Home » , , » "Μαγικά" πράγματα από κράτος και εργολάβους στους δρόμους και στα υπόλοιπα ΣΔΙΤ

"Μαγικά" πράγματα από κράτος και εργολάβους στους δρόμους και στα υπόλοιπα ΣΔΙΤ

Από ciaoant1 , Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011 | 3:48 μ.μ.


Το Δημόσιο χαρίζει εκατομμύρια σε εργολάβους για «άφαντα» έργα
Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ προβλέπεται να κοστίσουν στο Δημόσιο δικαστικές αποφάσεις για κατασκευές, που δεν πιστοποιήθηκαν ποτέ από αρμόδιες υπηρεσίες και είναι αμφίβολο αν ποτέ πραγματοποιήθηκαν. Ήδη, με πρόσφατη δικαστική απόφαση επιδικάστηκαν σε εργολάβους 45 εκατ. ευρώ.

Η δικαστική απόφαση αφορά έργα στην παράκαμψη της Πάτρας, με προϋπολογισμό 12,5 εκατ. ευρώ, με εργασίες υψους 10,63 εκατατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την «Ελευθεροτυπία».

Το ΣτΕ το 2006 άνοιξε με απόφασή του την πόρτα για την πληρωμή εργασιών που δεν έχουν πραγματοποιηθεί. Συγκεκριμένα κρίθηκε ότι οι τμηματικές επιμετρήσεις που υποβάλλονται από τους κατασκευαστές θεωρούνται αυτοδικαίως εγκεκριμένες αν δεν ελεγχθούν μέσα σε τρεις μήνες από την κατάθεσή τους στις αρμόδιες υπηρεσίες. Μάλιστα, προβλέπεται ότι δεν μπορεί να γίνει διόρθωση ούτε στο στάδιο της προσωρινής παραλαβής των έργων ούτε μέσα από την τελική επιμέτρηση.

Το Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ το 2007 εξέδωσε την υπ' αριθμόν 16 εγκύκλιο, με την οποία κοινοποίησε στις υπηρεσίες την απόφαση του ΣτΕ και αποδείχθηκε η «χαρά του εργολάβου».

«Ακόμα και χονδροειδή αριθμητικά λάθη που αυξάνουν τις ποσότητες των εργασιών και έγιναν εκ παραδρομής ή σκόπιμα από τους αναδόχους θεωρούνται αυτοδίκαια και αμετάκλητα εγκεκριμένα», αναφέρονται σε έγγραφο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ).
Πληρώνουμε παράνομα διόδια;
Από τις 4 Απριλίου 2011 οι εργολάβοι που κατασκευάζουν το τμήμα Κόρινθος-Πάτρα θα έπρεπε να έχουν σταματήσει να εισπράττουν διόδια, αφού δεν έχουν ολοκληρώσει τα έργα μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία των 32 μήνων.

Με βάση τη σύμβαση και συγκεκριμένα το άρθρο 24.2.3 του νόμου 3621/2007, «παύει η πληρωμή διοδίων τελών στα μη ολοκληρωμένα τμήματα» που περιλαμβάνονται στο κομμάτι από τον ανισόπεδο κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου ώς την Πάτρα, το οποίο σήμερα είναι διάσπαρτο από εργοτάξια και δεν έχει δοθεί στην κυκλοφορία ούτε ένα νέο τμήμα!

Η καταγγελία έγινε από το σωματείο «Γαλαρία» των εργαζομένων στο συγκεκριμένο έργο και επιβεβαιώνεται από τους αρμοδίους του υπουργείου Υποδομών. Σε ερώτηση της «Ε» αποκάλυψαν ότι οι εργολάβοι προσέφυγαν στην επιτροπή επίλυσης διαφορών και πέτυχαν παράταση στη συμβατική προθεσμία με υπαιτιότητα του Δημοσίου.

Το σωματείο των εργαζομένων, πάντως, υπενθυμίζει ότι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας έχουν δηλώσει επανειλημμένως πως για «κάθε ευρώ που εισπράττουν επενδύουν πέντε ευρώ» και με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους και καλύπτουν την περίοδο ώς τον Ιούλιο του 2010, οι εργολάβοι «εμφανίζουν έσοδα περίπου 100-110 εκατ. ευρώ, που σημαίνει πως έχουν κέρδος».

Αναφέρουν επίσης ότι, με βάση τη σύμβαση, το Δημόσιο αποδέχεται πως το έργο θα έχει αποσβεστεί ώς το 2022 και εν γνώσει του το παραχωρεί στους ιδιώτες για άλλα 15 χρόνια αναθέτοντάς τους τη συντήρηση και επιστροφή στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια.

«Είναι σκάνδαλο ο τρόπος που γίνονται τα έργα στην Ελλάδα», καταλήγει η ανακοίνωση της «Γαλαρίας» και επισημαίνει ότι σε κάθε περίπτωση εργολάβοι και τράπεζες έχουν αναλάβει το ρίσκο της επένδυσης και δεν μπορούν να ζητούν από το Δημόσιο να καλύψει τη διαφορά των επιτοκίων, τα οποία από 1-1,5% το 2007 έφτασαν στο 5-6%. *
Ειδικά βέβαια για την συγκεκριμένη περίπτωση της Ολυμπίας οδού στην Πάτρα, έχουμε δει και παλιότερο άρθρο (εδώ), καθώς έχουν ήδη απολυθεί αμέτρητοι εργάτες από το συγκεκριμένο έργο, και όλοι οι υπόλοιποι βρίσκονται "στον αέρα' σχετικά με το μέλλον τους, καθώς οι εταιρίες εκβιάζουν για να εισπράξουν λεφτά από το κράτος, οι τράπεζες δεν πολυδίνουν δάνεια (διότι είναι χρεωκοπημένες), και οι εργάτες απλά ψοφάνε. Δε βαριέσαι εξάλλου, τόσους έχουμε...

Ακόμα και κρατικά επιχορηγούμενα έργα, ή έργα με κονδύλια της ΕΕ δεν πολυπροχωρούν, καθώς ο εργοδότης δε ξέρει αν όντως η επιδότηση που θα πάρει "θα πιάσει τόπο" (="θα βγάλει κέρδος για τον εαυτό του"). Επίσης, συχνά αυτές οι επιχορηγήσεις βάζουν ως όρο το να μη γίνουν απολύσεις, να δίνονται μισθοί, ασφάλιση, κτλ, κάτι που ούτε το θέλουν (αλλά συχνά ούτε το αντέχουν οικονομικά) οι εργοδότες, κτλ, κτλ, κτλ.

ΕΚΟΨΑΝ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Ξέμειναν από ρευστό οι αυτοκινητόδρομοι

Από μια κλωστή κρέμονται οι συμβάσεις για τους πέντε αυτοκινητόδρομους, ενώ παραμένει άγνωστο το πότε θα υλοποιηθούν οι κυβερνητικές εξαγγελίες για μειώσεις στις τιμές των διοδίων κατά 25% έως και 50%. (σ.σ. έχουμε δει σε παλιότερο άρθρο ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να χρηματοδοτήσει τους εργολάβους, με κρατικό χρήμα, και αυτή θα είναι και η περιβόητη "μείωση της τιμής των διοδίων". Αντί δηλαδή οι εργολάβοι να τα βγάζουν κατευθείαν από εμάς μέσω του γνωστού πλέον χαρατσιού στα διόδια, θα τα τσεπώνουν πλέον με τη μορφή κρατικής επιχορήγησης!)

Οι 11 ελληνικές και 33 ξένες τράπεζες που δανειοδοτούν τα έργα έχουν διακόψει στην ουσία από τις αρχές του χρόνου τη χρηματοδότηση, οχυρωμένες πίσω από τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου που κατά τις εκτιμήσεις τους προκαλεί αβεβαιότητα στην οικονομική απόδοση των επενδύσεων και δεν διστάζουν με κομψό τρόπο να κάνουν πρόβλεψη για χρεοκοπία της χώρας.

Το «ζουμί» πίσω από αυτή την πολιτική των τραπεζών είναι τα επιτόκια. Στις δανειακές συμβάσεις που είχαν υπογραφεί το 2007 κυμαίνονταν από 1%-1,5%, όταν σήμερα στη διατραπεζική αγορά διαμορφώνονται γύρω στο 5%. Υποστηρίζουν ότι το χρηματοπιστωτικό μοντέλο χρεοκόπησε μέσα σε μια τετραετία και ζητούν αλλαγές, επιδιώκοντας να κατοχυρώσουν μελλοντικά κέρδη από την πρώτη «στραβή» και αποκρύπτοντας ότι οι συμβάσεις λήγουν το 2037, οπότε πολλά θα έχουν αλλάξει.


Την ίδια ώρα, το μοντέλο των ΣΔΙΤ (Συμπράξεων Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα), που έχει εκτοξεύσει το κόστος κατασκευής και συντήρησης για το λαό, που πληρώνει το ένα χαράτσι μετά το άλλο, όχι μόνο δεν εγκαταλείπεται, αλλά αντίθετα διογκώνεται, με το κράτος να παραχωρεί ολοένα και περισσότερα πεδία στους εργολάβους.

Για παράδειγμα, πολλοί δε ξέρουν ότι εκτός από τους δρόμους, πλέον ιδιώτες εργολάβοι κατασκευάζουν σχολεία, νοσοκομεία, πυροσβεστικούς σταθμούς, κτλ, νοικιάζοντας τα μετά στο κράτος, και βγάζοντας τρελά κέρδη από την ενοικίαση του στο δημόσιο.

Πρόσφατα μάλιστα έκαναν και ένα ακόμα συνέδριο επί του θέματος, ώστε να αρπάξουν κι άλλα χρυσοφόρα συμβόλαια με το κράτος, λες και το να χτίσει μερικά κτίρια το κράτος, πληρώνοντας πολύ λιγότερα απ' ότι θα δώσει σε βάθο χρόνου στους εργολάβους στα νοίκια είναι κάτι το "απαγορευμένο":

Συνέδριο για τα ΣΔΙΤ
Τη συνεισφορά των ΣΔΙΤ στην υλοποίηση των σχολείων που θέλουμε, ανέδειξε το διήμερο συνέδριο που οργάνωσαν από κοινού ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων ΑΕ (ΟΣΚ ΑΕ) με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Κοινή πεποίθηση των συνέδρων υπήρξε η άποψη ότι τα ΣΔΙΤ για σχολικές υποδομές είναι ένα χρήσιμο επιπλέον εργαλείο για την υλοποίηση σχολικών υποδομών, που όμως χρήζει ειδικής μεταχείρισης και προσοχής. Στο συνέδριο «Better Value For Schools» συμμετείχαν πάνω από 100 σύνεδροι, από 13 διαφορετικές εθνικότητες, ειδικοί σε θέματα ΣΔΙΤ από διεθνείς οργανισμούς, το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.
Εμείς θυμίζουμε και ένα απόσπασμα από παλιότερο αναλυτικό άρθρο μας για τη λειτουργία και τα αποτελέσματα των ΣΔΙΤ:
...το βρετανικό μοντέλο που ακολουθεί η χώρα μας για την κατασκευή μονάδων υγείας αποδεικνύεται άκρως αποτυχημένο. Οι ερευνητές του ΑΠΘ μελέτησαν την εξέλιξη των συνεργασιών τα τελευταία 10 χρόνια στην Αγγλία, που ήταν και η πρώτη χώρα η οποία εφάρμοσε αυτό το σύστημα και έχει δημιουργήσει μέχρι σήμερα πάνω από 21 νοσοκομεία.

Οι ειδικοί συμπεραίνουν:

*Το κόστος κατασκευής ήταν υψηλότερο σε σχέση με τη λύση της δημόσιας επένδυσης. Και αυτό, επειδή ο ιδιωτικός τομέας δανείζεται χρήματα με υψηλότερο επιτόκιο.

*Εχουν υψηλά διοικητικά έξοδα σε σχέση με το Δημόσιο (δικηγόροι, λογιστές, σύμβουλοι) και οι εμπειρικές μελέτες έδειξαν ότι το κόστος αυτό αντιστοιχούσε στο 18,5 έως 60,6% του κατασκευαστικού κόστους των νοσοκομείων. Μόνο για τους συμβούλους που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις με τις κοινοπραξίες έπρεπε να καταβληθούν από 1,5 έως 4,5 εκατ. ευρώ ανά κατασκευή.

*Στη μελέτη μόνο τριών νοσοκομείων που κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ στη Βρετανία βρέθηκε ότι τα ετήσια έξοδα του Δημοσίου ήταν κατά 37-76,6% υψηλότερα από ό,τι αν τα κατασκεύαζε μόνο του.

*Τα αυτοδιοικούμενα νοσοκομεία, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, προβαίνουν και σε μείωση κλινών και ιατρικών δραστηριοτήτων που φθάνουν και το 30%. Χαρακτηριστικό είναι ότι μειώθηκαν οι νοσηλευθέντες στις χειρουργικές ειδικότητες κατά 33%, ενώ στις υπόλοιπες ειδικότητες υπήρξε οριακή αύξηση μόνο κατά 0,3%, σε σχέση με τα προγραμματισμένα μεγέθη νοσηλείας.

*Η σύγχρονη λογική των ΣΔΙΤ επιβάλλει για τη μείωση του κόστους τη μείωση προσωπικού, καθώς και την αύξηση των ιδίων εσόδων μέσω της αύξησης της συνεισφοράς των ασθενών. Είναι ενδεικτικό ότι στη Βρετανία μείωσαν τα προγράμματα μισθοδοσίας τους κατά 9,6 έως 16,7%...
Μοιράσου το :

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ
Powered by Blogger