Home » , » Δημήτρης Γληνός: ο Αγωνιστής, ο Στοχαστής, ο Δάσκαλος

Δημήτρης Γληνός: ο Αγωνιστής, ο Στοχαστής, ο Δάσκαλος

Από Δημήτρης Δαμασκηνός , Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013 | 11:31 π.μ.

Δημήτρης Γληνός: 
ο Αγωνιστής, ο Στοχαστής, ο Δάσκαλος

Εκδήλωση του πολιτιστικού συλλόγου: "ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ" το Σάββατο, 07-12 στα Χανιά 



    Ο πολιτιστικός σύλλογος "ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ" με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από το θάνατο του Δημήτρη Γληνού διοργανώνει εκδήλωση - αφιέρωμα για τον σπουδαίο αυτόν Δάσκαλο θέλοντας να προβάλει τη ζωή και το γλωσσοεκπαιδευτικό, επιστημονικό και πολιτικό του έργο.
    Η εκδήλωση που έχει τίτλο: "Δημήτρης Γληνός, ο Αγωνιστής, ο Στοχαστής, ο Δάσκαλος" θα γίνει στα Χανιά το Σάββατο, 07-12-2013 στις 7.00 μ.μ. στην αίθουσα του Τ.Ε.Ε. (Νεάρχου 23).
     Το πρόγραμμά της περιλαμβάνει:

     7.00 μ.μ.: Προβολή ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του

     7.30 μ.μ.: Σύντομες παρεμβάσεις για την προσφορά του Δημήτρη Γληνού στη γλώσσα και την εκπαίδευση, την επιστήμη και την πολιτική

     -Μαρία Μαθιουδάκη: "Έθνος και γλώσσα"
     -Αποστόλης Νικολόπουλος: "Το περιοδικό Αναγέννηση"
     -Δημήτρης Δαμασκηνός: "Η τριλογία του πολέμου"
     -Γιάννης Κυριακάκης: "Από τον Μιστριώτη στον Λένιν"
    
     8.15μ.μ: Ομιλία του Γιώργου Πετρόπουλου (ιστορικού, δημοσιογράφου και συγγραφέα) με τίτλο: "Ο Δημήτρης Γληνός ως επιστήμονας και πολιτικός". 


     Στο χώρο θα λειτουργήσει έκθεση βιβλίου με έργα του Δημ. Γληνού. Διοργάνωση: "ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ" (http://oi-iloi-ton-grammaton.webnode.gr).
   

Δημήτρης Γληνός (βλ. http://www.glinos.gr/v1/glhnos/dimitrisglinos)


    Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1882, από φτωχή οικογένεια με καταγωγή από το Κόρθι της Άνδρου. Σπούδασε φιλολογία στην Αθήνα. To 1908 παντρεύτηκε την Άννα Χρόνη και με την οικονομική στήριξη του πεθερού του ο Γληνός έφυγε με τη σύζυγό του για μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιένα και κατόπιν στη Λειψία. Στη Γερμανία, η γνωριμία του με τον Γ. Σκληρό τον εξοικείωσε με τις σοσιαλιστικές ιδέες και είχε αποφασιστική επίδραση στη μετέπειτα πορεία του.
    Το 1911, πίσω στην Αθήνα, δραστηριοποιήθηκε στον Εκπαιδευτικό Όμιλο όπου, μεταξύ άλλων, είχε και το συντονισμό της έκδοσης του περιοδικού του. Πρωτοστάτησε στην ίδρυση του Εκπαιδευτικού Συνδέσμου των Λειτουργών της Μέσης Εκπαιδεύσεως (Φεβρ. 1915). Τοποθετημένος πολιτικά στην αριστερά του βενιζελισμού ο Γληνός, συνήθως σε συνεργασία με τους Αλ. Δελμούζο και Μ. Τριανταφυλλίδη, έδρασε από διοικητικές και μη θέσεις για την επίλυση του γλωσσικού ζητήματος και την αναμόρφωση της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες: σύνταξη εκπαιδευτικών νομοσχεδίων του 1913, διάταγμα Προσωρινής Κυβέρνησης (1917) για την εισαγωγή της δημοτικής στα σχολεία, οργάνωση της Παιδαγωγικής Ακαδημίας και του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1924-26).
    Το 1926 εκτίμησε πως η δυνατότητα προώθησης και στερέωσης μιας ουσιαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης μέσω των κρατικών μηχανισμών ήταν μηδαμινή και αποφάσισε να απομακρυνθεί οριστικά από τα δημόσια αξιώματα. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε την έκδοση του περιοδικού Αναγέννηση, με το οποίο συνεργάστηκαν τακτικά σημαντικοί διανοούμενοι, όπως οι Καζαντζάκης, Βάρναλης, Κορδάτος, Στρ. Σωμερίτης, η Ρόζα Ιμβριώτη κ.άλ.
    Από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 ο Γληνός στράφηκε καθαρότερα προς το μαρξισμό, προσεγγίζοντας σταδιακά το ΚΚΕ. Συνεργάστηκε με το περιοδικό Νέοι Πρωτοπόροι, καθώς και με την εφημερίδα του κόμματος, τον Ριζοσπάστη. Το καλοκαίρι του 1934, μαζί με τον Κώστα Βάρναλη, επισκέφτηκε τη Σοβιετική Ένωση, μετά από πρόσκληση της ένωσης των Σοβιετικών συγγραφέων. Οι εντυπώσεις του από το ταξίδι δημοσιεύτηκαν σε πολλές συνέχειες στην εφημερίδα Νέος Κόσμος. Το 1936 εκλέχτηκε βουλευτής. Στη διάρκεια της 4ης Αυγούστου γνώρισε τη φυλακή και τις εκτοπίσεις αλλά και την πιο γόνιμη, από συγγραφική άποψη, περίοδο της ζωής του. Το 1940 δημοσιεύθηκε η μετάφραση του πλατωνικού Σοφιστή από τον Γληνό. Η εισαγωγή του σε αυτήν την έκδοση θεωρείται από τα σπουδαιότερα μνημεία της νεοελληνικής γραμματείας.
    Στη διάρκεια της Κατοχής ο Γληνός πρωταγωνίστησε στις διεργασίες για την ίδρυση του ΕΑΜ και συνέταξε το ιδεολογικο-πολιτικό μανιφέστο Τί είναι και τί θέλει το ΕΑΜ. Ο θάνατος τον βρήκε τα Χριστούγεννα του 1943, έπειτα από μια εγχείρηση και ενώ ετοιμαζόταν να μεταβεί στην Ελεύθερη Ελλάδα, προκειμένου να ηγηθεί της κυβέρνησής της.
    Το πολύπλευρο έργο του Δημήτρη Γληνού είναι εξαιρετικής σπουδαιότητας όχι μόνο αν κριθεί με τα μέτρα της Ελληνικής κοινωνίας: το International Bureau of Education της UNESCO συμπεριέλαβε τον Γληνό μεταξύ των 100 πιο σημαντικών διανoουμένων, πολιτικών, δημοσιολόγων κ.λπ. όλου του κόσμου, που με το στοχασμό και τη δράση τους είχαν σημαντική συμβολή στην υπόθεση της εκπαίδευσης από την εποχή της αυγής του ανθρώπινου πολιτισμού έως τις μέρες μας.




ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ

ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΔΗΜ. ΓΛΗΝΟΥ


1.      [Δ. Γληνός;], «Γληνός (Δημήτριος)»,
2.     Κοινωνιολογικόν και Πολιτικόν Λεξικόν (Ανεξαρτήτου), Αθήνα 1933-35.
3.     Τάσος Βουρνάς, Δημήτρης Γληνός: ο Δάσκαλος του Γένους [1960], Αθήνα 1975.
4.     Φούλα Χατζιδάκη, «Δημήτρης Γληνός», Νέα Εστία 1187 (Χριστούγεννα 1976).
5.     Κέντρο Μαρξιστικών Ερευνών, Δημήτρης Γληνός: 100 χρόνια από τη γέννησή του, Αθήνα 1983.
6.     Φιλοσοφική Σχολή Παν/μίου Ιωαννίνων, Δημήτρης Γληνός: παιδαγωγός και φιλόσοφος, Αθήνα 1983.
7.     Φίλιππος Ηλιού, «Εισαγωγικό σημείωμα», στο: Δημ. Γληνού, Άπαντα, τ. Α’, Αθήνα 1983.
8.    Ι. Αυδή-Καλκάνη, «Ο Δημήτρης Γληνός και ο αγώνας της γυναίκας», Ο Αγώνας της Γυναίκας 17 (Ιαν.-Μάρτ. 1983).
9.     Ανδρέας Γληνός, «Από τον Μυστριώτη στον Λένιν: μερικοί προβληματισμοί του νεαρού Δημήτρη Γληνού», Ριζοσπάστης, 12 Οκτ. 1986.
10.Ευαγγελία Κοκκίνη, Δημήτρης Γληνός, 1882-1943, Αθήνα 1989.
11.  Κέντρο Μαρξιστικών Ερευνών, Δημήτρης Γληνός: ο πνευματικός ταγός, Αθήνα 1997.
12. Φίλιππος Ηλιού, «Δημήτρης Γληνός: από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην κοινωνική επανάσταση», Τα Νέα, 8 Φεβρ. 2000.
13. Marie Eliou, «Dimitri Glinos (1882-1943)», Prospects XXIII:3-4, στο: www.ibe.unesco.org (2000).
14. Κωνσταντίνος Μαυρέας - Γιώργος Δ. Μπουμπούς (επιμ.), Στη μνήμη Δημήτρη Α. Γληνού [1946], Αθήνα 2003.
15. Γιώργος Δ. Μπουμπούς, «Στη ζωή της σιωπής και του στοχασμού: o Δημ. Γληνός στη Σαντορίνη», στο: Δημ. Γληνού, Η τριλογία του πολέμου [1945], Αθήνα 2003.
16. Ελένη Ζούζουλα - Κώστας Θεριανός, «Δημήτρης Γληνός: ο αγωνιστής δάσκαλος, ο ριζοσπάστης παιδαγωγός», Αντιτετράδια της εκπαίδευσης 68-69 (Δεκ. 2003-Φεβρ. 2004).
17. Γιώργος Δ. Μπουμπούς, «Γληνός, Δημήτρης», Εγκυκλοπαίδεια του ελληνικού Τύπου, 1784-1974 (Εθν. Ίδρ. Ερευνών),
18.Αθήνα 2008. Μαριάνθη Μπέλλα, Η Ανωτέρα Γυναικεία Σχολή του Δημήτρη Γληνού (1921-1923) και η Εκπαίδευση των Γυναικών στην Ελλάδα, μεταπτ. εργασία - Παν/μιο Αθηνών, Παιδαγωγικό Τμ. Δημοτικής Εκπ., Αθήνα 2011.
19. Μαριάνθη Μπέλλα, «Η Ανωτέρα Γυναικεία Σχολή (1921-1923)», Εκπαιδευτική Κοινότητα 99 (Αύγ.-Οκτ. 2011).


Αφιερώματα περιοδικών:
·         Κομμουνιστική Επιθεώρηση, Ιαν. 1944.
·         Ελεύθερα Γράμματα 32-33 (21 Δεκ. 1945).
·         Επιθεώρηση Τέχνης 119-120 (Νοέμβρ.–Δεκ. 1964).
·         Διαβάζω 61 (26 Ιαν. 1983). Νέα Κοινωνιολογία 36 (Άνοιξη 2003).
·         Θέματα Παιδείας 15-16 (Σεπτ. 2003-Φεβρ. 2004).








Μοιράσου το :

+ σχόλια + 1 σχόλια

26 Δεκεμβρίου 2022 στις 1:48 μ.μ.

Αλήθεια γιατί ποτέ κανείς σας δεν έκανε τον κόπο να παραθέσει το σχέδιο του ΕΑΜ για την παιδεία που εμπνεύστηκε ο ίδιος ο Γληνός;

"Ο εργαζόμενος λαός και προπάντων τα νιάτα θέλουμε να καταχτήσουμε τη μέση παιδεία. Δεν τη δεχόμαστε σαν ελεημοσύνη, θέλουμε να την ενώσουμε με τη ζωή μας και τις ανάγκες της, θέλουμε να τη ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΟΥΜΕ με τον αγρό, το εργοστάσιο, το εμπόριο, το εργαστήριο γενικά με την υλική και πνευματική παραγωγή…."

"Στηριγμένος στον 8χρονο 1ο βαθμό, που είναι κοινός για όλους, θα είναι κι αυτός υποχρεωτικά ενιαίος, αυτό τέλος, 4χρονος, ανοιχτός σε όλους εκείνους που έχουν ανάλογα πνευματικά εφόδια με την ανάλογη οικονομική υποστήριξη από το κράτος και θα δώσει ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ μόρφωση. Θα ΔΙΑΚΛΑΔΙΖΕΤΑΙ μόνο σε διάφορους τύπους ανάλογα με τις ανάγκες του λαού και με τα ενδιαφέροντα των παιδιών.

Μόνο οι ανάγκες της χώρας για την επιστημονική ανάπτυξη της βιομηχανίας, της τέχνης, της γεωργίας, της ναυτιλίας, του εμπορίου, όπως και η διατήρηση και η εξέλιξη του πνευματικού πολιτισμού θα καθορίζουν τη διαφοροποίησή του.

Ζητούμε το 2ο βαθμό της Παιδείας να τον διαποτίσει το ίδιο πνεύμα κι οι ίδιες αρχές του ενιαίου διαφοροποιημένου σχολείου, δηλαδή η ανθρώπινη εργασία, επιστημονικά οργανωμένη και η άμεση πραγματικότητα. Η εργασία θ’ αποτελέσει τη βάση του και το αντικείμενό του, στηριγμένη πάνω στην επιστήμη….χωρίς τη διαίρεση της πνευματικής από τη χειρωνακτική εργασία."

"Έπειτα από τον 8χρονο 1ο βαθμό κι αφού έχουμε πετύχει τους σκοπούς του, θα είναι πιο εύκολο ο 2ος βαθμός της Παιδείας μέσα σε 4 χρόνια να μας προικίσει:

α) με επιστημονική γνώση των φυσικών και κοινωνικών νόμων, όπως και με πραχτική γνώση των τεχνικών μεθόδων, ώστε να γίνουμε ικανοί ν’ αναλάβουμε τα παιδιά του λαού στα χέρια μας ολόκληρη την παραγωγή υλική και πνευματική και

β) να μας κάνει δημιουργικούς πολίτες φορείς και φρουρούς των ιδανικών και των θεσμών της λαϊκής δημοκρατίας……."

"Ακόμη ο 2ος βαθμός της Παιδείας πρέπει να δώσει την κατάλληλη επαγγελματική και επιστημονική κατάρτιση και όχι την εγκυκλοπαιδική μόρφωση μέσα από τα βιβλία που ετοιμάζει κατά κανόνα παρασιτικούς πολίτες και όχι δημιουργικούς που ετοιμάζονται μέσα στην παραγωγική δουλειά…."

"Η χώρα μας έχει ανάγκη ν’ αυξήσει τις πλουτοπαραγωγικές της δυνάμεις, έχει ανάγκη να αναπτύξει γερό τεχνικό πολιτισμό, η λαϊκή δημοκρατία πρέπει να δημιουργήσει νέα τεχνική, πνευματική, οικονομική και ηθική οργάνωση της εργασίας. Και θα το πετύχει αυτό, αν μας μορφώσει ο 2ος βαθμός της παιδείας μέσα στην παραγωγή και για την παραγωγή, την τεχνική και την πνευματική, προσαρμόζοντας τα προγράμματά του και τις μεθόδους του σ’ αυτή."

"Η παλιά τάξη δε θα υπάρχει, τη θέση της θα πάρει το επιστημονικό εργαστήριο, το εργοστάσιο, το χημείο, το βουνό, το λιβάδι, ο αγρός, το δάσος, η θάλασσα."

https://www.e-lesxi.gr/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B7%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%83-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%B7%CF%83-%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%87%CE%AD%CE%B4%CE%B9%CE%BF-%CE%B3%CE%B9/

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το "ενιαίο" έκτρωμα (ενιαίο όπως το εννοείτε εσείς διότι ούτε το πολυκλαδικό σχολείο δεν αποδέχεστε ενώ το ΕΑΜ μιλούσε για τον 2ο τύπο σχολείου που θα διακλαδίζεται) της θεωρητικολογίας και της παπαγαλίας, αποκομμένο τελείως από την παραγωγή, την αγορά, την ειδίκευση, τις επιστήμες που επιδιώκει και που επέβαλε δυστυχώς η ψευτοαριστερά ως ένα βαθμό μαζί φυσικά με τις αστικές κυβερνήσεις με το ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΚΚΕ;

V For Viva La Revolucion

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ
Powered by Blogger