Του Γ.Γ.
Πριν κάποιες μέρες είχα κάνει μια ανάρτηση την οποία τιτλοφορούσα: "Δημοσκοπήσεις - Πως κατασκευάζεται μια γνώμη σε ένα κεφάλι", ενώ παρόμοια αναφορά είχα κάνει και στο κείμενο μου "Μια παλιά ιστορία, με αφορμή μια νέα δημοσκόπηση". Αλλο πρόσφατο κείμενο στον ιστότοπό μας είχε τίτλο "Παρακολουθούμε στημένες δημοσκοπήσεις".
Εναυσμα μου γι' αυτό το κειμενάκι είναι η πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας Pulse για τον ΣΚΑΪ που παρουσιάζει την Ν.Δ να προηγείται 8 εκατοστιαίες μονάδες από τον ΣΥΡΙΖΑ και το εύλογο ερώτημα που μου έθεσε φίλος: «Μα είναι δυνατόν όλες οι δημοσκοπήσεις κάνουν λάθος;».
Μια εύκολη απάντηση σ' αυτό το ερώτημα θα ήταν να παραθέσουμε τα αποτελέσματα που έδιναν όλες οι δημοσκοπικές εταιρείες στο δημοψήφισμα.
Αλλά δεν θα αρκεστούμε σ' αυτό, θυμίζοντας αρχικά ότι η αξιοπιστία της Pulse, η οποία συνεργάζεται με τον όμιλο ΜΜΕ του Αλαφούζου, φάνηκε και στα αποτελέσματα που παρουσίαζε για τις εσωκομματικές εκλογές του ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ. Εμφάνιζε τον Α. Λοβέρδο να κάνει περίπατο και να προηγείται του κύριου αντιπάλου του κατά 9%, ενώ τελικά έχασε με 12% διαφορά.
Ασε που η ίδια εταιρεία παρουσιάζει, το κυβερνητικό κόμμα να αυξάνει το ποσοστό του μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών κατά 0,5% και το ΠΑΣΟΚ να έχει μείωση κατά 1%. (Τι ζούμε ρε γμτ!)
Πάμε τώρα στον πυρήνα του ερωτήματος, αν είναι δυνατόν, δηλαδή, να παρουσιάζουν λάθος δημοσκοπικά ευρήματα όλες οι εταιρείες ερευνών. Η απάντηση είναι ΝΑΙ. Μόνο που δεν είναι λάθος τα ευρήματα, αλλά, κατά την άποψη μου πάντα, είναι συνειδητά κατασκευασμένες οι δημοσκοπήσεις.
Εκτιμώ -έχοντας και σχετική πληροφόρηση- ότι όσο παράδοξο και να φαίνεται αφού με την πρώτη ματιά φαίνονται ανταγωνιστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ίδια αγορά- ότι οι ιδιοκτήτες των δημοσκοπικών εταιρειών έχουν άριστες σχέσεις μεταξύ τους και ανταλλάσσουν απόψεις και στοιχεία. (Πιθανόν να υπάρχουν και εξαιρέσεις). Αυτό συμβαίνει γιατί η βασική πηγή εισοδήματός τους δεν βασίζεται στις δημοσκοπήσεις που κάνουν, αλλά σε άλλες δουλειές που κλείνουν με το δημόσιο. (Σε μια παραπομπή που παραθέτω στην αρχή, αναφέρομαι αναλυτικά σ' αυτό).
Ρίξτε μια ματιά στο παρελθόν, όταν τα εκλογικά αποτελέσματα απέδειξαν ότι όλες οι δημοσκοπήσεις ήταν για τα μπάζα. Ολοι οι δημοσκόποι, συνεννοημένοι είχαν έτοιμες τις επιστημονικοφανείς απαντήσεις.
Παθαίνουν το κάζο τους στο δημοψήφισμα του '15 και μας ψελλίζουν ότι στην χώρα μας δεν υπάρχει κουλτούρα δημοψηφισμάτων, οι πολιτικές αναλύσεις τους δεν μπόρεσαν να εκτιμήσουν απρόβλεπτους παράγοντες, κάποιοι ζήτησαν μια μισή συγνώμη και έληξε.
Στις εσωκομματικές εκλογές του ΠΑΣΟΚ μια απ' τα ίδια: Πρωτόγνωρη διαδικασία -που δεν ήταν-, δυναμική του Ανδρουλάκη που δεν εντοπίστηκε, μπλα, μπλα, μπλα.
Ενώ όταν πέφτουν εντελώς έξω στις εκτιμήσεις τους για τις βουλευτικές εκλογές το ποίημα τους είναι γνωστό: Οι δημοσκοπήσεις, λένε, είναι η "φωτογραφία" της στιγμής, έγιναν σε ένα ιδιαίτερα ρευστό πολιτικό σκηνικό...
Το αποτέλεσμα είναι να εξευτελίζονται όλες οι εταιρείες, να μην αντιμετωπίζει καμιά ιδιαίτερο πρόβλημα και να συνεχίζουν το προσοδοφόρο παραμύθι τους.
Δημοσίευση σχολίου