Ή θα διδάσκετε αυτά που εμείς σας επιτρέπουμε, ή θα χρεοκοπείτε:
Όπως έχουμε ξαναγράψει, οι επιχειρούμενες αλλαγές στην εκπαίδευση οδηγούν στον ακόμα μεγαλύτερο έλεγχο των πανεπιστημίων από το κράτος, ή/και ιδιώτες βιομήχανους, τραπεζίτες, την εκκλησία, ή οποιονδήποτε άλλο έχει τα κονδύλια για να τα κρατήσει "ζωντανά" ως "χορηγός" τους. Το κράτος μειώνει τα κονδύλια για την εκπαίδευση, και τα κόβει και εντελώς αν μια σχολή δεν "συμμορφώνεται" με τις ορέξεις του κράτους. Έτσι, αν μια σχολή δε θέλει να κλείσει, θα πρέπει να προσαρμόσει τη διδασκαλία σε αυτά που της λέει το κράτος, ή/και να βρει "σπόνσορες", που προφανώς βέβαια δεν πρόκειται ποτέ να δώσουν χρήματα αν η διδασκαλία είναι αντίθετη με τα συμφέροντα τους. Όχι πως τώρα η διδασκαλία είναι ΟΚ βέβαια, ωστόσο με τη νέα αυτή επίθεση ο έλεγχος της εκπαίδευσης από την άρχουσα τάξη θα αυξηθεί κατακόρυφα:
Χορηγούς ψάχνουν τα ΑΕΙ για να μην κλείσουν
Κλείνει η στρόφιγγα της κρατικής χρηματοδότησης για τα ανώτατα ιδρύματα από το 2011. Τα πανεπιστήμια θα υποχρεωθούν να «βγουν στη γύρα» για να μαζέψουν το μισό του προϋπολογισμού τους! Θα αναζητούν κονδύλια από χορηγούς και χρηματοδότες, προκειμένου να καλύψουν τα ποσά που θα τους... κόψει η πολιτεία, ενώ ακόμη και το 30% της χρηματοδότησης που δικαιούνται θα το παίρνουν αφού εκπληρωθούν οι στόχοι που θα τίθενται από το υπ. Παιδείας. ... Η δημόσια χρηματοδότηση των ιδρυμάτων θα εξακολουθήσει να παρέχεται με τους όρους που γίνεται σήμερα σε όλα τα ιδρύματα. Ωστόσο, ένα ποσοστό αυτής της χρηματοδότησης (το οποίο στο εξωτερικό ποικίλλει από 5 έως 30%) θα κατανέμεται στη βάση στόχων, βαθμού εκπλήρωσής τους και συγκεκριμένων ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών και κριτηρίων. Προϋπόθεση για χρηματοδότηση, βεβαίως, θα είναι συγκεκριμένες, διαφανείς και αδιάβλητες διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης. |
Και ένα ακόμα άρθρο, σχετικά με τους "οίκους αξιολόγησης" των πανεπιστημίων, που εν ολίγοις μας δείχνει ότι η "αξιοπιστία" των "αξιολογήσεων" στα πανεπιστήμια είναι η ίδια με την "αξιοπιστία" των "αξιολογήσεων" στα "τοξικά δάνεια", κτλ - δηλαδή καμία:
Ποιοι παίζουν µε τα «σπρεντ» των πανεπιστηµίων
Τρωτές οι παγκόσµιες αξιολογήσεις
Ούτε µία, ούτε δύο, ούτε τρεις, αλλά σχεδόν... σαράντα κατατάξεις πανεπιστηµίων κυκλοφορούν κάθε χρόνο από διάφορους φορείς και µέσα ενηµέρωσης, καθεµία από τις οποίες περιλαµβάνει τα δικά της κριτήρια, στα πλαίσια ενός παγκόσµιου «πολέµου» για την ανάδειξη των καλύτερων πανεπιστηµίων, που δυστυχώς διεξάγεται µε αµφισβητούµενη επιστηµονική µεθοδολογία. Σε άλλες από αυτές τα ελληνικά πανεπιστήµια εµφανίζονται σε καλές θέσεις, όπως για παράδειγµα σε αυτήν του QS World University Rankings – όπουτο Πολυτεχνείο της Αθήναςκατετάγηεφέτος στην114ηκαλύτερη θέση του κόσµουστον τοµέατης Μηχανικής και Τεχνολογίας και συνολικά 5 ελληνικά πανεπιστήµια περιλαµβάνονται στη γενική λίστα των 500 καλύτερων του κόσµου – αλλάκαι κατατάξεις όπως των «Τάιµς»του Λονδίνου, του Πανεπιστηµίου της Σαγκάηςκαι άλλων µέσων, όπως λ.χ. η εφηµερίδα «US NEWS». Κατάλογοι που συγκρίνουν παγκοσµίως τα πανεπιστήµια µέχρι αξιολογήσεις που αφορούν µόνο συγκεκριµένους επιστηµονικούς τοµείς, µόνοορισµένες χώρες, κατατάξεις ακόµα και µε κριτήριο τον αριθµό των «χτυπηµάτων» σε ιστοσελίδες πανεπιστηµίων έχουν αρχίσει να εµφανίζονται. Οπως είναι φυσικό, σε αυτόν τον πόλεµο θα προκύψουν και «θύµατα», που µερικές φορές µπορεί να ανήκουν ακόµα και στα πιο ισχυρά στρατόπεδα. Οταν πριν από λίγο καιρό δηµοσιεύτηκε η τελευταία παγκόσµια αξιολόγηση από την εκπαιδευτική επιθεώρηση των «Τάιµς του Λονδίνου» για τα 200 καλύτερα πανεπιστήµια του κόσµου (όπου, παρεµπιπτόντως, δεν περιλαµβάνεται κανένα ελληνικό αλλά επικρατούν αµερικανικάκαι βρετανικά ιδρύµατα) κανένας δεν περίµενε ότι λίγο αργότερα οι «Τάιµς» της Νέας Υόρκης θα αµφισβητούσαν τα κριτήρια της λονδρέζικης εφηµερίδας! Αφορµή στάθηκε η εµφάνιση, για πρώτη φορά, τουΠανεπιστηµίου της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου στην 147η θέση της λίστας. Η ανακοίνωση, όπως ήταν φυσικό, δηµιούργησε τέτοια ικανοποίηση στην Αίγυπτο, που το πανεπιστήµιο έσπευσε να ανακοινώσει στην ιστοσελίδα του την ανάδειξή του ως µοναδικού αραβικού ιδρύµατος στοΤοπ-200 των «Τάιµς». Οµως ερευνητές που έψαξαν περισσότερο, βρήκαν κάτι παράξενο. Το ίδιο πανεπιστήµιο είχε καταταγεί τέταρτο παγκοσµίως σε µια υποκατηγορία που µετράει τον αντίκτυπο της έρευνας των ιδρυµάτων, µόλις πίσω από τα διάσηµα Caltech, MIT και Πρίνστον και µπροστά από το Χάρβαρντ και το Στάνφορντ! Αφού το έψαξαν περισσότερο, ανακάλυψαν ότι σε άλλη κατάταξη το ίδιο πανεπιστήµιο δεν εµφανιζόταν ούτε καν σαν το καλύτερο στην Αλεξάνδρεια. Η συνέχεια, όπως τη δηµοσίευσαν οι «Τάιµς της Νέας Υόρκης» στις 15 Νοεµβρίου, είναι απολαυστική: «Το συνολικό αποτέλεσµα (σ.σ.: που ανέδειξε το πανεπιστήµιο στην 147η θέση παγκοσµίως) ήταν παραµορφωµένο από έναν δείκτη, τις παραποµπές, οι οποίες αντιπροσώπευαν το 32,5% της συνολικής στάθµισης. Ο αναπληρωτής εκδότης της εκπαιδευτικής επιθεώρησης των «Times» αναγνώρισε ότι η εκπληκτική άνοδος της Αλεξάνδρειας στην πραγµατικότητα οφειλόταν στην «υψηλή απόδοση ενός καθηγητή σε ένα περιοδικό» – ο οποίος σύντοµα εντοπίστηκε σε διάφορα blogs ότι ήταν ο Mohamed El Naschie, ένας αιγύπτιος ακαδηµαϊκός ο οποίος δηµοσίευσε πάνω από 320 άρθρα του σε επιστηµονικό περιοδικό του οποίου ήταν επίσης εκδότης!». Η «πίτα» της παγκόσµιας Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης ανέρχεται στο ιλιγγιώδες ποσό των 4 δισ.ευρώ κατ’ έτος και ότι κατά τεκµήριο αξιολογήσεις που οδηγούν σε αριθµητικές κατατάξεις τροφοδοτούν τα διακεκριµένα ιδρύµατα µε περισσότερους φοιτητές-πελάτες και περισσότερα κονδύλια. Τα κριτήρι α. Κλειδί για την κατανόηση των κατατάξεων είναι τα κριτήρια που µετράνε στην καθεµία. Από τα πλέον σηµαντικά είναι οι απόψεις άλλων καθηγητών για το κάθε ίδρυµα. Οµως αν κάποιος ρωτήσει έναν πανεπιστηµιακό ποια γνώµηέχει για πανεπιστήµιο άλλης χώρας, είναι λογικό να σκεφτεί τα πιο γνωστά, µεγάλακαι παλαιότερα. Κάτι που δεν αποτελεί αντικειµενικό κριτήριο. Αλλο µη αντικειµενικό κριτήριο είναι οι απόψεις των εργοδοτών που προσλαµβάνουν αποφοίτους των πανεπιστηµίων. Αλλα κριτήρια είναι αναλογία διδασκόντων - φοιτητών, οι δηµοσιεύσεις των καθηγητών, ο αριθµός των ξένων καθηγητών και φοιτητών, η αντίληψη που έχουν άλλοι καθηγητές για τη φήµη, την έρευνα και τη διδασκαλία σε ένα ίδρυµα, οι αναφορές εργασιώνκαθηγητών σε ξένα περιοδικά, οι παραποµπές στις εργασίες τους, ο αριθµός των δηµοσιεύσεων, ο λόγος διδακτόρων προς προπτυχιακούς φοιτητές κ.ά. Κριτήριο στις διάφορες αξιολογήσεις θεωρούνται επίσης και τα κονδύλια πουεισρέουν στα ιδρύµατα από τη βιοµηχανία, οι υποδοµές καιτα εργαστήρια. Οπως παρατηρείη Ellen Hazelkorn, κοσµήτορας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του ∆ουβλίνου και συγγραφέας του βιβλίου «Οι κατατάξεις και η αναµόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης: Η µάχη για την Παγκόσµια Αριστεία», «χρειαζόµαστε διακρατικά συγκριτικά στοιχεία που να έχουν νόηµα, όµως πρέπει επίσης να γνωρίζουµε εάν ο τρόπος που συλλέγονται τα δεδοµένα τα καθιστούν πιο χρήσιµαή κάνουν πιο εύκολο το παιχνίδι του συστήµατος...». |
Την ίδια ώρα:
Ιταλία: Νέες διαδηλώσεις φοιτητών κατά της πανεπιστημιακής μεταρρύθμισης
Χιλιάδες φοιτητές συγκεντρώθηκαν χθες σε δρόμους και πλατείες ιταλικών πόλεων για να διαμαρτυρηθούν κατά της σχεδιαζόμενης πανεπιστημιακής μεταρρύθμισης, ενώ η αστυνομία απέκλεισε μεγάλα τμήματα στο κέντρο της πρωτεύουσας για να αποφύγει τυχόν επανάληψη των βίαιων επεισοδίων που σημειώθηκαν σε διαδήλωση την περασμένη εβδομάδα. Οι διαδηλωτές κατέληξαν στη Ρώμη, όπου πραγματοποίησαν μαχητική πορεία. Το νομοσχέδιο για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που σύμφωνα με την κυβέρνηση θα ενισχύσει το πανεπιστημιακό σύστημα της χώρας που καταρρέει, αλλά σύμφωνα με τους επικριτές του πρόκειται απλώς για περικοπή της χρηματοδότησης, βρισκόταν χθες στο στάδιο της επικύρωσης από τη Γερουσία, αλλά η ψηφοφορία ενδέχεται να καθυστερήσει μέχρι σήμερα. |
Δημοσίευση σχολίου