Σαν να μην μας έφταναν τα… «σμήνη» των σούπερ κοριών και των άλλων τεχνολογικών αστυνομικών «παράσιτων» που δημιουργούν μικρά αλλά πολλαπλά εξανθήματα στο σώμα της ελευθερίας και των ατομικών δικαιωμάτων, το υπουργείο (φευ) Προστασίας του Πολίτη ετοιμάζεται να εντάξει και νέα σούπερ όπλα φακελώματος και παρακολούθησης στον ελώδη βάλτο που τα συντηρεί και τα «θρέφει».
Ο μεγάλος αδελφός που μας χτύπησε προ καιρού την πόρτα, βρίσκεται σε φάση… διαρκούς ηλεκτρονικής αναβάθμισης, καθώς εξελίσσει ολοένα περισσότερο τις «μηχανές αναζήτησης» κι εντοπισμού του πολίτη.
Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζεται κι επίκειται, μεταξύ άλλων, η ένταξη στην πολύτεκνη, πλέον, οικογένεια του big brother , ακόμα ενός διαστημικού σούπερ Hi Tech τεχνολογίας όπλου, το οποίο στην επιστημονική συντεχνιακή γλώσσα αποκαλείται Σύστημα Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Ταυτοποίησης κι Αναγνώρισης Πολιτών (e-ΤΑΠ).
Πρόκειται για έναν «αναγνώστη ταυτοτήτων» - πανελλαδικής, φυσικά, εμβέλειας - που προορίζεται να εγκατασταθεί σε όλα τα σημεία εισόδου -εξόδου της χώρας, του διαβατηριακού ελέγχου, στη διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και στις περιφερειακές της υπηρεσίες, στις διευθύνσεις Αλλοδαπών, καθώς και στις κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις.
Όπως διαβάζουμε στο σχετικό Project, «στόχος είναι η ταυτοποίηση κι επεξεργασία δακτυλικών αποτυπωμάτων για την ανάπτυξη μιας νέας σειράς υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και τη βελτιστοποίηση της δραστηριότητας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των συνεργαζόμενων εθνικών και διεθνών οργανισμών, στοχεύοντας στη διευκόλυνση της ελεύθερης κι απρόσκοπτης εισόδου, παραμονής και διακίνησης εντός κι εκτός Ελλάδος. Επίσης, στόχο αποτελεί η επιτάχυνση των διαδικασιών δακτυλοσκοπικής εξακρίβωσης και εξερεύνησης εγκληματιών - πάντα σε συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και τις αντίστοιχες λειτουργίες για την καταπολέμηση του εγκλήματος». Σύμφωνα με πληροφορίες, το ολοκληρωμένο σύστημα θα διασυνδεθεί με το Police On Line , με το εθνικό δίκτυο δημόσιας διοίκησης (ΣΥΖΕΥΞΙΣ) και - το κυριότερο - με την Interpol, την Eurodac, τα κεντρικά συστήματα βάσεις δεδομένων της αστυνομίας, το Sirene, και βεβαίως με το Europol.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 9.108.910 ευρώ και χρηματοδοτείται από τα σχετικά προγράμματα ΕΣΠΑ και τους εθνικούς πόρους. Η σύμβαση της προμήθειάς του αναμένεται να γίνει τον Ιανουάριο της ερχόμενης χρονιάς.
Η δεύτερη μεγάλη, εν εξελίξει, προμήθεια ενός… κοινωνικού χαρακτήρα και προοπτικής σούπερ τεχνολογικού συστήματος, το οποίο θα ενσωματωθεί στο ενδημικό οικοσύστημα των σούπερ παρασίτων της ΕΛ.ΑΣ., σχετίζεται με τον «εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που αφορούν στον ευρωπαϊκό αριθμό κλήσης έκτακτων αναγκών 112, για τη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης - κρίσης και την έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών». Ωραίος προσδιοριστικός τίτλος...
Στόχος του έργου, σύμφωνα με το ερμηνευτικό σκέλος στο αιτιολογικό της προμήθειας, είναι διττός: αφενός πρόκειται ακριβώς γι’ αυτό που περιγράφεται στον μακροσκελή τίτλο - δηλαδή στην αντιμετώπιση έκτακτων και κρίσιμων γεγονότων - κι αφετέρου για τη μαζική αποστολή προειδοποιητικών μηνυμάτων στον κόσμο ο οποίος βρίσκεται στο τόπο εκδήλωσης του κρίσιμου περιστατικού και απειλείται.
«Με δεδομένο τον ταχύ ρυθμό των τεχνολογικών εξελίξεων και την αυξανόμενη κινητικότητα των πολιτών μεταξύ χωρών», γράφουν οι διερμηνείς των κατ’ επίφαση καλών και… αγνών προθέσεων, «προκύπτει σαφής ανάγκη για διαμόρφωση μιας σύγχρονης κι αξιόπιστης υποδομής που θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές απαιτήσεις για την πρόσβαση του κοινού σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης».
Ας δούμε τώρα και τους σκοπούς που επιτυγχάνει – σύμφωνα με τους συντάκτες της σχετικής μελέτης – η συγκεκριμένη προμήθεια: πρόκειται για τη «βελτίωση της ταχύτητας αντίδρασης σε έκτακτα περιστατικά, τα οποία απαιτούν εντοπισμό θέσης». Πού βρίσκεσαι, δηλαδή, για να έρθουμε να σε βρούμε… Και φυσικά, μόνο όταν θα πρόκειται για το καλό μας. Μακριά από εμάς κάθε άλλος υπαινιγμός... Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Ο χρόνος αντίδρασης από τη στιγμή της λήψης μιας κλήσης έκτακτης ανάγκης στο 112 πρέπει να μειωθεί όσο το δυνατό περισσότερο».
Αυτό είναι το πρώτο «επιφαινόμενο». Ακολουθούν και άλλες, εξόχως ευεργετικές μέριμνες για τον πολίτη που κινδυνεύει. Έτσι, για να μην νομίζετε ότι το κράτος και η αστυνομία αδιαφορούν. Περιλαμβάνονται, λοιπόν, και τα εξής: «Βελτίωση της διαδικασίας εντοπισμού γεωγραφικής θέσης καλούντος. Ο εντοπισμός της γεωγραφικής θέσης θα πρέπει να πραγματοποιείται σε σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ η ακριβής θέση, με βάση τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα, πρέπει να είναι διαθέσιμη στους φορείς έκτακτης ανάγκης. Πρέπει, επίσης, να υπάρχει βελτίωση της δυνατότητας μαζικής ενημέρωσης του πληθυσμού σε περιπτώσεις καταστροφών ή άλλων έκτακτων αναγκών, ώστε ο κόσμος να είναι σε θέση να λάβει τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας».
Ιδού, τώρα, και τα προσδιοριστικά επεξηγηματικά οφέλη (για τον πολίτη φυσικά) απ’ τη βελτίωση του λειτουργικού μοντέλου της υπηρεσίας 112: «Ο εντοπισμός της γεωγραφικής θέσης θα πραγματοποιείται εντός λίγων δευτερολέπτων. Πρόκειται για κάτι που ισοδυναμεί με τεράστια βελτίωση σε σύγκριση με την υπάρχουσα κατάσταση, κατά την οποία η διαδικασία του εντοπισμού αποτελεί υπόθεση αρκετών λεπτών. Μάλιστα, στην περίπτωση των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, τα συγκεκριμένα λεπτά μπορούν να υπερβαίνουν τα 30». Όχι ότι δεν διαθέτουν, δηλαδή, τον τρόπο, το μέσο ή το σύστημα, αλλά ότι… βιάζονται, τόσο ο εν λόγω μηχανισμός όσο κι η αστυνομία, να τρέξουν να μας σώσουν...
«Στην επιτάχυνση της διαδικασίας θα συντελέσει δραστικά η αυτοματοποίηση μεταφοράς δεδομένων θέσης των χρηστών με την εφαρμογή τεχνικής push από τα δίκτυα των τηλεπικοινωνιακών παροχών». Κοινώς, όλοι οι καλοί… χωράνε! Μήπως, όμως, βρε παιδιά, με τέτοιας έκτασης «μποτιλιάρισμα» αβλαβών κοριών στα δίκτυα και στο Διαδίκτυο, χαθεί τελικά κι ο αυτοσκοπός;
Το πράγμα, όμως, έχει κι άλλες ευεργετικές επιπτώσεις, αφού θα επιφέρει «δραματικές βελτιώσεις», όπως λέει, με πιθανό αυτοσαρκασμό κι αναπεπταμένο χιούμορ, ο συντάκτης της μελέτης. Συγκεκριμένα, η βελτίωση θα περιλαμβάνει και τα εξής: «Εξασφάλιση δυνατοτήτων γεωγραφικής απεικόνισης των δεδομένων θέσης, όπως και κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών άμεσης επέμβασης για ενημέρωση σχετικά με τη θέση ενός πολίτη. Επιπλέον, διακίνηση των δεδομένων γεωγραφικής απεικόνισης μεταξύ φορέων έκτακτης ανάγκης με ηλεκτρονικά και ασφαλή μέσα, καθώς επίσης δυνατότητα περαιτέρω επεξεργασίας των χαρτογραφικών δεδομένων θέσης (pan- tilt-zoom) μέσα από την υποστήριξη της απεικόνισης με υποδομή GIS. Τέλος, οργανωμένη και τυποποιημένη αποστολή μηνυμάτων σε όλους τους χρήστες κινητών τηλεφώνων, σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές που τελούν υπό συνθήκες έκτακτης ανάγκης, με την ανάπτυξη μηχανισμού που θα επιτρέψει τη μαζική κι έγκαιρη ενημέρωση σημαντικού μέρους του πληθυσμού για επικείμενη καταστροφή. Θα είναι δυνατή η αποστολή πολλαπλών μηνυμάτων σε διαφορετικές ώρες και σε πολλές γλώσσες». Άρα, θα ξέρουν ποιοι είμαστε και πού είμαστε…
Για να μην τρέφουμε αυταπάτες, με το νέο λειτουργικό, η χώρα μας θα εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο - κεκτημένο υπέρ του πολίτη. Αντί ταυτότητας, δηλαδή, οι ανάσες μας θ’ αποτυπώνονται σε μικρές ηλεκτρονικές κουκίδες που θ’ αντιστοιχούν στους αριθμούς των κινητών τηλεφώνων. «Καλημέρα 69… τάδε!».
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 7.136.480 ευρώ (τσάμπα πράγμα δηλαδή) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%. Η δε ψηφιακή του σύγκλιση έγινε πριν από έναν χρόνο (6 Αυγούστου 2010), ενώ η σύμβαση του έργου προβλέπεται να υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2012. Με τις… υγείες μας! Αρκεί το φτέρνισμα να μην θεωρηθεί εκπομπή σήματος κινδύνου – γιατί, σ’ αυτή την περίπτωση, θα πλακώσουν οι… από μηχανής διασώστες!
Με πρόσχημα τις ψηφιακές υπηρεσίες διαχείρισης δηλώσεων, καταγγελιών και αιτημάτων που αφορούν στο ηλεκτρονικό έγκλημα, προχωρούν στην προμήθεια λογισμικού το οποίο θα δέχεται δηλώσεις και καταγγελίες από πολίτες και επιχειρήσεις. Το λογισμικό θα είναι συνδεδεμένο όχι μόνο με άλλους φορείς της δημόσιας διοίκησης, αλλά και με κεντρικά συστήματα άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.!
Παράλληλα, προωθούνται οι διαδικασίες προμήθειας άλλου συστήματος, το οποίο θα παρέχει σε πολίτες κι επιχειρήσεις τη δυνατότητα να καταθέτουν ηλεκτρονικές αιτήσεις, λαμβάνοντας ταυτοχρόνως τις απαντήσεις των διοικητικών πράξεων για κάθε χρήση. Τέλος, μ’ ένα τρίτο και πλέον ουσιαστικό πρόγραμμα, που αποσκοπεί στην… ανάπτυξη ενός πληροφοριακού συστήματος, θα επιχειρηθεί η ψηφιοποίηση αρχείων, καθώς και η μηχανογράφηση, με μοναδικό σκοπό την αποτελεσματικότητα και καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη (βεβαίως βεβαίως…).
Στα συνυπολογιζόμενα οφέλη της προμήθειας συγκαταλέγεται η ψηφιοποίηση «ενός σημαντικού αριθμού υφιστάμενου αρχειακού υλικού έντυπης μορφής, δηλαδή το υπό ψηφιοποίηση περιεχόμενο των φακέλων». Το συγκεκριμένο, όπως μαθαίνουμε, προορίζεται να συνδεθεί με το police on line , ως εκμεταλλεύσιμος πόρος. Πρόκειται για ένα σύστημα στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι αστυνομικοί.
Και τα τρία έργα, συνολικού προϋπολογισμού 30.090.790 ευρώ, έχουν υπαχθεί στα ΕΣΠΑ, με το πιο ακριβό ν’ αποτελεί το σύστημα ψηφιοποίησης υπηρεσιών κι αρχείων, το οποίο προϋπολογίζεται σε κάτι παραπάνω από 22 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, προωθείται ένα άλλο έργο – αυτή τη φορά από το Γ’ κοινοτικό πλαίσιο στήριξης –, ούτως ώστε κάθε αστυνομικός, ανεξαρτήτως θέσης, να διαθέτει πρόσβαση στα παραπάνω αρχεία, στοιχεία και δεδομένα. «Με τον τρόπο αυτό», διαβάζουμε στο αιτιολογικό της προμήθειας, «αυξάνεται η αποτελεσματικότητα της αστυνομίας, εφόσον οι αστυνομικοί θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση – εν κινήσει και στα πλέον απομακρυσμένα σημεία – στα πληροφοριακά συστήματα που βρίσκονται στο αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ…. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί τη βάση για την περαιτέρω διείσδυση κι εξάπλωση των ευρυζωνικών υπηρεσιών».
Και για να μη νομίζετε ότι έχουν ληφθεί όλες οι μέριμνες για… πεδιάδες, όρη και φαράγγια, κι ότι το «καλό» μας το κράτος θ’ άφηνε απροστάτευτο τον
πολίτη στην θάλασσα, υπάρχει και συνέχεια: Δεν πρέπει ν’ ανησυχείτε, καθώς βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη μια διαδικασία προμήθειας συστήματος ναυτιλιακών πληροφοριών – κι αυτή στην υπηρεσία του πολίτη, όπως φυσικά ήταν αναμενόμενο (safe sea net).
Η προμήθεια αυτή υπαγορεύεται και από σχετική ευρωπαϊκή οδηγία (2002/59/ΕΚ του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και συμβουλίου) για την ηλεκτρονική ανταλλαγή ναυτιλιακών πληροφοριών, μέσω δικτύου τηλεματικής, στο οποίο θα συμμετέχουν όλα τα ναυτιλιακά κράτη μέλη της Ε.Ε. και του ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου (E.F.T.A.). Η λειτουργία του δικτύου στοχεύει κι αποσκοπεί στην πρόληψη ναυτικών ατυχημάτων και περιστατικών ρύπανσης, όπως επίσης και στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σχετική με τη ναυτική ασφάλεια.
Όλα καλά μέχρι εδώ, θα πείτε. Πέρα, όμως, από τις πληροφορίες κίνησης πλοίων, «με την υλοποίηση του έργου θα εξασφαλιστεί η ηλεκτρονική παροχή σε πληροφορίες που αφορούν στοιχεία εισιτηρίων σε πραγματικό χρόνο (on line), καθώς και ναυτιλιακών πληροφοριών (στοιχεία αναμενόμενου πλοίου, φορτίου, ώρα κατάπλου κ.λπ.). Όσον αφορά στην ηλεκτρονική πιστοποίηση και στον έλεγχο καταγραφής των επιβαινόντων, το αναμενόμενο όφελος εκτιμάται ως ιδιαίτερα σημαντικό, τόσο για το σύνολο των ταξιδευόντων (ασφάλεια) όσο και για την ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας». Πραγματικός εφιάλτης, δηλαδή... Ούτε διακοπές θα μπορεί, πλέον, να πηγαίνει κανείς μόνος του – παρά μόνο αγκαλιά με τον αναπόφευκτα… «μεγαλύτερο αδελφό» του. Ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου ανέρχεται στα 1.001.633,50 ευρώ. Τσάμπα πράγμα, δηλαδή. Και αυτό…
Το σημερινό πρόταγμα στις… άρρητες, πλην όμως δεδομένες επιθυμίες των κυβερνώντων, ανακαλύπτεται στη συνάρτηση της συγκρότησης, εκ του παραλλήλου, μιας ευμεγέθους βάσης καταχώρησης πληροφοριών - όπως επίσης ενσωμάτωσης δεδομένων εικόνας και ήχου -, έτσι ώστε, μέσω του διαδραστικού συστήματος I-2, να τέμνονται, να ανατέμνονται και ν’ αναλύονται - σε μια ιδιότυπη διαλεκτική σχέση τεχνολογίας κι έρευνας -, προκειμένου ν’ αποκωδικοποιούνται οι επικείμενες απειλές, το modus vivendi και το modus operandi της νέας κοινωνίας του εγκλήματος, της παράνομης μετανάστευσης, και φυσικά της νεοτρομοκρατίας. Απ’ όλον αυτόν τον ηδονοβλεπτικό συρφετό, δεν πρόκειται, φυσικά, να μείνουν άπραγοι και αδρανείς οι δύο σούπερ κοριοί της ΕΥΠ και της αντιτρομοκρατικής, οι οποίοι θα έλθουν να επισφραγίσουν έναν «μπιγκμπραδερίστικο» κυκεώνα περίπου 10.000 ταυτόχρονων παρακολουθήσεων και καταγραφής
συνομιλιών από κινητά τηλέφωνα, SMS, e-mail και άλλων ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας. Συνδετικός και συνεκτικός κρίκος στη συναδέλφωση των υπηρεσιών θ’ αποτελέσει το «αμαρτωλό» σύστημα C4i, το οποίο η αστυνομία έχει ήδη προσαρμόσει σε ελικόπτερα (όταν πετούν), όπως και σε κινητά κέντρα διοίκησης, τοποθετώντας σε αυτά ειδικές κάμερες προηγμένης τεχνολογίας με δυνατότητες δορυφορικής μεταφοράς δεδομένων μέσω του Hellas Sat, με απευθείας συνδέσεις (απ’ οποιοδήποτε σημείο).
Μέσω δορυφόρου, εκτιμάται ότι θα αξιοποιηθούν και θα αναδειχθούν οι τεχνολογικές υποδομές που είναι εγκατεστημένες σε πολλά σκάφη τα οποία δια-πλέουν στην ελληνοτουρκική ακτογραμμή, όπως και στις εγκαταστάσεις αρκετών λιμενικών σταθμών της παραμεθόριας νησιωτικής χώρας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα «δίχτυ» ηλεκτρονικής επιτήρησης των διαύλων από τους οποίους διέρχονται καθημερινά τα
θαλάσσια καραβάνια των μεταναστευτικών ροών. Και φυσικά, σ’ αυτόν τον… τεχνολογικό μπαξέ, να μην ξεχάσουμε να προσθέσουμε το νέο σούπερ όπλο που διαθέτουν οι δίδυμες πρέσβειρες της… αρετής (ΕΥΠ και Αντιτρομοκρατική). Το όπλο ονομάζεται XP και διαθέτει δυνατότητες «σπασίματος» της ανωνυμίας των καρτοκινητών. Ο «αναγνώστης» καρτοκινητών αποτελεί επίσημο τεχνολογικό υπερόπλο των ελληνικών διωκτικών αρχών, αφότου έγινε ημιεπίσημη προμήθεια δύο συσκευών.
Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών το ενέταξε στον σύγχρονο εξοπλισμό της τον περασμένο Ιούλιο, ενώ η Αντιτρομοκρατική κατάφερε να αρχίσει ν’ απολαμβάνει τα… ευεργετήματα χρήσης στα τέλη του 2009. Φυσικά, βασική, ικανή και αναγκαία προϋπόθεση, για να «σπάσει» η ανωνυμία ενός καρτοκινητού, είναι να υπάρχει ο… ύποπτος. Χαράς ευαγγέλια, δηλαδή...
Ο μεγάλος αδελφός που μας χτύπησε προ καιρού την πόρτα, βρίσκεται σε φάση… διαρκούς ηλεκτρονικής αναβάθμισης, καθώς εξελίσσει ολοένα περισσότερο τις «μηχανές αναζήτησης» κι εντοπισμού του πολίτη.
Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζεται κι επίκειται, μεταξύ άλλων, η ένταξη στην πολύτεκνη, πλέον, οικογένεια του big brother , ακόμα ενός διαστημικού σούπερ Hi Tech τεχνολογίας όπλου, το οποίο στην επιστημονική συντεχνιακή γλώσσα αποκαλείται Σύστημα Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Ταυτοποίησης κι Αναγνώρισης Πολιτών (e-ΤΑΠ).
Πρόκειται για έναν «αναγνώστη ταυτοτήτων» - πανελλαδικής, φυσικά, εμβέλειας - που προορίζεται να εγκατασταθεί σε όλα τα σημεία εισόδου -εξόδου της χώρας, του διαβατηριακού ελέγχου, στη διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και στις περιφερειακές της υπηρεσίες, στις διευθύνσεις Αλλοδαπών, καθώς και στις κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις.
Όπως διαβάζουμε στο σχετικό Project, «στόχος είναι η ταυτοποίηση κι επεξεργασία δακτυλικών αποτυπωμάτων για την ανάπτυξη μιας νέας σειράς υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και τη βελτιστοποίηση της δραστηριότητας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των συνεργαζόμενων εθνικών και διεθνών οργανισμών, στοχεύοντας στη διευκόλυνση της ελεύθερης κι απρόσκοπτης εισόδου, παραμονής και διακίνησης εντός κι εκτός Ελλάδος. Επίσης, στόχο αποτελεί η επιτάχυνση των διαδικασιών δακτυλοσκοπικής εξακρίβωσης και εξερεύνησης εγκληματιών - πάντα σε συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και τις αντίστοιχες λειτουργίες για την καταπολέμηση του εγκλήματος». Σύμφωνα με πληροφορίες, το ολοκληρωμένο σύστημα θα διασυνδεθεί με το Police On Line , με το εθνικό δίκτυο δημόσιας διοίκησης (ΣΥΖΕΥΞΙΣ) και - το κυριότερο - με την Interpol, την Eurodac, τα κεντρικά συστήματα βάσεις δεδομένων της αστυνομίας, το Sirene, και βεβαίως με το Europol.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 9.108.910 ευρώ και χρηματοδοτείται από τα σχετικά προγράμματα ΕΣΠΑ και τους εθνικούς πόρους. Η σύμβαση της προμήθειάς του αναμένεται να γίνει τον Ιανουάριο της ερχόμενης χρονιάς.
Εντοπισμός κινητού
Η δεύτερη μεγάλη, εν εξελίξει, προμήθεια ενός… κοινωνικού χαρακτήρα και προοπτικής σούπερ τεχνολογικού συστήματος, το οποίο θα ενσωματωθεί στο ενδημικό οικοσύστημα των σούπερ παρασίτων της ΕΛ.ΑΣ., σχετίζεται με τον «εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που αφορούν στον ευρωπαϊκό αριθμό κλήσης έκτακτων αναγκών 112, για τη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης - κρίσης και την έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών». Ωραίος προσδιοριστικός τίτλος...
Στόχος του έργου, σύμφωνα με το ερμηνευτικό σκέλος στο αιτιολογικό της προμήθειας, είναι διττός: αφενός πρόκειται ακριβώς γι’ αυτό που περιγράφεται στον μακροσκελή τίτλο - δηλαδή στην αντιμετώπιση έκτακτων και κρίσιμων γεγονότων - κι αφετέρου για τη μαζική αποστολή προειδοποιητικών μηνυμάτων στον κόσμο ο οποίος βρίσκεται στο τόπο εκδήλωσης του κρίσιμου περιστατικού και απειλείται.
«Με δεδομένο τον ταχύ ρυθμό των τεχνολογικών εξελίξεων και την αυξανόμενη κινητικότητα των πολιτών μεταξύ χωρών», γράφουν οι διερμηνείς των κατ’ επίφαση καλών και… αγνών προθέσεων, «προκύπτει σαφής ανάγκη για διαμόρφωση μιας σύγχρονης κι αξιόπιστης υποδομής που θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές απαιτήσεις για την πρόσβαση του κοινού σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης».
Ας δούμε τώρα και τους σκοπούς που επιτυγχάνει – σύμφωνα με τους συντάκτες της σχετικής μελέτης – η συγκεκριμένη προμήθεια: πρόκειται για τη «βελτίωση της ταχύτητας αντίδρασης σε έκτακτα περιστατικά, τα οποία απαιτούν εντοπισμό θέσης». Πού βρίσκεσαι, δηλαδή, για να έρθουμε να σε βρούμε… Και φυσικά, μόνο όταν θα πρόκειται για το καλό μας. Μακριά από εμάς κάθε άλλος υπαινιγμός... Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Ο χρόνος αντίδρασης από τη στιγμή της λήψης μιας κλήσης έκτακτης ανάγκης στο 112 πρέπει να μειωθεί όσο το δυνατό περισσότερο».
Αυτό είναι το πρώτο «επιφαινόμενο». Ακολουθούν και άλλες, εξόχως ευεργετικές μέριμνες για τον πολίτη που κινδυνεύει. Έτσι, για να μην νομίζετε ότι το κράτος και η αστυνομία αδιαφορούν. Περιλαμβάνονται, λοιπόν, και τα εξής: «Βελτίωση της διαδικασίας εντοπισμού γεωγραφικής θέσης καλούντος. Ο εντοπισμός της γεωγραφικής θέσης θα πρέπει να πραγματοποιείται σε σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ η ακριβής θέση, με βάση τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα, πρέπει να είναι διαθέσιμη στους φορείς έκτακτης ανάγκης. Πρέπει, επίσης, να υπάρχει βελτίωση της δυνατότητας μαζικής ενημέρωσης του πληθυσμού σε περιπτώσεις καταστροφών ή άλλων έκτακτων αναγκών, ώστε ο κόσμος να είναι σε θέση να λάβει τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας».
Ιδού, τώρα, και τα προσδιοριστικά επεξηγηματικά οφέλη (για τον πολίτη φυσικά) απ’ τη βελτίωση του λειτουργικού μοντέλου της υπηρεσίας 112: «Ο εντοπισμός της γεωγραφικής θέσης θα πραγματοποιείται εντός λίγων δευτερολέπτων. Πρόκειται για κάτι που ισοδυναμεί με τεράστια βελτίωση σε σύγκριση με την υπάρχουσα κατάσταση, κατά την οποία η διαδικασία του εντοπισμού αποτελεί υπόθεση αρκετών λεπτών. Μάλιστα, στην περίπτωση των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, τα συγκεκριμένα λεπτά μπορούν να υπερβαίνουν τα 30». Όχι ότι δεν διαθέτουν, δηλαδή, τον τρόπο, το μέσο ή το σύστημα, αλλά ότι… βιάζονται, τόσο ο εν λόγω μηχανισμός όσο κι η αστυνομία, να τρέξουν να μας σώσουν...
«Στην επιτάχυνση της διαδικασίας θα συντελέσει δραστικά η αυτοματοποίηση μεταφοράς δεδομένων θέσης των χρηστών με την εφαρμογή τεχνικής push από τα δίκτυα των τηλεπικοινωνιακών παροχών». Κοινώς, όλοι οι καλοί… χωράνε! Μήπως, όμως, βρε παιδιά, με τέτοιας έκτασης «μποτιλιάρισμα» αβλαβών κοριών στα δίκτυα και στο Διαδίκτυο, χαθεί τελικά κι ο αυτοσκοπός;
Το πράγμα, όμως, έχει κι άλλες ευεργετικές επιπτώσεις, αφού θα επιφέρει «δραματικές βελτιώσεις», όπως λέει, με πιθανό αυτοσαρκασμό κι αναπεπταμένο χιούμορ, ο συντάκτης της μελέτης. Συγκεκριμένα, η βελτίωση θα περιλαμβάνει και τα εξής: «Εξασφάλιση δυνατοτήτων γεωγραφικής απεικόνισης των δεδομένων θέσης, όπως και κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών άμεσης επέμβασης για ενημέρωση σχετικά με τη θέση ενός πολίτη. Επιπλέον, διακίνηση των δεδομένων γεωγραφικής απεικόνισης μεταξύ φορέων έκτακτης ανάγκης με ηλεκτρονικά και ασφαλή μέσα, καθώς επίσης δυνατότητα περαιτέρω επεξεργασίας των χαρτογραφικών δεδομένων θέσης (pan- tilt-zoom) μέσα από την υποστήριξη της απεικόνισης με υποδομή GIS. Τέλος, οργανωμένη και τυποποιημένη αποστολή μηνυμάτων σε όλους τους χρήστες κινητών τηλεφώνων, σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές που τελούν υπό συνθήκες έκτακτης ανάγκης, με την ανάπτυξη μηχανισμού που θα επιτρέψει τη μαζική κι έγκαιρη ενημέρωση σημαντικού μέρους του πληθυσμού για επικείμενη καταστροφή. Θα είναι δυνατή η αποστολή πολλαπλών μηνυμάτων σε διαφορετικές ώρες και σε πολλές γλώσσες». Άρα, θα ξέρουν ποιοι είμαστε και πού είμαστε…
Για να μην τρέφουμε αυταπάτες, με το νέο λειτουργικό, η χώρα μας θα εναρμονιστεί με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο - κεκτημένο υπέρ του πολίτη. Αντί ταυτότητας, δηλαδή, οι ανάσες μας θ’ αποτυπώνονται σε μικρές ηλεκτρονικές κουκίδες που θ’ αντιστοιχούν στους αριθμούς των κινητών τηλεφώνων. «Καλημέρα 69… τάδε!».
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 7.136.480 ευρώ (τσάμπα πράγμα δηλαδή) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%. Η δε ψηφιακή του σύγκλιση έγινε πριν από έναν χρόνο (6 Αυγούστου 2010), ενώ η σύμβαση του έργου προβλέπεται να υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2012. Με τις… υγείες μας! Αρκεί το φτέρνισμα να μην θεωρηθεί εκπομπή σήματος κινδύνου – γιατί, σ’ αυτή την περίπτωση, θα πλακώσουν οι… από μηχανής διασώστες!
«Φάκελοι παντού»
Ωστόσο, οι ένστολοι άγγελοι - προστάτες και παραστάτες δεν περιορίζονται στους τρόπους με τους οποίους μπορούν, ανά πάσα στιγμή, να εντοπίσουν κάποιο δεδομένο ή τον πολίτη που… κινδυνεύει. Καλού - κακού, λοιπόν, δημιουργούν – πάντα για το καλό μας – ατομικούς «ηλεκτρονικούς» φακέλους.Με πρόσχημα τις ψηφιακές υπηρεσίες διαχείρισης δηλώσεων, καταγγελιών και αιτημάτων που αφορούν στο ηλεκτρονικό έγκλημα, προχωρούν στην προμήθεια λογισμικού το οποίο θα δέχεται δηλώσεις και καταγγελίες από πολίτες και επιχειρήσεις. Το λογισμικό θα είναι συνδεδεμένο όχι μόνο με άλλους φορείς της δημόσιας διοίκησης, αλλά και με κεντρικά συστήματα άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.!
Παράλληλα, προωθούνται οι διαδικασίες προμήθειας άλλου συστήματος, το οποίο θα παρέχει σε πολίτες κι επιχειρήσεις τη δυνατότητα να καταθέτουν ηλεκτρονικές αιτήσεις, λαμβάνοντας ταυτοχρόνως τις απαντήσεις των διοικητικών πράξεων για κάθε χρήση. Τέλος, μ’ ένα τρίτο και πλέον ουσιαστικό πρόγραμμα, που αποσκοπεί στην… ανάπτυξη ενός πληροφοριακού συστήματος, θα επιχειρηθεί η ψηφιοποίηση αρχείων, καθώς και η μηχανογράφηση, με μοναδικό σκοπό την αποτελεσματικότητα και καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη (βεβαίως βεβαίως…).
Στα συνυπολογιζόμενα οφέλη της προμήθειας συγκαταλέγεται η ψηφιοποίηση «ενός σημαντικού αριθμού υφιστάμενου αρχειακού υλικού έντυπης μορφής, δηλαδή το υπό ψηφιοποίηση περιεχόμενο των φακέλων». Το συγκεκριμένο, όπως μαθαίνουμε, προορίζεται να συνδεθεί με το police on line , ως εκμεταλλεύσιμος πόρος. Πρόκειται για ένα σύστημα στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι αστυνομικοί.
Και τα τρία έργα, συνολικού προϋπολογισμού 30.090.790 ευρώ, έχουν υπαχθεί στα ΕΣΠΑ, με το πιο ακριβό ν’ αποτελεί το σύστημα ψηφιοποίησης υπηρεσιών κι αρχείων, το οποίο προϋπολογίζεται σε κάτι παραπάνω από 22 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, προωθείται ένα άλλο έργο – αυτή τη φορά από το Γ’ κοινοτικό πλαίσιο στήριξης –, ούτως ώστε κάθε αστυνομικός, ανεξαρτήτως θέσης, να διαθέτει πρόσβαση στα παραπάνω αρχεία, στοιχεία και δεδομένα. «Με τον τρόπο αυτό», διαβάζουμε στο αιτιολογικό της προμήθειας, «αυξάνεται η αποτελεσματικότητα της αστυνομίας, εφόσον οι αστυνομικοί θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση – εν κινήσει και στα πλέον απομακρυσμένα σημεία – στα πληροφοριακά συστήματα που βρίσκονται στο αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ…. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί τη βάση για την περαιτέρω διείσδυση κι εξάπλωση των ευρυζωνικών υπηρεσιών».
Και για να μη νομίζετε ότι έχουν ληφθεί όλες οι μέριμνες για… πεδιάδες, όρη και φαράγγια, κι ότι το «καλό» μας το κράτος θ’ άφηνε απροστάτευτο τον
πολίτη στην θάλασσα, υπάρχει και συνέχεια: Δεν πρέπει ν’ ανησυχείτε, καθώς βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη μια διαδικασία προμήθειας συστήματος ναυτιλιακών πληροφοριών – κι αυτή στην υπηρεσία του πολίτη, όπως φυσικά ήταν αναμενόμενο (safe sea net).
Η προμήθεια αυτή υπαγορεύεται και από σχετική ευρωπαϊκή οδηγία (2002/59/ΕΚ του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και συμβουλίου) για την ηλεκτρονική ανταλλαγή ναυτιλιακών πληροφοριών, μέσω δικτύου τηλεματικής, στο οποίο θα συμμετέχουν όλα τα ναυτιλιακά κράτη μέλη της Ε.Ε. και του ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου (E.F.T.A.). Η λειτουργία του δικτύου στοχεύει κι αποσκοπεί στην πρόληψη ναυτικών ατυχημάτων και περιστατικών ρύπανσης, όπως επίσης και στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σχετική με τη ναυτική ασφάλεια.
Όλα καλά μέχρι εδώ, θα πείτε. Πέρα, όμως, από τις πληροφορίες κίνησης πλοίων, «με την υλοποίηση του έργου θα εξασφαλιστεί η ηλεκτρονική παροχή σε πληροφορίες που αφορούν στοιχεία εισιτηρίων σε πραγματικό χρόνο (on line), καθώς και ναυτιλιακών πληροφοριών (στοιχεία αναμενόμενου πλοίου, φορτίου, ώρα κατάπλου κ.λπ.). Όσον αφορά στην ηλεκτρονική πιστοποίηση και στον έλεγχο καταγραφής των επιβαινόντων, το αναμενόμενο όφελος εκτιμάται ως ιδιαίτερα σημαντικό, τόσο για το σύνολο των ταξιδευόντων (ασφάλεια) όσο και για την ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας». Πραγματικός εφιάλτης, δηλαδή... Ούτε διακοπές θα μπορεί, πλέον, να πηγαίνει κανείς μόνος του – παρά μόνο αγκαλιά με τον αναπόφευκτα… «μεγαλύτερο αδελφό» του. Ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου ανέρχεται στα 1.001.633,50 ευρώ. Τσάμπα πράγμα, δηλαδή. Και αυτό…
Ο τεχνολογικός μπαξές
Το σημερινό πρόταγμα στις… άρρητες, πλην όμως δεδομένες επιθυμίες των κυβερνώντων, ανακαλύπτεται στη συνάρτηση της συγκρότησης, εκ του παραλλήλου, μιας ευμεγέθους βάσης καταχώρησης πληροφοριών - όπως επίσης ενσωμάτωσης δεδομένων εικόνας και ήχου -, έτσι ώστε, μέσω του διαδραστικού συστήματος I-2, να τέμνονται, να ανατέμνονται και ν’ αναλύονται - σε μια ιδιότυπη διαλεκτική σχέση τεχνολογίας κι έρευνας -, προκειμένου ν’ αποκωδικοποιούνται οι επικείμενες απειλές, το modus vivendi και το modus operandi της νέας κοινωνίας του εγκλήματος, της παράνομης μετανάστευσης, και φυσικά της νεοτρομοκρατίας. Απ’ όλον αυτόν τον ηδονοβλεπτικό συρφετό, δεν πρόκειται, φυσικά, να μείνουν άπραγοι και αδρανείς οι δύο σούπερ κοριοί της ΕΥΠ και της αντιτρομοκρατικής, οι οποίοι θα έλθουν να επισφραγίσουν έναν «μπιγκμπραδερίστικο» κυκεώνα περίπου 10.000 ταυτόχρονων παρακολουθήσεων και καταγραφής
συνομιλιών από κινητά τηλέφωνα, SMS, e-mail και άλλων ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας. Συνδετικός και συνεκτικός κρίκος στη συναδέλφωση των υπηρεσιών θ’ αποτελέσει το «αμαρτωλό» σύστημα C4i, το οποίο η αστυνομία έχει ήδη προσαρμόσει σε ελικόπτερα (όταν πετούν), όπως και σε κινητά κέντρα διοίκησης, τοποθετώντας σε αυτά ειδικές κάμερες προηγμένης τεχνολογίας με δυνατότητες δορυφορικής μεταφοράς δεδομένων μέσω του Hellas Sat, με απευθείας συνδέσεις (απ’ οποιοδήποτε σημείο).
Μέσω δορυφόρου, εκτιμάται ότι θα αξιοποιηθούν και θα αναδειχθούν οι τεχνολογικές υποδομές που είναι εγκατεστημένες σε πολλά σκάφη τα οποία δια-πλέουν στην ελληνοτουρκική ακτογραμμή, όπως και στις εγκαταστάσεις αρκετών λιμενικών σταθμών της παραμεθόριας νησιωτικής χώρας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα «δίχτυ» ηλεκτρονικής επιτήρησης των διαύλων από τους οποίους διέρχονται καθημερινά τα
θαλάσσια καραβάνια των μεταναστευτικών ροών. Και φυσικά, σ’ αυτόν τον… τεχνολογικό μπαξέ, να μην ξεχάσουμε να προσθέσουμε το νέο σούπερ όπλο που διαθέτουν οι δίδυμες πρέσβειρες της… αρετής (ΕΥΠ και Αντιτρομοκρατική). Το όπλο ονομάζεται XP και διαθέτει δυνατότητες «σπασίματος» της ανωνυμίας των καρτοκινητών. Ο «αναγνώστης» καρτοκινητών αποτελεί επίσημο τεχνολογικό υπερόπλο των ελληνικών διωκτικών αρχών, αφότου έγινε ημιεπίσημη προμήθεια δύο συσκευών.
Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών το ενέταξε στον σύγχρονο εξοπλισμό της τον περασμένο Ιούλιο, ενώ η Αντιτρομοκρατική κατάφερε να αρχίσει ν’ απολαμβάνει τα… ευεργετήματα χρήσης στα τέλη του 2009. Φυσικά, βασική, ικανή και αναγκαία προϋπόθεση, για να «σπάσει» η ανωνυμία ενός καρτοκινητού, είναι να υπάρχει ο… ύποπτος. Χαράς ευαγγέλια, δηλαδή...
+ σχόλια + 3 σχόλια
ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΓΉΘΗΚΑΝ ΟΙ ΦΑΚΕΛΛΟΙ
facebook,twitter youtube me logariasmo kai google
OHE: τα blogs καλύπτονται από την ελευθερία της έκφρασης
Με ένα νέο Γενικό Σχόλιο αρ. 34 που επαναπροσδιορίζει το περιεχόμενο της ελευθερίας της έκφρασης, η Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του Ο.Η.Ε. ασχολήθηκε και με το θέμα των blogs. Το κείμενο αυτό ερμηνεύει την ελευθερία της έκφρασης όπως κατοχυρώνεται από το Άρθρο 19 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα (το οποίο έχει κυρώσει και η Ελλάδα, βλ. εδώ).
Σύμφωνα με το σχετικό απόσπασμα του Γενικού Σχολίου (βλ. το πλήρες κείμενο εδώ):
"44. Κάθε περιορισμός στη λειτουργία διαδικτυακών τόπων, ιστολογίων ή άλλων διαδικτυακών, ηλεκτρονικών ή παρόμοιων συστημάτων διάδοσης πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων που υποστηρίζουν τέτοιες επικοινωνίες, όπως οι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου ή οι μηχανές αναζήτησης είναι επιτρεπτός μόνο στο βαθμό που είναι συμβατος με την παράγραφο 3 [σ.σ. του Άρθρου 19 του ΔΣΑΠΔ, αντίστοιχη με την παρ. 2 του άρθρου 10 της ΕΣΔΑ].
45. Οι επιτρεπτοί περιορισμοί γενικά πρέπει να είναι συγκεκριμένοι ως προς το περιεχόμενό τους. Γενικές απαγορεύσεις για τη λειτουργία συγκεκριμένων ιστοτόπων και συστημάτων δεν είναι συμβατές με την παράγραφο 3. Είναι επίσης ασύμβατο με την παράγραφο 3 να απαγορευθεί σε έναν ιστότοπο ή σε ένα σύστημα διάδοσης πληροφοριών η μετάδοση υλικού μόνο λόγω του ότι είναι επικριτικό για την κυβέρνηση ή για το πολιτικό σύστημα που στηρίζει την κυβέρνηση.
46. Η δημοσιογραφία είναι μια λειτουργία που απλώνεται σε ένα ευρύ φάσμα παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών ρεπόρτερ και αναλυτών πλήρους απασχόλησης, καθώς επίσης και των ιστολόγων και άλλων που εμπλέκονται σε μορφές αυτο-έκδοσης, σε έντυπη ή διαδικτυακή ή άλλη μορφή και τα γενικά κρατικά συστήματα μητρώου ή αδειοδότησης για δημοσιογράφους είναι ασύμβατα με την παράγραφο 3."
Σύμφωνα λοιπόν με την επίσημη ερμηνεία της ελευθερίας της έκφρασης από το αρμόδιο όργανο του Ο.Η.Ε., το κράτος δεν επιτρέπεται να δημιουργήσει ένα μητρώο στο οποίο να καταγράφονται οι bloggers, γιατί μια τέτοια υποχρέωση από μόνη της παραβιάζει το Άρθρο 19 παρ. 3 του Διεθνούς Συμφώνου Ατομικών και Πολιτικών Δικαιωμάτων.
Σημειωτέον ότι οι παραβιάσεις του ΔΣΑΠΔ ελέγχονται κατόπιν ατομικής προσφυγής από την Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του Ο.Η.Ε., εφόσον έχουν εξαντληθεί τα εσωτερικά ένδικα μέσα.
http://elawyer.blogspot.com/2011/08/ohe-blogs.html?spref=fb
Δημοσίευση σχολίου