Παραθέτουμε, λοιπόν. το κείμενο της το οποίο έχει τίτλο: "Κεριά και λιβάνια" (Δική μας παρέμβαση οι υπογραμμίσεις)
Μία βδομάδα πριν από την πτώση των Δίδυμων Πύργων ο Κρίστοφερ Χίτσενς, γνωστός στοχαστής και αθεϊστής, ήταν καλεσμένος σε ένα πάνελ. Ο συντονιστής τον ρώτησε αν θα αισθανόταν ασφαλής εάν γυρνώντας στο σπίτι του τη νύχτα συναντούσε μια ομάδα ανθρώπων που επέστρεφαν από βραδινή προσευχή.
Ο Χίτσενς, χωρίς να διστάσει, απάντησε ότι θα ένιωθε κίνδυνο αν ήξερε ότι τα άτομα αυτά έρχονταν από θρησκευτική συγκέντρωση.
Στην αρχή της πανδημίας, και συγκεκριμένα στις 13 Μαρτίου του 2020, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έλεγε μπροστά στις κάμερες: «Πήγα να ανάψω ένα κερί, θα τα καταφέρουμε».
Η λεκτική υπερβολή του συγγραφέα και η δήλωση του πρωθυπουργού συνδέονται, έστω και εκ του αντιστρόφου, με τον μεσσιανισμό και την εσχατολογία που προικίζουν με άλλοθι και πλασματικά επιχειρήματα όσους τα επικαλούνται.
H εμφάνιση της Covid-19 ήταν αναμενόμενο να ενισχύσει το θρησκευτικό αίσθημα, αφού εμπεριέχει την παρηγορητική παραμυθία που απαλύνει τον φόβο του ανθρώπου για το τέλος ή το άγνωστο. Οι οπαδοί κάθε δόγματος, από τις μαγικές τελετουργίες των σαμάνων έως τις μουσουλμανικές αυταναφλέξεις και τα κεριά των χριστιανών, είτε είναι πεπεισμένοι ότι τα προβλήματα της επίγειας ζωής λύνονται αυτομάτως μέσω της πίστης είτε προσδοκούν έναν παράδεισο που θα τους χαρίσει ο παντοδύναμος θεός της ανταλλακτικής οικονομίας ως ανταμοιβή ή αποπληρωμή χρέους για τα λεφτά που ξόδεψαν σε ευχέλαια και λιβάνια.
Την πεποίθηση αυτή καλλιέργησαν εξαρχής όχι μόνο οι πλείστες όσες παραφωνίες (με τις προτροπές στο εκκλησίασμα να μη φορά μάσκα, να μην τηρεί τα μέτρα και να μην εμβολιάζεται), αλλά έμμεσα και οι ψαλμωδίες του Τσιόδρα και η άποψη της Γιαμαρέλλου ότι ο ιός δεν μεταδίδεται με τη θεία κοινωνία. Αν η επιστήμη είναι αυταξία, οι επιστήμονες δεν είναι πάντοτε.
Αυτές τις μέρες που η πανδημία κορυφώνεται, με τα χιλιάδες κρούσματα και τους δεκάδες θανάτους καθημερινά μέσα στα υποστελεχωμένα νοσοκομεία, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι ο παράδεισος αποτελεί ταξιδιωτικό προορισμό- αντίθετα, είναι η κόλαση αυτοπροσώπως.
Παρ’ όλα αυτά ο Μητσοτάκης επανέλαβε το ίδιο λάθος και εξαίρεσε τους πιστούς από τα τεστ και τον έλεγχο στους ναούς. Στις λογικές προτάσεις του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν επιστράτευσε κάποιο σοβαρό επιχείρημα, αλλά τον ορισμό του λαϊκισμού. «Ο κ. Τσίπρας δεν έχει αισθανθεί την ανάγκη να μπει σε μια εκκλησία να ανάψει ένα κερί». Το δικό του κερί όμως δεν έπιασε τόπο και μοιάζει να ταυτίζεται με τον φανατικό θρησκόληπτο που βιώνει την ένοχη χαρά μπροστά στην καταστροφή και την εκμηδένιση που επαγγέλλεται η Αποκάλυψη.
Οι πιστοί ίσως δεν ξέρουν ότι ο Γαλιλαίος νίκησε, έστω και μετά θάνατον, την Ιερά Εξέταση και ότι αυτός που απέδειξε τον δύσκολο ανήφορο από τον πίθηκο στον άνθρωπο ήταν ο Δαρβίνος, η θεωρία του οποίου διδέισκεται παράλληλα με τη δημιουργία του κόσμου κατά την Αγία Γραφή.
Στην απορία όμως του Σεφέρη, ο οποίος στην «Ελένη» του αναρωτιόταν «τι είναι θεός, τι μη θεός και τι τ’ ανάμεσα τους», ο πρωθυπουργός γνωρίζει την απάντηση: ανάμεσα τους βρίσκεται ο άνθρωπος που συνθλίβεται ως εύθραυστο άθυρμα χάριν της κομματικής πελατείας.
Δημοσίευση σχολίου