Γκουστάβ Φλουράνς: : ο στρατηγός και μάρτυρας της Παρισινής Κομμούνας υπήρξε εθελοντής στην Κρητική Επανάσταση του 1866!
Εθελοντής στην Κρητική Επανάσταση του 1866
(Μέρος Πρώτο)
του Δημήτρη Δαμασκηνού,
εκπαιδευτικού Δ.Ε.,
negreponte2004@yahoo.gr
"Φυσιολόγος, με κλίση μάλλον προς την ανθρωπολογία, υπό την σκιάν επιφανούς πατρός, εφήμερος καθηγητής στο κολέγιο της Γαλλίας, μαχόμενος δημοσιογράφος στο Παρίσι, τις Βρυξέλλες, την Κωνσταντινούπολη, την Αθήνα και τη Νεάπολη, εθελοντής στην επανάσταση της Κρήτης και εκλεγμένος πληρεξούσιος του Κρητικού Λαού, καταζητούμενος στη Γαλλία, την Τουρκία, την Ελλάδα και την Ιταλία εξαιτίας της ανατρεπτικής του δράσης, διοικητής τάγματος κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του Παρισιού, στρατηγός και εκλεγμένο μέλος της Παρισινής Κομμούνας, ο Γουσταύος Φλουράνς έζησε, στα τριάντα τρία χρόνια της ύπαρξής του (1838-1871), μια ζωή πολυτάραχη" 1.
Ο άγνωστος στους περισσότερους Γκουστάβ Φλουράνς, που η παράτολμη δράση του στη μεγάλη Κρητική Επανάσταση του 1866-1868 σκεπάζεται από την παρασιώπηση και την ιστορική λήθη, έχει στις μέρες μας μόνο ένα δρομάκι σε μια λαϊκή συνοικία των Χανίων να θυμίζει τ' όνομά του 2.
Κι όμως αυτός ο ονειροπόλος Γάλλος δημοκράτης και σοσιαλιστής του 19ου αιώνα, που υπήρξε φλογερός μπλανκιστής επαναστάτης 3 με διεθνή δράση "ήρθε δύο φορές πριν το '70 στην Ελλάδα όχι για να θαυμάσει τις αρχαιότητές της, μα για ν' αγωνισθεί για τις λαϊκές και εθνικές ελευθερίες της..." 4.
"Την πρώτη φορά", θα επισημάνει ο ιστορικός Γιάννης Κορδάτος 5 "ήρθε στα 1864 μαζύ με τον άλλον επαναστάτη τον Τσιμπριάνι. Η εκθρόνιση του Όθωνα τον ηλέχτρισε. Ήρθε ν' αγωνιστεί για την ελληνική δημοκρατία. Πήρε κι' όλας μέρος στις λαϊκές διαδηλώσεις, κι' έβγαλε για λίγες μέρες κ' εφημερίδα άκρων δημοκρατικών αρχών την «Indépendance».
Στα Ιονιακά μαζύ με τον Τσιπριάνη έστησαν οδοφράγματα στην Αιόλου-Ερμού και είταν η πρωτοπορεία της υπερδημοκρατικής ομάδας που λεγόταν «Εθνικό Κομμιτάτο» 6.
Αφού έμεινε για λίγο στην Κωνσταντινούπολη, το 1866 πέρασε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε προσωρινά στην Αθήνα, όπου σε λίγο έφθασαν οι φήμες μιας επικείμενης επανάστασης των Κρητών κατά των Οθωμανών.
"Φαινομενικά, το 1866, στη Μεγαλόνησο επικρατούσε ησυχία, εν αναμονή της εφαρμογής των όρων του σουλτανικού φιρμανιού Χατί Χουμαγιούν του 1856 7. Όμως, απ’ ό,τι φαίνεται, οι μεταρρυθμίσεις επηρέασαν θετικά μόνο τα κέντρα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στην περιφέρεια, η κατάσταση δεν φαίνεται να παρουσίασε σημαντική βελτίωση 8.
Η θέση των χριστιανών της Κρήτης μετά το 1856 δε βελτιώθηκε. Η φορολογία αντί να ελαττωθεί έγινε περισσότερο δυσβάστακτη, ιδιαίτερα από το 1863 και εξής, που για δεύτερη φορά ανέλαβε καθήκοντα γενικού διοικητή της Κρήτης ο Ισμαήλ πασάς. Συχνές ήταν οι καταδιώξεις, οι φυλακίσεις και οι φόνοι των χριστιανών για ασήμαντες ή για ανύπαρκτες αιτίες. Παράλληλα οι προσπάθειες του Ισμαήλ έτειναν στο να επιτύχει τον αφοπλισμό των κατοίκων 9 καθώς και το διορισμό πιστών οργάνων του στις δημογεροντίες 10.
Οι τοπικές μουσουλμανικές ελίτ, που είχαν συνηθίσει σ’ ένα συγκεκριμένο τρόπο άσκησης της εξουσίας και έβλεπαν τους χριστιανούς συμπολίτες τους ως κατώτερους, δεν ήταν ιδιαίτερα πρόθυμες στην υιοθέτηση των νέων κανόνων. Η ύπαρξη αυτής της κατάστασης πραγμάτων οδήγησε στο ξέσπασμα μεγάλων επαναστάσεων στην περιφέρεια της Αυτοκρατορίας. Σ’ αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα επαναστατικά κινήματα που εκδηλώθηκαν στην Κρήτη και την οθωμανική Μακεδονία" 11.
Η ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα ηλεκτρίστηκε ακόμα περισσότερο το 1864 με την προσάρτηση των Ιονίων νήσων στην Ελλάδα. Για μιαν ακόμη φορά αναπτερώθηκαν οι ελπίδες τους ότι η ένωση δεν θα αργούσε. Η ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, των Βούλγαρη - Δεληγιώργη ήταν αδύναμη και δεχόταν πιέσεις από τις Μεγάλες Δυνάμεις να μην αναμειχθεί πιο ενεργά υπέρ των Κρητών. Άλλωστε ο νέος βασιλιάς Γεώργιος Α’ είχε προσδεθεί στο άρμα των Μεγάλων Δυνάμεων. Ωστόσο, το λαϊκό αίσθημα στην Ελλάδα ήταν αταλάντευτα με το μέρος των Κρητών, το οποίο εκφραζόταν με συλλαλητήρια 12.
Την Κυριακή, 25 Μαρτίου 1866 πραγματοποιήθηκε στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου της Αθήνας μία μεγάλη και δυναμική διαδήλωση αλληλεγγύης προς τους Κρήτες. Το απόγευμα της ίδιας μέρας ο Γκουστάβ Φλουράνς είχε ανακοινώσει πως θα μιλήσει στα γαλλικά στις 5.00μ.μ. στην πλατεία της Ομόνοιας "περί Ελληνισμού". Η ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, ενοχλημένη από το φιλελληνισμό του δε δίστασε να απαγορεύσει την ομιλία του 13. Όταν ο Γκουστάβ Φλουράνς, επιβλητικός με την πρόωρη φαλάκρα του και την φουντωτή κόκκινη γενειάδα του, επιχείρησε να πάρει στη συγκέντερωαση το λόγο, κατέφθασε η αστυνομία, απαγορεύοντάς του να συνεχίσει την ομιλία του διαλύοντας ταυτόχρονα το συγκεντρωμένο πλήθος: "Η αστυνομία, δράμουσα μετά κλητήρων, εμπόδισε τον ρήτορα από του να αγορεύση, επί τω λόγω ότι το σύνταγμα απαγορεύει εις μη πολίτας Έλληνας το λαλείν προς τον λαόν. όλος ο λαός έμεινεν έκθαμβος εις το άκουσμα της πρωτοφανούς ταύτης ερμηνείας του συντάγματος και ανεχώρησε μετά του κ. Φλουράνς ηγανακτισμένος κατά της αυθαιρεσίας της αστυνομίας" 14.
Λίγες εβδομάδες αργότερα αναχώρησε για την Κωνσταντινούπολη με στόχο την έκδοση μιας εφημερίδας, και μάλιστα καθημερινής, σε κοσμοπολίτικο περίγυρο, ωστόσο φαίνεται πως ποτέ δεν κατάφερε να πάρει από τις οθωμανικές αρχές την πολυπόθητη άδεια 15. Πριν φύγει από την Αθήνα πάντως, υπερασπίστηκε τον διωκόμενο από τους ορθόδοξους θεοκράτες 30χρονο τότε συγγραφέα Εμμανουήλ Ροϊδη (1836-1904) για το βιβλίο του «Η Πάπισσα Ιωάννα» με άρθρο του στην γαλλόφωνη εφημερίδα «L' independance Hellenique» της 3ης Απριλίου 1866.
Στο μεταξύ στην Κρήτη η επιτροπή που είχε συσταθεί τους πρώτους μήνες του 1866, για να απαιτήσει ριζικές αλλαγές στο νησί, στις 14 Μαϊου του 1866 από την Αγ. Κυριακή (μετόχι της μονής Χρυσοπηγής), αφού έφτασαν και οι πληρεξούσιοι σχεδόν απ' όλες τις επαρχίες της Κρήτης, υπέγραψε κι έστειλε αναφορά προς το σουλτάνο, από τον οποίο, ανάμεσά στ' άλλα ζητούσε: ανακούφιση από τους υπέρογκους δασμούς και φόρους, τροποποίηση της εκλογής των συμβούλων και των δημογερόντων, ίδρυση δανειστικής Τράπεζας, σύμφωνα με το σχετικό άρθρο του Χάττ-ι Χουμαγιούν, αναδιοργάνωση των δικαστηρίων, σεβασμό της προσωπικής ελευθερίας και εξασφάλιση πραγματικής ανεξιθρησκίας 16.
Την ίδια μέρα η επιτροπή έστειλε αντίγραφα της αναφοράς και στους τρεις προξένους των ξένων δυνάμεων στα Χανιά. Επιπλέον, όμως, την επόμενη μέρα, 15 Μαϊου, οι περισσότεροι από τους πληρεξούσιους υπέγραψαν και "μυστικό υπόμνημα" προς τις τρεις Μεγάλες Δυνάμεις προτείνοντας ένα ευρύ φάσμα πιθανών λύσεων, από την παραμονή κάτω από τον ζυγό μιας διαλλακτικότερης οθωμανικής κυριαρχίας ως μια εγγυημένη από τις ξένες Μεγάλες Δυνάμεις αυτονομία και την πλήρη ένωση με την Ελλάδα.
Η αντίδραση των Μεγάλων Δυνάμεων στο υπόμνημα υπήρξε η σιωπή. Και μπορεί η Ρωσία να δειχνόταν ευνοϊκή στην εξέγερση των χριστιανών της Κρήτης και να υποστήριζε την ένωση, ωστόσο δεν θα αναλάμβανε καμία πρωτοβουλία χωρίς την απαραίτητη σύμπραξη των δυτικών Δυνάμεων, οι διαθέσεις των οποίων δε φαίνονταν καθόλου ευμενείς. Ιδιαίτερα η Αγγλία ήταν φανατική υπέρμαχος του status quo της ανατολικής Μεσογείου, επειδή τα αποικιακά της συμφέροντα απαιτούσαν την ελεύθερη διάβαση προς τις Ινδίες 17.
Σταθερά αρνητική σε περίπτωση Κρητικής εξέγερσης ήταν μάλλον η θέση της τότε ελληνικής κυβέρνησης του Μπενιζέλου Ρούφου. Τον Ιούνιο, όμως, με την ανάληψη της εξουσίας από την κυβέρνηση Βούλγαρη - Δεληγιώργη, η ελληνική πολιτική μεταστράφηκε κάπως. Αν και επίσημα ουδέτερη στο Κρητικό ζήτημα, η κυβέρνηση ευνόησε τις επαφές και τις συνεννοήσεις ανάμεσα στην Κρήτη και στην Αθήνα, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την ανάληψη του υπουργείου Στρατιωτικών από τον Χαράλαμπο Ζυμβρακάκη, που καταγόταν από την Κρήτη 18. Στις αρχές Αυγούστου 1866 είχαν συσταθεί ήδη οι δύο επιτροπές, Αθηνών και Σύρου, για ενίσχυση του Κρητικού αγώνα και των αποστολή των πρώτων εθελοντών, τροφών και πολεμοφοδίων.
Η έναρξη της Κρητικής επανάστασης ανακηρύχθηκε «επίσημα» στις 21 Αυγούστου του 1866, όταν η επιτροπή, που είχε πλέον μετονομαστεί σε "Γενική Συνέλευση των Κρητών" από το χωριό Ασκύφου των Σφακιών κήρυξε επίσημα την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα. Ο Γκουστάβ Φλουράνς με τηλεγράφημά του προς τον Γάλλο πρόεδρο Θιέρσιο, ζητούσε την προάσπιση των δικαιωμάτων του κρητικού λαού.
Έντονη υπήρξε η αντίδραση της Υψηλής Πύλης που κινήθηκε δραστήρια για την καταστολή της Επανάστασης. Η πρώτη μεγάλη νίκη στις συγκρούσεις, ωστόσο, ανήκει στους επαναστατημένους Κρητικούς που στις 31 του Αυγούστου υποχρέωσαν τον τουρκοαιγυπτιακό στρατό να συνθηκολογήσει και να αποσυρθεί από τις Βρύσες Αποκορώνου με βαρύτατες απώλειες εγκαταλείποντας στο πεδίο της μάχης αρκετά πολεμοφόδια, ζώα και 600 περίπου όπλα. Παράλληλες πολεμικές επιχειρήσεις συνέβησαν τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου και στο Ρέθυμνο, χωρίς αξιόλογα αποτελέσματα, καθώς και στο Ηράκλειο 19.
Στις 30 Αυγούστου 1866 έφτασε στην Κρήτη ο Μουσταφά πασάς και ανέλαβε τη γενική διοίκηση και αρχηγία του νησιού. Χρησιμοποιώντας υποσχέσεις και απειλές επιδίωξε να πετύχει τη γρήγορη καταστολή της επανάστασης, μα οι χειρισμοί του απορρίφθηκαν από τη Γενική Συνέλευση και οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στη Μαλάξα (7-11 Σεπτεμβρίου) και στην Κάνδανο (21 Σεπτεμβρίου), όπου ο τουρκικός στρατός και οι ντόπιοι μουσουλμάνοι δέχτηκαν επανειλημμένες επιθέσεις από τους χριστιανούς, που τους κυνήγησαν και την επόμενη μέρα ως έξω από τα Χανιά 20.
Σπουδαιότερη ήταν η επόμενη εκστρατεία του Μουσταφά στην Κυδωνία και τον Αποκόρωνα (27 Σεπτεμβρίου-6 Οκτωβρίου 1866), όπου παρέδωσε στη λεηλασία και την πυρά τα χωριά Λάκκοι, πατρίδα του αρχηγού Χατζημιχάλη, τα Μεσκλά, τον Θέρισο και τους Κάμπους, προξενώντας μεγάλες καταστροφές στην ύπαιθρο με προφανή στόχο να κάμψει το ηθικό των επαναστατών και του χριστιανικού πληθυσμού που τους υποστήριζε.
Στις 8 Οκτωβρίου ο τουρκικός στρατός κατέλαβε το ορεινό χωριό Βάμο στον Αποκόρωνα, ενώ οι επαναστάτες συγκεντρώθηκαν αρκετά νοτιότερα στο χωριό Βαφέ.
Στις 12 Οκτωβρίου ο τουρκικός στρατός που είχε χωρισθεί σε περισσότερα τμήματα, προχώρησε προς το Βαφέ. Η πρώτη του επίθεση αποκρούσθηκε. Στη συνέχεια όμως έφθασε και δεύτερο τμήμα και οι επαναστάτες αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο να κυκλωθούν, άρχισαν μόλις δύο ώρες μετά την έναρξη της μάχης να υποχωρούν με αταξία, κυρίως οι εθελοντές, που παρέσυραν και τους άλλους.
Η μάχη στο Βαφέ είχε δυσμενέστατο αντίκτυπο και στην Κρήτη και στην Αθήνα. Το ηθικό των επαναστατών, που ως τότε δεν είχαν αντιμετωπίσει αποτυχίες, κάμφθηκε απότομα, με αποτέλεσμα πολλοί να σκέπτονται ότι τα πάντα είχαν τελειώσει και να συζητούν ακόμα και την περίπτωση της υποταγής. Ιδιαίτερα οι εθελοντές ζητούσαν ευκαιρία για να επιστρέψουν στην Ελλάδα 21.
Μια τέτοια κρίσιμη συγκυρία θα αποθάρρυνε πολλούς τυχοδιώκτες φιλέλληνες εθελοντές να μεταβούν για τιμές και αξιώματα στην επαναστατημένη Κρήτη, όχι όμως και τον Γκουστάβ Φλουράνς, που στις 02 Νοεμβρίου με το ατμόπλοιο "Πανελλήνιον" αναχωρούσε από το λιμάνι της Σύρου με προορισμό το Ρέθυμνο. Μαζί του είχαν επιβιβαστεί ακόμη τετρακόσιοι εθελοντές κάτω από τις διαταγές του συνταγματάρχη Χρίστου Βυζάντιου. Σε επιστολή η Επιτροπή της Αθήνας (05/11/1866) προς την Κρητική Συνέλευση αναφέρει: "Ο συνταγματάρχης κ. Βυζάντιος, όστις μετά τετρακοσίων ανδρών και τεσσάρων τηλεβόλων ανεχώρησεν προ ημερών εκ Πάρου, έφθασεν ήδη, θεού βοηθούντος, εις την επαρχίαν Ρεθύμνου, έχει δε μετ' αυτού, ως σας εγράψαμεν, και Γάλλους και Ούγγρους και Πολωνούς και Ελβετούς αξιωματικούς και στρατιώτας 22".
Ο καιρός, όμως, κράτησε το ατμόπλοιο δύο ακόμα μέρες στην Πάρο και στη συνέχεια από τα Κύθηρα ο πλοίαρχος Αγγελικάρας αποφάσισε λόγω των ανέμων, ότι θα έπρεπε να κατευθύνει το πλοίο προς το ακρωτήρι Σπάθα της Κισάμου αντί του Ρεθύμνου.
Κατά την παραμονή τους στην Πάρο οι άντρες του Βυζάντιου σε ένα μοναστήρι που είχε μετατραπεί σε πρόχειρο στρατώνα έδωσαν όρκο μπροστά σε έναν ένοπλο παπά. Στη συνέχεια τον ίδιο όρκο απήγγειλε ο Φλουράνς στα Γαλλικά για τους σαράντα ξένους επαναστάτες εθελοντές.
Την ίδια νύχτα στις δύο μετά τα μεσάνυχτα, ενώ οι σύντροφοί του κοιμούνταν καταγής τυλιγμένοι στις κάπες τους, ο Φλουράνς έγραφε στον Κανελλόπουλο: "Και την ημέρα εκείνη που δεν θα μας μένει καμιά άλλη διέξοδος, αν το δίκαιο του αγώνα μας και η γενναιότητά μας δεν κατορθώσουν να μας φέρουν τη νίκη, θα τιναχθούμε κι εμείς στον αέρα, σαν τους ναύτες του Εκδικητή" 23.
Οι άνδρες του Βυζάντιου τελικά αποβιβάστηκαν στις 07/11/1866 νοτιοδυτικά της Κρήτης κοντά στο ακρωτήρι Κριού Μέτωπο, αρκετά μακριά από τα αρχικά σχέδια των επαναστατών, ενώ την επόμενη άρχισε η πολιορκία της μονής Αρκαδίου από το στρατό του Μουσταφά πασά 24.
Οι εθελοντές του Βυζάντιου μετά την άφιξή τους στο νησί κατευθύνθηκαν στο χωριό Πελεκάνος Σελίνου με τα τρόφιμα, τα πολεμοφόδια και το πυροβολικό τους, όπου ο συνταγματάρχης αγνοώντας τις οδηγίες της Αθήνας και τις εκκλήσεις των Ζυμβρακάκη και Κορωναίου να ενωθεί μαζί τους, αποφάσισε να επιτεθεί στο φρούριο του Καστελιού Κισάμου.
Η επιχείρηση ξεκίνησε στις 20/11/1866 αλλά η ισχυρή αντίσταση των Τούρκων μέσα στο πολιορκημένο φρούριο και η παρουσία δύο τουρκικών πολεμικών πλοίων που κανονιοβολούσαν συνεχώς τις θέσεις των επαναστατών οδήγησε σε μια άσκοπη αιματοχυσία με τον αριθμό των νεκρών πολεμιστών κατά τον Π. Πρεβελάκη να ξεπερνά τους δέκα 25, ενώ κατ' άλλους να στοιχίζει τη ζωή σε 50 Κρητικούς επαναστάτες 26. Τότε μόνο ο φιλόδοξος Βυζάντιος πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει το σχέδιό του και να ενωθεί με τα σώματα των Ζυμβρακάκη και Κορωναίου.
Η μάχη του Καστελιού Κισάμου αποτέλεσε το βάπτισμα του πυρός για τον Γκουστάβ Φλουράνς. Ο ίδιος έναν μήνα αργότερα θα περιγράψει ως εξής την εμπειρία του αυτή: "Πήρα, στις 2 Δεκεμβρίου [ν.η.] στο Καστέλι Κισάμου, τα πρώτα μου πολεμικά μαθήματα, μέσα σε βροχή από οβίδες και βόμβες που μας έριχνε μια τουρκική φρεγάδα. Δίπλα μου, ένας άνθρωπος σκοτώθηκε, ένας άλλος τραυματίστηκε θανάσιμα. Έφερα πίσω μαζί μου από τη μάχη τα τέσσερα μέλη μου και το μυαλό μου, σώα και αβλαβή" 27.
Στην πραγματικότητα ο Φλουράνς έδειξε στη μάχη αυτή μεγάλη παλικαριά και διορίστηκε από τον Βυζάντιο αξιωματικός του επιτελείο του 28.
1. Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς, του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη. Ο Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1953 και το 1977 αποφοίτησε από το Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γαλλία και το 1983 υποστήριξε με επιτυχία τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης με θέμα Gustave Flourens (1838-1871) et la Grèce. Αυτή τη διατριβή μετάφρασε η κ. Αθηνά Βουγιούκα και τύπωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (Μ.Ι.Ε.Τ.) στην Αθήνα το 1998, για να κυκλοφορήσει ως αυτοτελές βιβλίο με τον τίτλο: "Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς". Πολλές από τις πληροφορίες αυτού του άρθρου έχουν αντληθεί από το πολύ κατατοπιστικό για τον αναγνώστη βιβλίο του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη.
2. Αυτός ο δρόμος βρίσκεται στην περιοχή της Νέας Χώρας και αρχίζει από την οδό Σελίνου και φτάνει μέχρι την Ακτή Παπανικολή.
3. Ο Ωγκύστ Μπλανκί (1805–1881), η πιο ηρωική προσωπικότητα του γαλλικού Σοσιαλισμού του 19ου αιώνα, καταδικάστηκε κατ’ επανάληψη σε θάνατο, πέρασε το μισό σχεδόν της ζωής του (συνολικά 36 από τα 75 χρόνια της ζωής του) στις φυλακές και υπήρξε ο θεωρητικός συγκεκριμένης επαναστατικής μεθοδολογίας η οποία ονομάστηκε «Μπλανκισμός» («Blanquisme») και εστιαζόταν στην αιφνιδιαστική ένοπλη κατάληψη της εξουσίας από έναν μικρό κύκλο καλά εκπαιδευμένων επαναστατών.
4. Γιάννης Κορδάτος, Η Παρισινή Κομμούνα - Μνημόσυνα, πρώτη δημοσίευση περιοδικό «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ», τεύχος 2, του 1930.
5. Την πληροφορία αυτή, ωστόσο, δεν την επιβεβαιώνει ο Λ. Καλλιβρετάκης στο βιβλίο του, που τοποθετεί την πρώτη άφιξη του Φλουράνς στην Αθήνα στις αρχές του 1866.
6. Γιάννης Κορδάτος, Η Παρισινή Κομμούνα - Μνημόσυνα, ο.π..
7. Το Χαττ-ι-Χουμαγιούν (Διάταγμα Εφαρμογής των Μεταρρυθμίσεων) επιχειρούσε να εξαλείψει τις διακρίσεις εις βάρος των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων, να βάλει κανόνες στη διοίκηση και να περιορίσει την αυθαιρεσία των μουσουλμάνων.
8. Βλ. Βλάσης Αγτζίδης, ΚΡΗΤΗ: Οι επαναστάσεις και η σημασία τους, Ε-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, εφημερίδα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 12-10-2014.
9. Το προνόμιο να οπλοφορούν οι Κρητικοί αποτελούσε μια από τις βασικές διατάξεις του φιρμανιού του 1858.
10. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τόμος ΙΓ', Αθήνα 1977, σελ. 253.
11. Βλ. Βλάσης Αγτζίδης, ΚΡΗΤΗ: Οι επαναστάσεις και η σημασία τους, Ε-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, εφημερίδα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 12-10-2014.
12. Βλ. Γιάννης Χρονόπουλος-ιστορικός, Γεωπολιτική και διπλωματία κατά την επανάσταση του 1866, Ε-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, εφημερίδα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 12-10-2014.
13. Μ. Μ. Παπαϊωάννου, Η Παρισινή Κομμούνα και η Ελλάδα, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1995.
14. Παλιγεννεσία, αρ. 873 της 15/27Μαρτίου 1866. Βλ. Λεωνίδας Καλλιβρετάκης, Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς, μετάφραση: Αθηνά Βουγιούκα, εκδόσεις: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (Μ.Ι.Ε.Τ.), Αθήνα 1998, σελ. 46-47.
15. Βλ. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 54-55.
16. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τόμος ΙΓ', Αθήνα 1977, σελ. 254.
17. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), 0.π., σελ. 254-255.
18. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 255.
19. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 257-258.
20. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 259.
21. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 260.
22. Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, Αρχείο Κορωναίου, έγγραφο 3 (βλ. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 94).
23. Επισημαίνει χαρακτηριστικά σε μια υποσημείωσή του ο Λεωνίδας Καλλιβρετάκης: "Το κείμενο του όρκου και το γράμμα του Φλουράνς στον Κανελλόπουλο είναι δημοσιευμένα στο «L' Indépendance Hellenique». Ο Εκδικητής στον οποίο αναφέρεται ο Φλουράνς ήταν ένα καράβι του γαλλικού πολεμικού ναυτικού που οι άνδρες του, όταν παγιδεύτηκαν από μοίρα του βρετανικού στόλου στον Ατλαντικό Ωκεανό την 1η Ιουνίου 1794, προκειμένου να παραδοθούν, προτίμησαν να το βυθίσουν αύτανδρο και να χαθούν όλοι (356 ναύτες). Η ηρωική αυτή ιστορία φαίνεται ότι παρέμενε επίκαιρη την εποχή του Φλουράνς. Είναι ενδιαφέρον ότι περιγράφεται με δραματικό τρόπο από τον Ιούλιο Βέρν στο μυθιστόρημά του Είκοσι χιλιάδες λεύγες υπό την θάλασσαν, που κυκλοφόρησε λίγο μετά, το 1870". (βλ. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 394).
24. Στη μονή Αρκαδίου είχαν καταφύγει πολλά γυναικόπαιδα. Υπερασπιστές τους ήταν 250 αγωνιστές υπό την αρχηγία του Πελοποννήσιου ανθυπολοχαγού Ιω. Δημακόπουλου και του ηγουμένου Γαβριήλ. Εναντίον τους επιτέθηκαν, στις 8 και 9 Νοεμβρίου 1866, 15.000 Τουρκοαιγύπτιοι στρατιώτες και Τουρκοκρητικοί, οι οποίοι έπειτα από 3 εφόδους κυρίευσαν το μοναστήρι, οπότε οι πολιορκημένοι ανατίναξαν την πυριτιδαποθήκη και τάφηκαν κάτω από τα ερείπια μαζί με πολλούς εχθρούς, σύμφωνα με τη μαρτυρία του Αμερικάνου Stillman.
25. Βλ. και Π. Πρεβελάκης, Παντέρμη Κρήτη, Αθήνα 1945, σελ. 82-84, 90-91 & Γεώργιος Τσερεβελάκης «Η κρητική Επανάσταση του 1866» Έκδοση Ιστορικά της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ Αθήνα Νοέμβριος 2011.
26. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 262.
27. Επιστολή με ημερομηνία 5 Ιανουαρίου 1867 (ν.η) στην «L' Indépendance Hellenique», αρ. 48/17/01/1867.
28. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 113.
Το πρώτο μέρος του αφιερώματος στον Γκουστάβ Φλουράνς δημοσιεύτηκε (σε πιο συντομευμένη μορφή) στην εφημερίδα: "Χανιώτικα Νέα", βλ. ένθετο: ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, Σάββατο 18/04/2015, σελ. 10-11.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Εθελοντής στην Κρητική Επανάσταση του 1866
(Μέρος Πρώτο)
του Δημήτρη Δαμασκηνού,
εκπαιδευτικού Δ.Ε.,
negreponte2004@yahoo.gr
"Φυσιολόγος, με κλίση μάλλον προς την ανθρωπολογία, υπό την σκιάν επιφανούς πατρός, εφήμερος καθηγητής στο κολέγιο της Γαλλίας, μαχόμενος δημοσιογράφος στο Παρίσι, τις Βρυξέλλες, την Κωνσταντινούπολη, την Αθήνα και τη Νεάπολη, εθελοντής στην επανάσταση της Κρήτης και εκλεγμένος πληρεξούσιος του Κρητικού Λαού, καταζητούμενος στη Γαλλία, την Τουρκία, την Ελλάδα και την Ιταλία εξαιτίας της ανατρεπτικής του δράσης, διοικητής τάγματος κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του Παρισιού, στρατηγός και εκλεγμένο μέλος της Παρισινής Κομμούνας, ο Γουσταύος Φλουράνς έζησε, στα τριάντα τρία χρόνια της ύπαρξής του (1838-1871), μια ζωή πολυτάραχη" 1.
Ο άγνωστος στους περισσότερους Γκουστάβ Φλουράνς, που η παράτολμη δράση του στη μεγάλη Κρητική Επανάσταση του 1866-1868 σκεπάζεται από την παρασιώπηση και την ιστορική λήθη, έχει στις μέρες μας μόνο ένα δρομάκι σε μια λαϊκή συνοικία των Χανίων να θυμίζει τ' όνομά του 2.
Κι όμως αυτός ο ονειροπόλος Γάλλος δημοκράτης και σοσιαλιστής του 19ου αιώνα, που υπήρξε φλογερός μπλανκιστής επαναστάτης 3 με διεθνή δράση "ήρθε δύο φορές πριν το '70 στην Ελλάδα όχι για να θαυμάσει τις αρχαιότητές της, μα για ν' αγωνισθεί για τις λαϊκές και εθνικές ελευθερίες της..." 4.
"Την πρώτη φορά", θα επισημάνει ο ιστορικός Γιάννης Κορδάτος 5 "ήρθε στα 1864 μαζύ με τον άλλον επαναστάτη τον Τσιμπριάνι. Η εκθρόνιση του Όθωνα τον ηλέχτρισε. Ήρθε ν' αγωνιστεί για την ελληνική δημοκρατία. Πήρε κι' όλας μέρος στις λαϊκές διαδηλώσεις, κι' έβγαλε για λίγες μέρες κ' εφημερίδα άκρων δημοκρατικών αρχών την «Indépendance».
Στα Ιονιακά μαζύ με τον Τσιπριάνη έστησαν οδοφράγματα στην Αιόλου-Ερμού και είταν η πρωτοπορεία της υπερδημοκρατικής ομάδας που λεγόταν «Εθνικό Κομμιτάτο» 6.
Αφού έμεινε για λίγο στην Κωνσταντινούπολη, το 1866 πέρασε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε προσωρινά στην Αθήνα, όπου σε λίγο έφθασαν οι φήμες μιας επικείμενης επανάστασης των Κρητών κατά των Οθωμανών.
"Φαινομενικά, το 1866, στη Μεγαλόνησο επικρατούσε ησυχία, εν αναμονή της εφαρμογής των όρων του σουλτανικού φιρμανιού Χατί Χουμαγιούν του 1856 7. Όμως, απ’ ό,τι φαίνεται, οι μεταρρυθμίσεις επηρέασαν θετικά μόνο τα κέντρα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στην περιφέρεια, η κατάσταση δεν φαίνεται να παρουσίασε σημαντική βελτίωση 8.
Η θέση των χριστιανών της Κρήτης μετά το 1856 δε βελτιώθηκε. Η φορολογία αντί να ελαττωθεί έγινε περισσότερο δυσβάστακτη, ιδιαίτερα από το 1863 και εξής, που για δεύτερη φορά ανέλαβε καθήκοντα γενικού διοικητή της Κρήτης ο Ισμαήλ πασάς. Συχνές ήταν οι καταδιώξεις, οι φυλακίσεις και οι φόνοι των χριστιανών για ασήμαντες ή για ανύπαρκτες αιτίες. Παράλληλα οι προσπάθειες του Ισμαήλ έτειναν στο να επιτύχει τον αφοπλισμό των κατοίκων 9 καθώς και το διορισμό πιστών οργάνων του στις δημογεροντίες 10.
Οι τοπικές μουσουλμανικές ελίτ, που είχαν συνηθίσει σ’ ένα συγκεκριμένο τρόπο άσκησης της εξουσίας και έβλεπαν τους χριστιανούς συμπολίτες τους ως κατώτερους, δεν ήταν ιδιαίτερα πρόθυμες στην υιοθέτηση των νέων κανόνων. Η ύπαρξη αυτής της κατάστασης πραγμάτων οδήγησε στο ξέσπασμα μεγάλων επαναστάσεων στην περιφέρεια της Αυτοκρατορίας. Σ’ αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα επαναστατικά κινήματα που εκδηλώθηκαν στην Κρήτη και την οθωμανική Μακεδονία" 11.
Η ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα ηλεκτρίστηκε ακόμα περισσότερο το 1864 με την προσάρτηση των Ιονίων νήσων στην Ελλάδα. Για μιαν ακόμη φορά αναπτερώθηκαν οι ελπίδες τους ότι η ένωση δεν θα αργούσε. Η ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, των Βούλγαρη - Δεληγιώργη ήταν αδύναμη και δεχόταν πιέσεις από τις Μεγάλες Δυνάμεις να μην αναμειχθεί πιο ενεργά υπέρ των Κρητών. Άλλωστε ο νέος βασιλιάς Γεώργιος Α’ είχε προσδεθεί στο άρμα των Μεγάλων Δυνάμεων. Ωστόσο, το λαϊκό αίσθημα στην Ελλάδα ήταν αταλάντευτα με το μέρος των Κρητών, το οποίο εκφραζόταν με συλλαλητήρια 12.
Την Κυριακή, 25 Μαρτίου 1866 πραγματοποιήθηκε στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου της Αθήνας μία μεγάλη και δυναμική διαδήλωση αλληλεγγύης προς τους Κρήτες. Το απόγευμα της ίδιας μέρας ο Γκουστάβ Φλουράνς είχε ανακοινώσει πως θα μιλήσει στα γαλλικά στις 5.00μ.μ. στην πλατεία της Ομόνοιας "περί Ελληνισμού". Η ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, ενοχλημένη από το φιλελληνισμό του δε δίστασε να απαγορεύσει την ομιλία του 13. Όταν ο Γκουστάβ Φλουράνς, επιβλητικός με την πρόωρη φαλάκρα του και την φουντωτή κόκκινη γενειάδα του, επιχείρησε να πάρει στη συγκέντερωαση το λόγο, κατέφθασε η αστυνομία, απαγορεύοντάς του να συνεχίσει την ομιλία του διαλύοντας ταυτόχρονα το συγκεντρωμένο πλήθος: "Η αστυνομία, δράμουσα μετά κλητήρων, εμπόδισε τον ρήτορα από του να αγορεύση, επί τω λόγω ότι το σύνταγμα απαγορεύει εις μη πολίτας Έλληνας το λαλείν προς τον λαόν. όλος ο λαός έμεινεν έκθαμβος εις το άκουσμα της πρωτοφανούς ταύτης ερμηνείας του συντάγματος και ανεχώρησε μετά του κ. Φλουράνς ηγανακτισμένος κατά της αυθαιρεσίας της αστυνομίας" 14.
Λίγες εβδομάδες αργότερα αναχώρησε για την Κωνσταντινούπολη με στόχο την έκδοση μιας εφημερίδας, και μάλιστα καθημερινής, σε κοσμοπολίτικο περίγυρο, ωστόσο φαίνεται πως ποτέ δεν κατάφερε να πάρει από τις οθωμανικές αρχές την πολυπόθητη άδεια 15. Πριν φύγει από την Αθήνα πάντως, υπερασπίστηκε τον διωκόμενο από τους ορθόδοξους θεοκράτες 30χρονο τότε συγγραφέα Εμμανουήλ Ροϊδη (1836-1904) για το βιβλίο του «Η Πάπισσα Ιωάννα» με άρθρο του στην γαλλόφωνη εφημερίδα «L' independance Hellenique» της 3ης Απριλίου 1866.
Στο μεταξύ στην Κρήτη η επιτροπή που είχε συσταθεί τους πρώτους μήνες του 1866, για να απαιτήσει ριζικές αλλαγές στο νησί, στις 14 Μαϊου του 1866 από την Αγ. Κυριακή (μετόχι της μονής Χρυσοπηγής), αφού έφτασαν και οι πληρεξούσιοι σχεδόν απ' όλες τις επαρχίες της Κρήτης, υπέγραψε κι έστειλε αναφορά προς το σουλτάνο, από τον οποίο, ανάμεσά στ' άλλα ζητούσε: ανακούφιση από τους υπέρογκους δασμούς και φόρους, τροποποίηση της εκλογής των συμβούλων και των δημογερόντων, ίδρυση δανειστικής Τράπεζας, σύμφωνα με το σχετικό άρθρο του Χάττ-ι Χουμαγιούν, αναδιοργάνωση των δικαστηρίων, σεβασμό της προσωπικής ελευθερίας και εξασφάλιση πραγματικής ανεξιθρησκίας 16.
Την ίδια μέρα η επιτροπή έστειλε αντίγραφα της αναφοράς και στους τρεις προξένους των ξένων δυνάμεων στα Χανιά. Επιπλέον, όμως, την επόμενη μέρα, 15 Μαϊου, οι περισσότεροι από τους πληρεξούσιους υπέγραψαν και "μυστικό υπόμνημα" προς τις τρεις Μεγάλες Δυνάμεις προτείνοντας ένα ευρύ φάσμα πιθανών λύσεων, από την παραμονή κάτω από τον ζυγό μιας διαλλακτικότερης οθωμανικής κυριαρχίας ως μια εγγυημένη από τις ξένες Μεγάλες Δυνάμεις αυτονομία και την πλήρη ένωση με την Ελλάδα.
Η αντίδραση των Μεγάλων Δυνάμεων στο υπόμνημα υπήρξε η σιωπή. Και μπορεί η Ρωσία να δειχνόταν ευνοϊκή στην εξέγερση των χριστιανών της Κρήτης και να υποστήριζε την ένωση, ωστόσο δεν θα αναλάμβανε καμία πρωτοβουλία χωρίς την απαραίτητη σύμπραξη των δυτικών Δυνάμεων, οι διαθέσεις των οποίων δε φαίνονταν καθόλου ευμενείς. Ιδιαίτερα η Αγγλία ήταν φανατική υπέρμαχος του status quo της ανατολικής Μεσογείου, επειδή τα αποικιακά της συμφέροντα απαιτούσαν την ελεύθερη διάβαση προς τις Ινδίες 17.
Σταθερά αρνητική σε περίπτωση Κρητικής εξέγερσης ήταν μάλλον η θέση της τότε ελληνικής κυβέρνησης του Μπενιζέλου Ρούφου. Τον Ιούνιο, όμως, με την ανάληψη της εξουσίας από την κυβέρνηση Βούλγαρη - Δεληγιώργη, η ελληνική πολιτική μεταστράφηκε κάπως. Αν και επίσημα ουδέτερη στο Κρητικό ζήτημα, η κυβέρνηση ευνόησε τις επαφές και τις συνεννοήσεις ανάμεσα στην Κρήτη και στην Αθήνα, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την ανάληψη του υπουργείου Στρατιωτικών από τον Χαράλαμπο Ζυμβρακάκη, που καταγόταν από την Κρήτη 18. Στις αρχές Αυγούστου 1866 είχαν συσταθεί ήδη οι δύο επιτροπές, Αθηνών και Σύρου, για ενίσχυση του Κρητικού αγώνα και των αποστολή των πρώτων εθελοντών, τροφών και πολεμοφοδίων.
Η έναρξη της Κρητικής επανάστασης ανακηρύχθηκε «επίσημα» στις 21 Αυγούστου του 1866, όταν η επιτροπή, που είχε πλέον μετονομαστεί σε "Γενική Συνέλευση των Κρητών" από το χωριό Ασκύφου των Σφακιών κήρυξε επίσημα την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα. Ο Γκουστάβ Φλουράνς με τηλεγράφημά του προς τον Γάλλο πρόεδρο Θιέρσιο, ζητούσε την προάσπιση των δικαιωμάτων του κρητικού λαού.
Έντονη υπήρξε η αντίδραση της Υψηλής Πύλης που κινήθηκε δραστήρια για την καταστολή της Επανάστασης. Η πρώτη μεγάλη νίκη στις συγκρούσεις, ωστόσο, ανήκει στους επαναστατημένους Κρητικούς που στις 31 του Αυγούστου υποχρέωσαν τον τουρκοαιγυπτιακό στρατό να συνθηκολογήσει και να αποσυρθεί από τις Βρύσες Αποκορώνου με βαρύτατες απώλειες εγκαταλείποντας στο πεδίο της μάχης αρκετά πολεμοφόδια, ζώα και 600 περίπου όπλα. Παράλληλες πολεμικές επιχειρήσεις συνέβησαν τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου και στο Ρέθυμνο, χωρίς αξιόλογα αποτελέσματα, καθώς και στο Ηράκλειο 19.
Στις 30 Αυγούστου 1866 έφτασε στην Κρήτη ο Μουσταφά πασάς και ανέλαβε τη γενική διοίκηση και αρχηγία του νησιού. Χρησιμοποιώντας υποσχέσεις και απειλές επιδίωξε να πετύχει τη γρήγορη καταστολή της επανάστασης, μα οι χειρισμοί του απορρίφθηκαν από τη Γενική Συνέλευση και οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στη Μαλάξα (7-11 Σεπτεμβρίου) και στην Κάνδανο (21 Σεπτεμβρίου), όπου ο τουρκικός στρατός και οι ντόπιοι μουσουλμάνοι δέχτηκαν επανειλημμένες επιθέσεις από τους χριστιανούς, που τους κυνήγησαν και την επόμενη μέρα ως έξω από τα Χανιά 20.
Σπουδαιότερη ήταν η επόμενη εκστρατεία του Μουσταφά στην Κυδωνία και τον Αποκόρωνα (27 Σεπτεμβρίου-6 Οκτωβρίου 1866), όπου παρέδωσε στη λεηλασία και την πυρά τα χωριά Λάκκοι, πατρίδα του αρχηγού Χατζημιχάλη, τα Μεσκλά, τον Θέρισο και τους Κάμπους, προξενώντας μεγάλες καταστροφές στην ύπαιθρο με προφανή στόχο να κάμψει το ηθικό των επαναστατών και του χριστιανικού πληθυσμού που τους υποστήριζε.
Στις 8 Οκτωβρίου ο τουρκικός στρατός κατέλαβε το ορεινό χωριό Βάμο στον Αποκόρωνα, ενώ οι επαναστάτες συγκεντρώθηκαν αρκετά νοτιότερα στο χωριό Βαφέ.
Στις 12 Οκτωβρίου ο τουρκικός στρατός που είχε χωρισθεί σε περισσότερα τμήματα, προχώρησε προς το Βαφέ. Η πρώτη του επίθεση αποκρούσθηκε. Στη συνέχεια όμως έφθασε και δεύτερο τμήμα και οι επαναστάτες αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο να κυκλωθούν, άρχισαν μόλις δύο ώρες μετά την έναρξη της μάχης να υποχωρούν με αταξία, κυρίως οι εθελοντές, που παρέσυραν και τους άλλους.
Η μάχη στο Βαφέ είχε δυσμενέστατο αντίκτυπο και στην Κρήτη και στην Αθήνα. Το ηθικό των επαναστατών, που ως τότε δεν είχαν αντιμετωπίσει αποτυχίες, κάμφθηκε απότομα, με αποτέλεσμα πολλοί να σκέπτονται ότι τα πάντα είχαν τελειώσει και να συζητούν ακόμα και την περίπτωση της υποταγής. Ιδιαίτερα οι εθελοντές ζητούσαν ευκαιρία για να επιστρέψουν στην Ελλάδα 21.
Μια τέτοια κρίσιμη συγκυρία θα αποθάρρυνε πολλούς τυχοδιώκτες φιλέλληνες εθελοντές να μεταβούν για τιμές και αξιώματα στην επαναστατημένη Κρήτη, όχι όμως και τον Γκουστάβ Φλουράνς, που στις 02 Νοεμβρίου με το ατμόπλοιο "Πανελλήνιον" αναχωρούσε από το λιμάνι της Σύρου με προορισμό το Ρέθυμνο. Μαζί του είχαν επιβιβαστεί ακόμη τετρακόσιοι εθελοντές κάτω από τις διαταγές του συνταγματάρχη Χρίστου Βυζάντιου. Σε επιστολή η Επιτροπή της Αθήνας (05/11/1866) προς την Κρητική Συνέλευση αναφέρει: "Ο συνταγματάρχης κ. Βυζάντιος, όστις μετά τετρακοσίων ανδρών και τεσσάρων τηλεβόλων ανεχώρησεν προ ημερών εκ Πάρου, έφθασεν ήδη, θεού βοηθούντος, εις την επαρχίαν Ρεθύμνου, έχει δε μετ' αυτού, ως σας εγράψαμεν, και Γάλλους και Ούγγρους και Πολωνούς και Ελβετούς αξιωματικούς και στρατιώτας 22".
Ο καιρός, όμως, κράτησε το ατμόπλοιο δύο ακόμα μέρες στην Πάρο και στη συνέχεια από τα Κύθηρα ο πλοίαρχος Αγγελικάρας αποφάσισε λόγω των ανέμων, ότι θα έπρεπε να κατευθύνει το πλοίο προς το ακρωτήρι Σπάθα της Κισάμου αντί του Ρεθύμνου.
Κατά την παραμονή τους στην Πάρο οι άντρες του Βυζάντιου σε ένα μοναστήρι που είχε μετατραπεί σε πρόχειρο στρατώνα έδωσαν όρκο μπροστά σε έναν ένοπλο παπά. Στη συνέχεια τον ίδιο όρκο απήγγειλε ο Φλουράνς στα Γαλλικά για τους σαράντα ξένους επαναστάτες εθελοντές.
Την ίδια νύχτα στις δύο μετά τα μεσάνυχτα, ενώ οι σύντροφοί του κοιμούνταν καταγής τυλιγμένοι στις κάπες τους, ο Φλουράνς έγραφε στον Κανελλόπουλο: "Και την ημέρα εκείνη που δεν θα μας μένει καμιά άλλη διέξοδος, αν το δίκαιο του αγώνα μας και η γενναιότητά μας δεν κατορθώσουν να μας φέρουν τη νίκη, θα τιναχθούμε κι εμείς στον αέρα, σαν τους ναύτες του Εκδικητή" 23.
Οι άνδρες του Βυζάντιου τελικά αποβιβάστηκαν στις 07/11/1866 νοτιοδυτικά της Κρήτης κοντά στο ακρωτήρι Κριού Μέτωπο, αρκετά μακριά από τα αρχικά σχέδια των επαναστατών, ενώ την επόμενη άρχισε η πολιορκία της μονής Αρκαδίου από το στρατό του Μουσταφά πασά 24.
Οι εθελοντές του Βυζάντιου μετά την άφιξή τους στο νησί κατευθύνθηκαν στο χωριό Πελεκάνος Σελίνου με τα τρόφιμα, τα πολεμοφόδια και το πυροβολικό τους, όπου ο συνταγματάρχης αγνοώντας τις οδηγίες της Αθήνας και τις εκκλήσεις των Ζυμβρακάκη και Κορωναίου να ενωθεί μαζί τους, αποφάσισε να επιτεθεί στο φρούριο του Καστελιού Κισάμου.
Η επιχείρηση ξεκίνησε στις 20/11/1866 αλλά η ισχυρή αντίσταση των Τούρκων μέσα στο πολιορκημένο φρούριο και η παρουσία δύο τουρκικών πολεμικών πλοίων που κανονιοβολούσαν συνεχώς τις θέσεις των επαναστατών οδήγησε σε μια άσκοπη αιματοχυσία με τον αριθμό των νεκρών πολεμιστών κατά τον Π. Πρεβελάκη να ξεπερνά τους δέκα 25, ενώ κατ' άλλους να στοιχίζει τη ζωή σε 50 Κρητικούς επαναστάτες 26. Τότε μόνο ο φιλόδοξος Βυζάντιος πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει το σχέδιό του και να ενωθεί με τα σώματα των Ζυμβρακάκη και Κορωναίου.
Η μάχη του Καστελιού Κισάμου αποτέλεσε το βάπτισμα του πυρός για τον Γκουστάβ Φλουράνς. Ο ίδιος έναν μήνα αργότερα θα περιγράψει ως εξής την εμπειρία του αυτή: "Πήρα, στις 2 Δεκεμβρίου [ν.η.] στο Καστέλι Κισάμου, τα πρώτα μου πολεμικά μαθήματα, μέσα σε βροχή από οβίδες και βόμβες που μας έριχνε μια τουρκική φρεγάδα. Δίπλα μου, ένας άνθρωπος σκοτώθηκε, ένας άλλος τραυματίστηκε θανάσιμα. Έφερα πίσω μαζί μου από τη μάχη τα τέσσερα μέλη μου και το μυαλό μου, σώα και αβλαβή" 27.
Στην πραγματικότητα ο Φλουράνς έδειξε στη μάχη αυτή μεγάλη παλικαριά και διορίστηκε από τον Βυζάντιο αξιωματικός του επιτελείο του 28.
Το επόμενο Σάββατο:
Σκληραγωγίαι εν Κρήτη
(Μέρος Δεύτερο)
Σημειώσεις-Παραπομπές
1. Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς, του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη. Ο Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1953 και το 1977 αποφοίτησε από το Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στη Γαλλία και το 1983 υποστήριξε με επιτυχία τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης με θέμα Gustave Flourens (1838-1871) et la Grèce. Αυτή τη διατριβή μετάφρασε η κ. Αθηνά Βουγιούκα και τύπωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (Μ.Ι.Ε.Τ.) στην Αθήνα το 1998, για να κυκλοφορήσει ως αυτοτελές βιβλίο με τον τίτλο: "Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς". Πολλές από τις πληροφορίες αυτού του άρθρου έχουν αντληθεί από το πολύ κατατοπιστικό για τον αναγνώστη βιβλίο του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη.
2. Αυτός ο δρόμος βρίσκεται στην περιοχή της Νέας Χώρας και αρχίζει από την οδό Σελίνου και φτάνει μέχρι την Ακτή Παπανικολή.
3. Ο Ωγκύστ Μπλανκί (1805–1881), η πιο ηρωική προσωπικότητα του γαλλικού Σοσιαλισμού του 19ου αιώνα, καταδικάστηκε κατ’ επανάληψη σε θάνατο, πέρασε το μισό σχεδόν της ζωής του (συνολικά 36 από τα 75 χρόνια της ζωής του) στις φυλακές και υπήρξε ο θεωρητικός συγκεκριμένης επαναστατικής μεθοδολογίας η οποία ονομάστηκε «Μπλανκισμός» («Blanquisme») και εστιαζόταν στην αιφνιδιαστική ένοπλη κατάληψη της εξουσίας από έναν μικρό κύκλο καλά εκπαιδευμένων επαναστατών.
4. Γιάννης Κορδάτος, Η Παρισινή Κομμούνα - Μνημόσυνα, πρώτη δημοσίευση περιοδικό «ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ», τεύχος 2, του 1930.
5. Την πληροφορία αυτή, ωστόσο, δεν την επιβεβαιώνει ο Λ. Καλλιβρετάκης στο βιβλίο του, που τοποθετεί την πρώτη άφιξη του Φλουράνς στην Αθήνα στις αρχές του 1866.
6. Γιάννης Κορδάτος, Η Παρισινή Κομμούνα - Μνημόσυνα, ο.π..
7. Το Χαττ-ι-Χουμαγιούν (Διάταγμα Εφαρμογής των Μεταρρυθμίσεων) επιχειρούσε να εξαλείψει τις διακρίσεις εις βάρος των μη μουσουλμανικών κοινοτήτων, να βάλει κανόνες στη διοίκηση και να περιορίσει την αυθαιρεσία των μουσουλμάνων.
8. Βλ. Βλάσης Αγτζίδης, ΚΡΗΤΗ: Οι επαναστάσεις και η σημασία τους, Ε-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, εφημερίδα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 12-10-2014.
9. Το προνόμιο να οπλοφορούν οι Κρητικοί αποτελούσε μια από τις βασικές διατάξεις του φιρμανιού του 1858.
10. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τόμος ΙΓ', Αθήνα 1977, σελ. 253.
11. Βλ. Βλάσης Αγτζίδης, ΚΡΗΤΗ: Οι επαναστάσεις και η σημασία τους, Ε-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, εφημερίδα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 12-10-2014.
12. Βλ. Γιάννης Χρονόπουλος-ιστορικός, Γεωπολιτική και διπλωματία κατά την επανάσταση του 1866, Ε-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, εφημερίδα: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 12-10-2014.
13. Μ. Μ. Παπαϊωάννου, Η Παρισινή Κομμούνα και η Ελλάδα, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1995.
14. Παλιγεννεσία, αρ. 873 της 15/27Μαρτίου 1866. Βλ. Λεωνίδας Καλλιβρετάκης, Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς, μετάφραση: Αθηνά Βουγιούκα, εκδόσεις: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (Μ.Ι.Ε.Τ.), Αθήνα 1998, σελ. 46-47.
15. Βλ. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 54-55.
16. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τόμος ΙΓ', Αθήνα 1977, σελ. 254.
17. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), 0.π., σελ. 254-255.
18. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 255.
19. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 257-258.
20. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 259.
21. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 260.
22. Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, Αρχείο Κορωναίου, έγγραφο 3 (βλ. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 94).
23. Επισημαίνει χαρακτηριστικά σε μια υποσημείωσή του ο Λεωνίδας Καλλιβρετάκης: "Το κείμενο του όρκου και το γράμμα του Φλουράνς στον Κανελλόπουλο είναι δημοσιευμένα στο «L' Indépendance Hellenique». Ο Εκδικητής στον οποίο αναφέρεται ο Φλουράνς ήταν ένα καράβι του γαλλικού πολεμικού ναυτικού που οι άνδρες του, όταν παγιδεύτηκαν από μοίρα του βρετανικού στόλου στον Ατλαντικό Ωκεανό την 1η Ιουνίου 1794, προκειμένου να παραδοθούν, προτίμησαν να το βυθίσουν αύτανδρο και να χαθούν όλοι (356 ναύτες). Η ηρωική αυτή ιστορία φαίνεται ότι παρέμενε επίκαιρη την εποχή του Φλουράνς. Είναι ενδιαφέρον ότι περιγράφεται με δραματικό τρόπο από τον Ιούλιο Βέρν στο μυθιστόρημά του Είκοσι χιλιάδες λεύγες υπό την θάλασσαν, που κυκλοφόρησε λίγο μετά, το 1870". (βλ. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 394).
24. Στη μονή Αρκαδίου είχαν καταφύγει πολλά γυναικόπαιδα. Υπερασπιστές τους ήταν 250 αγωνιστές υπό την αρχηγία του Πελοποννήσιου ανθυπολοχαγού Ιω. Δημακόπουλου και του ηγουμένου Γαβριήλ. Εναντίον τους επιτέθηκαν, στις 8 και 9 Νοεμβρίου 1866, 15.000 Τουρκοαιγύπτιοι στρατιώτες και Τουρκοκρητικοί, οι οποίοι έπειτα από 3 εφόδους κυρίευσαν το μοναστήρι, οπότε οι πολιορκημένοι ανατίναξαν την πυριτιδαποθήκη και τάφηκαν κάτω από τα ερείπια μαζί με πολλούς εχθρούς, σύμφωνα με τη μαρτυρία του Αμερικάνου Stillman.
25. Βλ. και Π. Πρεβελάκης, Παντέρμη Κρήτη, Αθήνα 1945, σελ. 82-84, 90-91 & Γεώργιος Τσερεβελάκης «Η κρητική Επανάσταση του 1866» Έκδοση Ιστορικά της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ Αθήνα Νοέμβριος 2011.
26. Βλ. Ιωάννα Διαμαντούρου, Η Κρητική επανάσταση (1866-1869), ο.π., σελ. 262.
27. Επιστολή με ημερομηνία 5 Ιανουαρίου 1867 (ν.η) στην «L' Indépendance Hellenique», αρ. 48/17/01/1867.
28. Λεωνίδας Φ. Καλλιβρετάκης, «Η ζωή και ο θάνατος του Γουσταύου Φλουράνς», ο.π., σελ. 113.
Το πρώτο μέρος του αφιερώματος στον Γκουστάβ Φλουράνς δημοσιεύτηκε (σε πιο συντομευμένη μορφή) στην εφημερίδα: "Χανιώτικα Νέα", βλ. ένθετο: ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, Σάββατο 18/04/2015, σελ. 10-11.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Δημοσίευση σχολίου