Το έδαφος για την εξέλιξη αυτή είχε στρωθεί ήδη προ μηνάς με σχετική ανακοίνωση του γαλλικού οίκου που «μέτρησε» αντιδράσεις για το αν θα προχωρήσουν και στην επίδειξη μόδας στον βράχο της Ακρόπολης ή αν θα περιοριστούν μόνο σε φωτογράφιση των μοντέλων, αποδίδοντας, υποτίθεται, και... φόρο τιμής στην «ιστορική φωτογράφιση» του ίδιου οίκου το 1951 για το περιοδικό «Paris Match».
Στην πραγματικότητα, βέβαια, οι προετοιμασίες είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα και δείγματά της είχαν έρθει στην επικαιρότητα από τη συνοδεία της Μαρέβας Μητσοτάκη σε αντιπροσωπεία του οίκου Dior που επισκέφτηκε τη χώρα τον περασμένο Δεκέμβρη, αλλά και από δηλώσεις της υπουργού Λίνας Μενδώνη τον Ιανουάριο του 2021, όταν σημείωνε: «Και σας θυμίζω ότι το 1953 ο οίκος Dior πραγματοποίησε επίδειξη πάνω στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Οι εποχές αλλάζουν και [...] η Ελλάδα [...] δεν μπορεί να μένει πίσω».
Ολοταχώς προς τα εμπρός, λοιπόν, στη «νέα εποχή» για την Ακρόπολη, που με νέο φωτισμό, ολόφρεσκες τσιμεντένιες διαστρώσεις διαδρόμων και πλατωμάτων, καινούργια inox κολονάκια και μαρμάρινα παγκάκια ετοιμάζεται να υποδεχτεί όχι απλώς πολλαπλάσιους τουρίστες που θα καταφτάνουν κατά χιλιάδες με τα κρουαζιερόπλοια, αλλά και νέες εμπορικές χρήσεις, ως λαμπερό σκηνικό προβολής προϊόντων κάθε λογής.
Για να χρυσωθεί το χάπι της παράδοσης του κορυφαίου μνημείου του κλασικού κόσμου σε διαφημιστικές εμπορικές χρήσεις το κυβερνητικό αφήγημα επικαλείται -τι άλλο;- την προβολή της χώρας στο εξωτερικό. Το υπουργείο Τουρισμού έσπευσε να δηλώσει πως τέτοιες εκδηλώσεις «με την εμβέλεια και την προβολή που θα έχουν σε πολύ σημαντικές τουριστικές αγορές για την Ελλάδα, όπως αυτές της Ευρώπης, των Η1ΙΑ και της Ασίας, θα έχουν ιδιαίτερα θετικό πρόσημο». Ούτε λίγο ούτε πολύ, σύμφωνα με αυτήν τη λογική δεν είναι ο Dior που θα διαφημιστεί στην Ακρόπολη, αλλά η Ακρόπολη -ένα από τα διασημότερα μνημεία στο κόσμο- που χρειάζεται να διαφημιστεί μέσα από τις δημιουργίες ενός οίκου μόδας!
Οι δημιουργίες αυτές, που κανείς δεν έχει δει και είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν επιδείχθηκαν μακέτες τους και στα ίδια τα μέλη του ΚΑΣ, εμπνέονται, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, «από τον ελληνικό πολιτισμό, τις προγονικές τέχνες, την τεχνογνωσία, την ελληνική μυθολογία αλλά και το διαρκές αποτύπωμα της ελληνικής παράδοσης και δημιουργίας στη συλλογική μνήμη της Ευρώπης». Ενα ακόμη φύλλο συκής για τον βασιλιά που εμφανίζεται γυμνός, όπως άλλωστε είναι και οι «αυστηροί όροι» που θα τεθούν για τις κινηματογραφήσεις, ώστε να μη δοθεί, υποτίθεται, η εντύπωση πως η Ακρόπολη μπορεί να γίνει πασαρέλα...
«Τίθεται ένα φιλοσοφικό ζήτημα» έλεγε στο ΚΑΣ ο Μανόλης Κορρές, πρόεδρος της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως, τον Ιούνιο του 2017, όταν το ίδιο όργανο συζητούσε το αίτημα της Gucci να κάνει τη δική της κινηματογράφηση ενός fashion show μπροστά στov Παρθενώνα. «Αν αποφασίζαμε να δώσουμε αυτά τα μνημεία, θα ήταν άπαξ, στον πιο κορυφαίο οργανισμό/φορέα/εταιρεία του πλανήτη. Πώς θα το κρίνουμε αυτό; Πιθανόν η Gucci, όπως και κάποιοι ανταγωνιστές της, να είναι στους κορυφαίους πενήντα. Μπορούμε να παραχωρήσουμε τον Παρθενώνα 50 φορές; Θα ευτελιστεί» τόνιζε τότε, δίνοντας τον τόνο στην ομόφωνα απορριπτική απόφαση, απορρίπτοντας ταυτόχρονα και τα 2 εκατομμύρια ευρώ που, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής, θα πρόσφερε η εταιρεία ως χορηγία για τα αναστηλωτικά έργα στο μνημείο.
Φαίνεται πως τα φιλοσοφικά ζητήματα αυτού του τύπου έχουν πλέον για κάποιους ξεπεραστεί. Και ο ευτελισμός έχει εκκινήσει. Ισως, πάλι, η «οραματική» σκηνική αναβίωση του επιπέδου των εδαφών και των ταρατσών στον βράχο όπως εικάζεται πως ήταν τον 5ο αιώνα π.Χ. να περνά αναπόδραστα μέσα και από τον εκχυδαϊσμό στη χρήση του μνημείου ως φόντου εμπορικών εκδηλώσεων.
Κατά σύμπτωση, την ημέρα της συνεδρίασης του ΚΑΣ ανέβηκε στην πλατφόρμα avaaz.org ένα ηλεκτρονικό δίγλωσσο ψήφισμα με τίτλο «Η Ακρόπολη σε κίνδυνο - Acropolis in danger». Εκεί, μεταξύ άλλων, σημειώνονται και τα εξής: «Το νέο πνεύμα διαχείρισης των αρχαιοτήτων στην Ακρόπολη, στις αρχαιότητες της Βενιζέλου στο μετρά της Θεσσαλονίκης και αλλού, καθώς και το γεγονός ότι συχνά παρακάμπτονται οι νόμιμες διαδικασίες, επιβεβαιώνουν πως η προστασία των μνημείων υποτάσσεται σε οικονομικά ή άλλα συμφέροντα. Τα έργα στην Ακρόπολη, τετελεσμένα και προγραμματισμένα, δεν αποβλέπουν στο όφελος των μνημείων αλλά στη μεγιστοποίηση της οικονομικής τους εκμετάλλευσης, στο πλαίσιο μιας αλόγιστης και χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς τουριστικής πολιτικής».
Το ψήφισμα αυτό συγκέντρωσε μόνο την πρώτη μέρα της παρουσίας του 1.000 υπογραφές πολιτών και συνεχίζει. Είναι μια αχτίδα ελπίδας πως η πορεία προς τη «νέα εποχή» δεν θα είναι μονόδρομος.
Πηγή: Στάθης Γκότσης - Γενικός γραμματέας του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων - Documento
+ σχόλια + 1 σχόλια
🤣😅😂Τελεια και πολυ σωστη η εικονα!
Δημοσίευση σχολίου