ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΗΝ ώρα της σύγχρονης ιστορίας. την ώρα που ένας
αμαρτωλός κόσμος γκρεμίζεται κ' ένας καινούργιος ανεβαίνει, την ώρα, που
ο παλιός ο κόσμος τα παράτησε όλα κ' ένα μονάχα πράμα στοχάζεται και
ετοιμάζει: τον πόλεμο, δεν μπορούσε να εκδοθεί βιβλίο πιο χρήσιμο και
διαφωτιστικό για τους φίλους της ειρήνης και της προκοπής της
ανθρωπότητας από την «Τριλογία του Πολέμου» του σοφού κι αξέχαστου
Δασκάλου κι Αγωνιστή, του Δημήτρη Γληνού.
Μέσα στην πνευματική σύγχιση, που σκόπιμα τη δημιουργούνε με τα όργανά
τους οι υπεύθυνοι, μέσα στο πλήθος των ανοήτων και πλανερών θεωριών, που
ζητάνε να δικαιολογήσουνε τον πόλεμο σαν «αναγκαίον κακόν» ή «αναγκαίον
αγαθόν», η λαγαρή, η επιστημονική και τίμια σκέψη του Δασκάλου φωτίζει
το πρόβλημα απ' όλες τις πλευρές και δείχνει το σωστό δρόμο της σωτηρίας
από την Καταστροφή.
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ του τόγραψε ο Δάσκαλος εξορισμένος στη Σαντορίνη, στις παραμονές του 2ου Παγκόσμιου πολέμου, στα 1938. Είναι τόσο ζωντανό κι αληθινό, που νομίζει κανείς πως ο «πόλεμος που έρχεται», δεν είναι ο χτεσινός που ήρθε, παρά ο αυριανός που ετοιμάζεται ναρθεί.
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ του τόγραψε ο Δάσκαλος εξορισμένος στη Σαντορίνη, στις παραμονές του 2ου Παγκόσμιου πολέμου, στα 1938. Είναι τόσο ζωντανό κι αληθινό, που νομίζει κανείς πως ο «πόλεμος που έρχεται», δεν είναι ο χτεσινός που ήρθε, παρά ο αυριανός που ετοιμάζεται ναρθεί.
Ο Δημήτρης Γληνός (δεξιά) και ο Κώστας Βάρναλης αριστερά. |
Η «Τριλογία του Πολέμου» είναι μοναδικό βιβλίο στην ιστορία της ελληνικής Σκέψης. Μοναδικό για την επιστημοσύνη του, την τετράγωνη λογική του, το ρεαλισμό του και τη διαλεχτική του: τη διαλεχτική του ιστορικού υλισμού, που έξω απ' αυτόν καμιά γνώση των κοινωνικών φαινομένων δεν είναι μπορετή.
Ξετινάζοντας με τη σειρά τους μια - μια όλες τις ερμηνείες του πολέμου (την υπέρλογη, την προσωποκρατική, την ηθική, την ιδεαλιστική, την εθνικιστική, την εκπολιτιστική, τη βιολογική, την οικονομική) και κατεβάζοντας το θέμα από τη σφαίρα των αυθαιρέτων κι απατηλών εννοιών στο έδαφος της επιστήμης, ξεχωρίζει τις πραγματικές αιτίες, που γεννούνε και διαιωνίζουνε το κακό κι αποδείχνει πως μήτε «μυστήριον» είναι μήτε κι αναπόφευκτο. Αλλά κανένας άλλος τρόπος δεν υπάρχει ν'αποτραπεί το κακό, κανένας άλλος από την αλλαγή των αντικειμενικών όρων της κοινωνικής συμβιώσεως: δηλαδή με την κατάργηση της ταξικής κοινωνίας, που δεν μπορεί μήτε να διατηρήσει μήτε να μεγαλώνει την κυριαρχία της απάνω στους λαούς παρά με τον ακατάπαυτον πόλεμο.
Η ΟΞΥΤΗΤΑ, το βάθος, η σιγουριά της σκέψης του Δασκάλου. η αξιωσύνη ν' απλουστεύει τα μπερδεμένα ζητήματα, η αναλυτική και συνθετική του μαεστρία και η επιγραμματικότητα του ύφους του κάνουνε το λόγο του και να πείθει και να γοητεύει. Ο Γληνός δεν είναι μονάχα μεγάλος Επιστήμονας, και μεγάλος Δάσκαλος, είτανε και μεγάλος τεχνίτης. Αλλά πέρα, απ' όλ' αυτά, είτανε και μεγάλος άνθρωπος της δράσης, δεν του έφτανε να ξέρει το σωστό, να το διδάσκει και να το διατυπώνει τέλεια παρά κι αγωνιζότανε να το πραγματοποιήσει. Στάθηκε σε μιαν ανοδική περίοδο της ιστορίας μας ο ρυθμιστής του πνευματικού ξαναγεννημού του έθνους. Στάθηκε ο φωτισμένος αρχηγός του εκπαιδευτικού δημοτικισμού. Χωρίς αυτόν δε θα γινότανε ποτές η γλώσσα του έθνους γλώσσα της εθνικής παιδείας. Αυτός πραγματοποίησε τ' όνειρο τόσων προοδευτικών Ελλήνων του αιώνα μας, που φαινότανε πως θα μείνει μόνον όνειρο - αν και η Αντίδραση έκανε και κάνει το παν για να χαλάσει κι αυτό το λίγο που απόμεινε από τη μεγάλη προσπάθεια.
ΑΛΛΑ, ΣΑ ρεαλιστής, δε γελιότανε πως θα μπορούσε μ' ένα νόμο ν' αλλάξει την πνευματική πορεία του έθνους. Έπρεπε νάχει μαζί του και τα όργανα της Μεταρρύθμισης, τους δασκάλους που στην πλειονότητά τους είταν αντιδραστικοί ή απαισιόδοξοι. Για τούτο οργάνωσε συνέδρια των λειτουργών της λαϊκής παιδείας για να τους εξηγήσει τη σπουδαιότητα της μεταρρύθμισης κι ανάλαβε και τη διεύθυνση του Διδασκαλείου της Μέσης κι αργότερα της Παιδαγωγικής Ακαδημίας για να παρασκευάζει τα συνειδητά στελέχη της πνευματικής λύτρωσης του λαού από το βραχνά της αγλωσσίας.
ΕΔΩ ΠΡΕΠΕΙ να προσθέσουμε μιαν άλλη αρετή του Δασκάλου. Την αρετή του Αγορητή. Αν τα γραφτά του έχουνε το χάρισμα του ισορροπημένου λόγου των κλασσικών κειμένων («η αιτία να μην παράγει μήτε περισσότερο μήτε λιγότερο αποτέλεσμα απ' όσο περιέχει»), ο προφορικός του λόγος άστραφτε όλος από τη φλόγα και το πάθος της πίστης και της αλήθειας.
Αλλά για να συμπληρώσουμε το σκίτσο του Δασκάλου και Φίλου, ό,τι τα έκαμνε αναμφισβήτητον οδηγόν ψυχών και έργων είταν η δύναμη της προσωπικότητάς του. Η παρουσία του, σε κάθε περίσταση, αποτελούσε εγγύηση της νίκης του σωστού. Όσοι τον ακούσανε σα Δάσκαλο είτε στα επίσημα ιδρύματα είτε στ' ανεπίσημα (της εξορίας!) άθελά τους, πήγαινε η σκέψη τους στα λίγα επιγραμματικά, που λέει ο Θουκιδίδης για τον Περικλή, που τον ορίζει άξιον «γνώναι τα βέλτιστα και ερμηνεύσαι αυτά», δηλαδή άξιον να καταλαβαίνει το σωστό και να το εξηγεί.
Κι' αυτό το χάρισμα τόχε με το παραπάνου ο Δάσκαλος. Και το χάρισμα τούτο τόχει επίσης με το παραπάνου και το μνημειακό τούτο βιβλίο του.
Αθήνα 5-3-56
Κ. ΒΑΡΝΑΛΗΣ
Κ. ΒΑΡΝΑΛΗΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΜΕΡΟΣ Α'.
ΤΟ ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΟ ΔΕΡΑΣ
Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ
ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΣΕΙ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ
1. Η άποψη του «παραλογισμού».
2. Η άποψη της ιστορικής προσωποκρατίας.
3. Η θεωρία της «ηθικής αντινομίας».
4. Η ιδεαλιστική εξιδανικευτική άποψη.
5. Η εθνικιστική άποψη.
6. Η βιολογική φυλετική άποψη.
7. Η θεωρία του «πολιτισμού».
8. Η δημογραφική άποψη..
9. Η καπιταλιστική οικονομική άποψη.
10. Η γεωπολιτική άποψη.
11. Η κοινωνιολογική άποψη.
ΜΕΡΟΣ Β'.ΠΕΡΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΟΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ
1. Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.
1. Η αγωνία της σημερινής στιγμής.
2. Το μυστήριο του φυσικού κόσμου.
3. Το μυστήριο του κοινωνικού κόσμου.
2. Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
1. Πως γεννήθηκε η κοινωνιολογική σκέψη μέσα στην ιστορία.
2. Νέα κοινωνία, νέα σκέψη.
3. ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
1. Νέα αντίληψη ζωής και νέοι στοχασμοί.
2. Η ανάπτυξη της ιστορικής επιστήμης.
3. Τα προβλήματα της ιστορικής γνώσης.
4. Οι κοινωνικές επιστήμες.
5. Οντολογικές και δεοντολογικές κοινωνικές επιστήμες .
6. Τα προβλήματα των κοινωνικών επιστημών.
4. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
1. Η φιλοσοφία του ιστορικού γίγνεσθαι..
2. Η επιστήμη του κοινωνικού γίγνεσθαι και τα προβλήματα της.
5. ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ. .
1. Τι είνε κοινωνική ιδεολογία..
2. Η διάσπαση της κοινωνικής ιδεολογίας.
3. «Έκάς οί βέβηλοι».
6. Η ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ.
1. Η γέννηση της σοσιαλιστικής ιδεολογίας
2. Η διαμόρφωση της σοσιαλιστικής ιδεολογίας από το Μαρξ και τον Ένγκελς.
3. Τα χαραχτηριστικά γνωρίσματα της σοσιαλιστικής ιδεολογίας.
7. Η ΑΣΤΙΚΟΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ.
1. Τα τρία στάδια της κεφαλαιοκρατικής οικονομίας. Το εμπορικό στάδιο.
2. Το βιομηχανικό στάδιο της καπιταλιστικής οικονομίας.
3. Ο αστικοδημοκρατικός πολιτισμός.
4. Το ιμπεριαλιστικό στάδιο του καπιταλισμού και ο κλονισμός τής καπιταλιστικής
οικονομίας και τής αστικής κυριαρχίας.
8. Η ΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ
1. Η γέννηση του φασισμού.
2. Η οικονομική βάση του φασισμού. .
3. Το οργανωτικό εποικοδόμημα του φασισμού.
4. Το πνεματικό εποικοδόμημα του φασισμού.
5. Μια τεράστια θεληματική σύγχυση.
6. Τα μορφικά γνωρίσματα της φασιστικής «ιδεολογίας» .
7. Το περιεχόμενο της φασιστικής «ιδεολογίας». Ο φασισμός, η πατρίδα και η φυλή.
8. Ο φασισμός και η οικογένεια.
9. Ο φασισμός και η θρησκεία.
10. Ο φασισμός και η φιλοσοφία και η επιστήμη.
11. Ο φασισμός και η τέχνη.
12. Γενικός χαραχτήρας της φασιστικής «ιδεολογίας».
9. Η ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ
ΜΕΡΟΣ Γ'.
«ΚΑΙ ΕΠΙ ΓΗΣ ΕΙΡΗΝΗ»
«ΚΑΙ ΕΠΙ ΓΗΣ ΕΙΡΗΝΗ»
Διαβάστε ολόκληρο το βιβλίο:
Η τριλογία του πολέμου.
«Οι μονόλογοι του ερημίτη της Σαντορίνης»
Η τριλογία του πολέμου.
«Οι μονόλογοι του ερημίτη της Σαντορίνης»
Ακροναυπλία: Ο Δημήτρης Γληνός με ομάδα δασκάλων |
Δημοσίευση σχολίου