
Ολυμπιακή: Πλιάτσικο σε εργατικά δικαιώματα και κρατική περιουσία
Ο γκαουλάιτερ των μονοπωλίων, η Κομισιόν, έβγαλε διαταγή: η Ολυμπιακή Αεροπορία διαλύεται. Οι εργαζόμενοί της απολύονται. Τα περιουσιακά της στοιχεία μοιράζονται σε τρεις εταιρίες, οι οποίες θα έχουν συγκεκριμένη επιχειρηματική δράση! Η κυβέρνηση Καραμανλή, πειθήνιο όργανο του κεφάλαιου, σπεύδει να εκτελέσει τη διαταγή, βάζοντας μπρος μια ακόμη επιχείρηση ιδιωτικοποίησης του πολύπαθου αερομεταφορέα. Πέντε προσπάθειες είχαν κάνει οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ κι άλλη μία η σημερινή κυβέρνηση, όλες αποτυχημένες. Λέτε η έβδομη στη σειρά να είναι η τυχερή τους; Αυτό θα εξαρτηθεί από τον αγώνα που θα δώσουν οι 8.500 μόνιμοι και συμβασιούχοι εργαζόμενοι του ομίλου και από τη μαχητική συμπαράσταση που θα εκδηλωθεί στον αγώνα τους.
Τι προβλέπει το σχέδιο της Κομισιόν; Η Ολυμπιακή θα κλείσει και τα «ιμάτιά» της θα διαμοιραστούν σε τρεις εταιρίες. Η «Πάνθεον» θα πάρει τα αεροσκάφη, το εμπορικό όνομα, το σήμα με τους κύκλους και τις σημαντικές χρονοθυρίδες στα αεροδρόμια του εξωτερικού (τα περίφημα slots, μερικά από τα οποία είναι προνομιούχα, γιατί είναι παλιά).

Η επίγεια εξυπηρέτηση και οι εμπορευματικές μεταφορές θα μεταφερθούν σε άλλη, νέα εταιρία. Πρόκειται για την πιο κερδοφόρα δραστηριότητα του ομίλου, την οποία τόσοι και τόσοι εποφθαλμι-ούν. Τέλος, σε άλλη, νέα εταιρία θα μεταφερθεί και η επισκευαστική βάση, η αμέσως πιο κερδοφόρα δραστηριότητα του ομίλου. Ας σημειωθεί πως η Ολυμπιακή πλήρωσε αρκετά εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή νέας επισκευαστικής βάσης στο «Ελ. Βενιζέλος». Η επένδυση αυτή θα πάει τώρα σε κάποιους ιδιώτες, με πρώτη υποψήφια την Aegean, που ενδιαφέρεται να πάρει αυτή τη δουλειά και έχει ήδη αρχίσει να κατασκευάζει δικό της υπόστεγο στο «Ελ. Βενιζέλος».

Τι θα συμβολίζουν πλέον οι έξι κύκλοι; Μια μικρή αεροπορική εταιρία, με μειωμένο πτητικό έργο, χωρίς δική της επισκευαστική βάση και χωρίς την επίγεια εξυπηρέτηση σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας. Δηλαδή, μια εταιρία που δε θα μπορεί να επιβιώσει και θα υποταχτεί στα μεγαθήρια του κλάδου, είτε με πώληση σε κάποιο απ’ αυτά είτε με στρατηγική συνεργασία (ανάλογα με το τι θα συμφέρει το μεγαθήριο). Αυτή, άλλωστε, είναι η στρατηγική που με συνέπεια υπηρετεί εδώ και χρόνια η Κομισιόν. Να σχηματιστούν στην Ευρώπη 2-3 μεγάλοι αεροπορικοί όμιλοι, που θα συγκεντρώσουν όλη τη δουλειά. Γι’ αυτό και τόσα χρόνια κυνηγά με μένος την Ολυμπιακή, βοηθούμενη βέβαια και από τις ελληνικές κυβερνήσεις, που έχουν αναλάβει τις δικές τους δεσμεύσεις έναντι διάφορων καπιταλιστών, εγχώριων και ξένων, που λιγουρεύονται τα «φιλέτα». Το «Ελ. Βενιζέλος», ένα πραγματικό χρυσορυχείο, που φτιάχτηκε με χρήματα του ελληνικού λαού, παραδόθηκε στους Γερμανούς της «Χόχτιφ» με μια από τις απεχθέστερες αποικιοκρατικές συμβάσεις που υπογράφηκαν από καταβολής ελληνικού κράτους. Τα αμέσως μεγαλύτερα αεροδρόμια τα ετοιμάζουν για παράδοση σε καπιταλιστικούς ομίλους, με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ. Ηρθε τώρα η ώρα να παραδώσουν και την Ολυμπιακή, που η παραμονή της υπό κρατικό έλεγχο αποτελεί εδώ και χρόνια καρφί στο μάτι τους.

Πέρα από το πλιάτσικο σε βάρος της κρατικής περιουσίας, όμως, έχουμε πλιάτσικο και σε βάρος των θέσεων εργασίας χιλιάδων εργαζόμενων και εργασιακών σχέσεων διαμορφωμένων μέσα από αγώνες δεκαετιών.
Περιττεύει να ασχοληθούμε με τις παπάρες του Χατζηδάκη, που βγαίνει σε αβανταδόρικες ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές και δηλώνει ότι εξασφαλίζονται πλέρια τα δικαιώματα των εργαζόμενων. Οταν στο «πακέτο» περιλαμβάνονται μέτρα όπως πρόωρη συνταξιοδότηση (κι άλλο πλιάτσικο σε βάρος του ΙΚΑ), στήριξη εισοδήματος για ένα χρόνο (δηλαδή, επίδομα ανεργίας), μετάταξη στο δημόσιο και συμπλήρωμα μισθού μέχρι 500 ευρώ, πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για πρόσληψη απολυμένων συμβασιούχων με επιδότηση του εργοδότη, μοριοδότηση συμβασιούχων για πρόσληψη στο δημόσιο κ.λπ., καταλαβαίνουμε πως επίκεινται απολύσεις και μάλιστα μαζικές.

Ο λόγος έχει δοθεί πλέον στους εργαζόμενους της Ολυμπιακής. ‘Η θα κάνουν σκληρό και ανυποχώρητο αγώνα ή θα μπουν σε μια λογική παζαρεμάτων και συμβιβασμών, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν. Στη δεύτερη κατεύθυνση σπρώχνουν ήδη η ΓΣΕΕ και η ΟΣΠΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι έσπευσαν να αποδοκιμάσουν εργαζόμενους που την Πέμπτη άναψαν καπνογόνα μέσα στο αεροδρόμιο. Ομως, αν δεν επιλεγούν σκληρές μορφές αγώνα, αν δε «σπάσουν αυγά», η κυβέρνηση δε θ’ αντιμετωπίσει ιδιαίτερο πρόβλημα, γιατί έχει τα στηρίγματά της κι είναι πολλά. Τα αεροδρόμια πρέπει να νεκρώσουν.
ΥΓ1: Οι Πασόκοι έχουν το θράσος και καταγγέλλουν την κυβέρνηση για ξεπούλημα. Ξεχνούν τις δικές τους πέντε απόπειρες για ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής; Ξεχνούν τις ιταμές δηλώσεις του Πάγκαλου, ως υπουργού Μεταφορών, ότι η Ολυμπιακή πρέπει να δοθεί σ’ έναν ιδιώτη κι αυτός να απολύσει όλους τους υπαλλήλους και να επαναπροσλάβει ίσως μερικούς; Αυτό ακριβώς κάνει τώρα η κυβέρνηση Καραμανλή.
ΥΓ2: Η ΝΔ, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, δήλωνε διά του τομεάρχη Μεταφορών Α. Παπαληγούρα (σημερινού υπουργού Εφοπλισμού), ότι «δεν θα επιτρέψει και δεν θα αποδεχτεί ξεπούλημα της Ολυμπιακής». Τα δυο κόμματα απλώς άλλαξαν θέσεις και ρόλους.
Εφημερίδα "ΚΟΝΤΡΑ"
Δημοσίευση σχολίου