα δώσουν! Τόσο απλό! Διαφορετικά τι θα κάνετε; Nτου στις τράπεζες της Ελβετίας της Κύπρου των Κεϋμαν και φορολογικών παραδείσων; Έχετε πλάκα τελικά.)
* Καταγγελία των Μνημονίων, των Δανειακών Συμβάσεων και των δεσμεύσεων της χώρας. Παύση πληρωμών προς τους δανειστές.
(Όχι διαγραφή χρέους που σημαίνει σύγκρουση με αστικές τάξεις της Ευρώπης συμπεριλαμβανομένου και της ελληνικής. Καταγγελία!
Παύση που γίνεται έτσι και αλλιώς σε μία χώρα σε κατάσταση χρεοκοπίας. Έχει ήδη γίνει με παραπλήσιο τρόπο σε μισθούς και συντάξεις ακόμα και χρεωστούμενα του δημοσίου σε κάποιες επιχειρήσεις)
* Απαιτούμε την άμεση καταβολή των πολεμικών αποζημιώσεων και του κατοχικού δανείου από την Γερμανία.
(Πως θα το πραγματοποιήσετε; Όταν για 70 χρόνια το Ελληνικό κράτος δεν τα απαίτησε και όταν για χρόνια του δάνειζε η ΕΕ; Πως νομίζετε πως έγινε η "ανάπτυξη" επί Ανδρέα)
* Οικονομική ανάκαμψη της χώρας με ανασυγκρότηση της οικονομίας σε εθνική βάση, αξιοποίηση της δημιουργικότητας του λαού μας, των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, των πλουτοπαραγωγικών της πηγών και του γεωγραφικού της χώρου, (ΑΟΖ), ενίσχυση του λαϊκού εισοδήματος.
( Επιδοτησούλες από ΕΕ τέλος. Μία θέση για τα μεταλλεία χρυσού στην Χαλκιδική θα πάρετε; Tην παύση την κάνουν ήδη οι έλληνες αστοί με την μείωση των μισθών. Και ήταν αίτημά δικό τους προς την Τρόικα και παλία πρόταση εδώ και δεκαετίες του ΣΕΒ. Το ΑΟΖ τη σημαίνει; Πόλεμο με την Τουρκία; Αν είναι να ετοιμάσουμε τον Παπαθεμελή και τον Καζάκη να πάνε στην 1η γραμμή)
* Δημοψήφισμα για την θέση της χώρας μας στην Ευρωζώνη.
(Ά ρε κωλοτούμπα. Εσείς που μιλούσατε για εθνικό νόμισμα το ρίξατε στο ας αποφασίσει ο λαός..)
* Υπερασπιζόμαστε την ιστορική, γλωσσική, θρησκευτική και πολιτιστική μας ταυτότητα και κληρονομιά.
(Απαγορεύονται η ελληνική γλώσσα, πολιτισμός στην Ελλάδα; Παπαθεμελής είναι αυτός θα μου πείτε..)
* Για την ανάκτηση της εθνικής μας κυριαρχίας υποστηρίζουμε μία εθνική στρατηγική αποτρεπτικής ισχύος που να αντικαταστήσει τον ενδοτισμό της κατευναστικής πολιτικής των προηγούμενων κυβερνήσεων.
(400 αμπρααμς στέλνουν οι ΗΠΑ. Η Ελληνική φρεγάτα επικεφαλής στην ΝΑΤΟϊκή αποστολή στην Σομαλία. Ο Ελληνικός στρατός είναι στο Αφγανιστάν και μάλιστα απέσπασε κολακευτικά σχόλια από Τούρκο διοικητή για την ετοιμότητά του-διαβάστε τι λέει επί τούτου την Καθημερινή- Ελλάς - Τουρκία συμμαχία στο Αφγανιστάν)
* Απαιτούμε σύγκληση συντακτικής εθνοσυνέλευσης και αναθεώρηση του καταστατικού χάρτη για την εγκαθίδρυση μιας ελεύθερης και ανεξάρτητης Πολιτείας με πραγματικά αδέσμευτες εξουσίες, Εκτελεστική, Δικαστική, Νομοθετική, και εφαρμογή απλής αναλογικής για βαθύτερη δημοκρατία. Γιατί πρέπει επιτέλους να μπει ο λαός στο προσκήνιο των εξελίξεων, η ελευθερία να εκτοπίσει τον φόβο".
(Με ποιο τρόπο θα την απαιτήσετε; Αφού το ίδιο το σύστημα δημιουργεί την διαφθορά εσείς ζητάτε επανάληψη του ίδιου συστήματος; Δεν μάθατε για τις δωροδοκίες αξιωματούχων "αδιάφθορων χωρών" π.χ. ΗΠΑ - Γερμανία - Αγγλία;)
Όπως έχει πει ο Μεγας Καζακης αλλό το τι λέει αυτός, άλλο το τι λέει το ΕΠΑΜ όπως το έχει πει σε συνέντευξη. Και προφανώς άλλο το τι λέει το "οχι" με τον γνήσιο Παπαθεμελή(υπουργός επί ΠΑΣΟΚ και βουλευτής της ΝΔ)
Πάει η διαγραφή του χρέους, πάει η έξοδος από το Ευρώ(το λέμε δημοψήφισμα). Και φυσικά κουβέντα για ΕΕ(σε αυτό ο Καζάκης έμεινε σταθερός, ήταν πάντα υπερ της ΕΕ- και το έριχνε στο δημοψήφισμα). Αυτό στην πολιτική λέγεται "κωλοτούμπα". Και μάλιστα σε λιγότερο μόλις 1 χρόνο λειτουργίας του ΕΠΑΜ
Υπάρχει καλύτερος καπιταλισμός και τον θέλουμε. Και θέλουμε να γυρίσουμε στην εποχή του "Τσοβόλα δώστα όλα". Αυτό μας λένε. Τι σημασία έχει αν οι πραγματικές οικονομικές - πολιτικές - διεθνείς συνθήκες είναι διαφορετικές;
Δημοσίευση σχολίου