Σε πρόσφατο δημοσίευμα του τοπικού (Πατρινού) site attacktv.gr διαβάζουμε τα εξής:
Όπως έγκαιρα είχε αποκαλύψει το "attacktv", το έργο της Ολυμπίας Οδού κινδυνεύει να σταματήσει, λόγω του ότι δεν προχωρούν οι απαλλοτριώσεις και οι τράπεζες έχουν κλείσει τις πηγές δανεισμού. Η έλλειψη ροής χρηματοδότησης και η συνακόλουθη μείωση της παραγωγικότητας του έργου είναι το κύριο επιχείρημα που χρησιμοποιούν διευθυντικά στελέχη της Vinci, που έχει αναλάβει το έργο του αυτοκινητοδρόμου και διατηρεί τα εργοτάξια στην Παναγοπούλα και στο Δρέπανο, απέναντι στους εργαζόμενους, των οποίων το μέλλον, χωρίς καμία δόση υπερβολής, κρέμεται από μία κλωστή. |
Η εταιρίες εκβιάζουν για να εισπράξουν λεφτά, οι τράπεζες δεν πολυδίνουν (διότι είναι χρεωκοπημένες), και οι εργάτες απλά ψοφάνε. Δε βαριέσαι εξάλλου, τόσους έχουμε...
Ακόμα και κρατικά επιχορηγούμενα έργα, ή έργα με κονδύλια της ΕΕ δεν πολυπροχωρούν, καθώς ο εργοδότης δε ξέρει αν όντως η επιδότηση που θα πάρει "θα πιάσει τόπο" (="θα βγάλει κέρδος για τον εαυτό του"). Επίσης, συχνά αυτές οι επιχορηγήσεις βάζουν ως όρο το να μη γίνουν απολύσεις, να δίνονται μισθοί, ασφάλιση, κτλ, κάτι που ούτε το θέλουν (αλλά συχνά ούτε το αντέχουν οικονομικά) οι εργοδότες. "Κινεζοποιηθείτε", λένε στους εργάτες, "και τότε όλα θα πάνε καλά" (="θα αυξηθεί το ποσοστό κέρδους μας).
Ας δούμε και τη συνέχεια του άρθρου:
Την Παρασκευή, 17 Δεκεμβρίου, η Vinci προχώρησε σε 25 απολύσεις εργαζομένων, όλων των ειδικοτήτων, από διοικητικούς μέχρι μηχανικούς και τεχνίτες. Οι απολύσεις αυτές από τα εργοτάξια στην Παναγοπούλα και στο Δρέπανο -οι οποίες είναι παράνομες, σύμφωνα με το Σωματείο Εργαζομένων, που καταγγέλλει, επίσης, ότι η εταιρεία δεν διαθέτει στο Σωματείο τις λίστες με το εργασιακό δυναμικό- αποτελούν, όπως όλα δείχνουν, την πρόγευση για το μεγάλο κύμα απολύσεων: Πρόσφατα, ανώτερο διευθυντικό στέλεχος της Vinci ανακοίνωσε στο Σωματείο Εργαζομένων ότι μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου θα απολυθεί το 50% των εργαζομένων απ' όλες τις εταιρείες και τις εργολαβίες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία για την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού, αν δεν υπάρξει η απαραίτητη χρηματοδότηση. Αυτό σημαίνει ότι θα χάσουν τη δουλειά τους περίπου 2.500 χιλιάδες εργαζόμενοι, όπως υπολογίζει το Σωματείο Εργαζομένων, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον εργατικό πληθυσμό της Πάτρας, μιας πόλης που πλήττεται σκληρά από την ανεργία και εδώ και μια 20ετία δοκιμάζεται άγρια από τις συνέπειες της αποβιομηχάνισης και την απώλεια θέσεων εργασίας. “Ασπιρίνη” τα 2,27 δισ. ευρώ Το έργο έχει μεν ενταχθεί, μαζί με άλλα εννέα, στο σύστημα Κοινό Πληροφοριακό Σύστημα Διαρθρωτικών Ταμείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής SFC (Structural Funds Common system), προϋπολογισμού υλοποίησης 2,27 δισ. ευρώ, ωστόσο, όπως έλεγαν μηχανικοί, το ποσό αυτό είναι “ασπιρίνη” για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η κοινοπραξία και κατ' επέκταση το έργο και το οποίο αφορά αφενός μεν την παύση των απαλλοτριώσεων αφετέρου δε ότι οι τράπεζες δεν το χρηματοδτούν με τα κονδύλια που χρειάζεται. Οι ίδιοι μηχανικοί τόνιζαν πως, εφόδον συνεχιστεί η ίδια κατάσταση, οι εργολαβίες θα σταματήσουν. Οι εργαζόμενοι, όπως είναι φυσικό, βρίσκονται σε μεγάλη αναστάτωση. Από την πλευρά τους, τονίζεται επίσης, ότι πέραν των θέσεων εργασίας, το να παραμείνει το έργο ανολοκλήρωτο θα καταστήσει τον οδικό άξονα της Πατρών – Κορίνθου πιο επικίνδυνο και από το πέταλο του Μαλλιακού. Το γεγονός ότι σε πολλά σημεία ο δρόμος έχει στενέψει, λόγω των έργων, κάνει ήδη δύσκολη την οδήγηση. Αν το έργο δεν προχωρήσει, η κληρονομιά του δεν θα είναι μόνο χιλιάδες απολυμένοι, αλλά και μια "καρμανιόλα" χειρότερη από την προϋπάρχουσα Πατρών - Κορίνθου. Μπροστά στις εξελίξεις αυτές, το Σωματείο Εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων Εργαζομένων στην Κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, "Η Γαλαρία", θα πραγματοποιήσει αύριο Τετάρτη, 22 Δεκεμβρίου, Γενική Συνέλευση, με θεματολογία, τις πρόσφατες απολύσεις, το προχώρημα του έργου και την απάντηση των εργαζομένων. |
Οι επόμενες μέρες προφανώς θα κρίνουν πολλά για χιλιάδες εργάτες, ενώ ήδη στην Πάτρα πλανιούνται φήμες ότι ενδιαφέρον για να αναλάβει το έργο έχει δείξει ο Μπόμπολας, που βέβαια θα μπορούσε να αντέξει το οικονομικό βάρος πιο εύκολα, αλλά βέβαια θα προσλάβει εργάτες (είτε τους ίδιους είτε άλλους) με νέες, πολύ χαμηλότερες συμβάσεις (ας μην ξεχνάμε και τις νέες επιχειρησιακές συμβάσεις που πλέον έφεραν οι καπιταλιστές). "Κινεζοποίηση η θάνατος" είναι το "μότο" των καπιταλιστών, την ίδια ώρα που οι εργάτες αδυνατούν να οργανωθούν επαρκώς και να κινηθούν για ανατροπή τους
Τέλος, σε χθεσινό της άρθρο επί του θέματος, με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις, η "Ελευθεροτυπία" επισημαίνει ότι:
Οι κατασκευές, λόγω των γιορτών, έχουν σταματήσει το τελευταίο 15ήμερο και έχει δοθεί υποχρεωτική άδεια στο προσωπικό ώς τη Δευτέρα. Ανεπίσημα, όμως, διαρρέουν πληροφορίες ότι θα απολυθούν 1.000 εργαζόμενοι, σχεδόν το 50% του προσωπικού, γιατί οι 25 ελληνικές και ξένες τράπεζες αρνούνται να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στα έργα. Ακούγεται επίσης ότι μία από τις ξένες εταιρείες που μετέχουν στην κοινοπραξία είναι έτοιμη να αποχωρήσει. Στο συγκεκριμένο έργο, τα έσοδα των εργολάβων από τα διόδια ώς τον περασμένο Σεπτέμβριο φτάνουν τα 171 εκ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο έχει καταβάλει 243 εκ. ευρώ από την προβλεπόμενη κρατική συμμετοχή, με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Η κοινοπραξία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποστείλει έγγραφη διαμαρτυρία στο υπουργείο Υποδομών, με την οποία γνωστοποιεί τα προβλήματα δανειοδότησης με τις τράπεζες και διεκδικεί αποζημίωση της τάξεως των 2 εκ. ευρώ το μήνα για διαφυγόντα κέρδη, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας κατά 12%. Ανάλογη είναι η εικόνα και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Το «ζουμί» βρίσκεται στο γεγονός ότι οι δανειακές συμβάσεις που είχαν υπογραφεί το 2007, προέβλεπαν επιτόκια της τάξεως του 2%, ενώ σήμερα είναι τουλάχιστον τριπλάσια και επομένως οι τράπεζες αναζητούν αφορμές για να απεμπλακούν από τα έργα ή να καλύψουν τη διαφορά. Τις τελευταίες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, έγινε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών με τη συμμετοχή του αρμόδιου υφυπουργού Οικονομικών Φ. Σαχινίδη, στην οποία αποφασίστηκε να δοθούν το επόμενο διάστημα περίπου 170 εκ. ευρώ από επιστροφές ΦΠΑ στους εργολάβους και παράλληλα να ζητηθεί η βοήθεια των ελληνικών τραπεζών εν όψει και των νέων κρατικών εγγυήσεων, ύψους 20 δισ. ευρώ, που προβλέπεται να τους παρασχεθούν. |
Α, και μη ξεχνάτε να πληρώνετε και τα διόδια σας σαν καλά και φιλήσυχα κορόιδα...εεε, συγνώμη, σαν καλοί και φιλήσυχοι πολίτες ήθελα να πω. Αύριο είναι πάντως η μέρα όπου οι σχετικές οργανώσεις σηκώνουν τα διόδια σε όλη την Ελλάδα (φανταστείτε τι θα μπορούσε να γίνει αν το ΚΚΕ αποφάσιζε να παλέψει και αυτό - με τις δυνάμεις που έχει το ΚΚΕ, θα διέλυε εντελώς τον ιστό διοδιακού ξεζουμίσματος που έχουν επιβάλλει κράτος και εργολάβοι. Και τότε θα βλέπαμε πόσες "μαγκιές" θα έκαναν οι εργολάβοι. Αλλά [και] σε αυτή τη μάχη, το ΚΚΕ απλά γκρινιάζει, χωρίς να παλεύει επαρκώς)
Δημοσίευση σχολίου