Πηγή: Χαρά Τζαναβάρα - "Εφημερίδα Συντακτών"
Σε 7,5 δισ. ευρώ ανέρχονται τα αναμενόμενα έσοδα από τα διόδια που απεμπόλησε το Δημόσιο, με χρονικό ορίζοντα το 2038, στο πλαίσιο των «σκληρών» διαπραγματεύσεων με τους εργολάβους για την επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους!
Η κρυφή αυτή απώλεια για τα άδεια κρατικά ταμεία πέρασε στα… μουγκά, αλλά αποκαλύφθηκε από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, η οποία συνοδεύει την κατάθεση των τεσσάρων συμβάσεων στη Βουλή. Το «δωράκι» συμπληρώνει τον «χορό» των δισ. προς τους εργολάβους και περιορίζει τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου στα 9 δισ. ευρώ.
Το σχετικό νομοσχέδιο συζητείται σήμερα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και αναμένεται να επικυρωθεί από την Ολομέλεια σε μία εβδομάδα, τηρώντας την… παράδοση του «κατεπείγοντος» που ακολουθούν Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ. Αυτή τη φορά λόγω της ανάγκης να εγκριθούν από τις Βρυξέλλες οι αλλαγές στα κονδύλια του ΕΣΠΑ, που αφαιρέθηκαν από άλλα έργα για χάρη των αυτοκινητόδρομων. Σήμερα, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης θα βρεθεί στις Βρυξέλλες για να παρουσιάσει τις τελικές συμφωνίες στον επίτροπο Ολι Ρεν.
Με την ίδια έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου διασαφηνίζεται το επίσης αδιευκρίνιστο περιεχόμενο του «μηχανισμού ανακύκλωσης» που θεσμοθετείται με τις νέες συμβάσεις και φαίνεται πως είναι το «κλειδί» για την υπογραφή των συμφωνιών. Μέσα από αυτό το τρικ οι εργολάβοι εξασφαλίζουν όχι μόνον τα ήδη γνωστά οφέλη, αλλά και όσα θα προκύψουν ώς το τέλος της περιόδου παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων, η οποία είναι βέβαιο ότι θα παραταθεί μέχρι το 2041! Και βλέπουμε…
Οι υποχρεώσεις του Δημοσίου έναντι των εργολάβων για την κάλυψη ώς το τέλος του 2015 του «χρηματοδοτικού κενού» των έργων υπολογίζεται σε 1,044 δισ. ευρώ, αλλά αναφέρεται ρητώς ότι το ποσό θα αυξηθεί κατά 100 εκατ. ευρώ στο -σχεδόν βέβαιο- ενδεχόμενο να κατασκευαστεί σήραγγα 4 χλμ. στην περιοχή της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο. Η σύμβαση του 2007 προβλέπει μόνον τη βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου, αλλά το ενδεχόμενο της σήραγγας ενισχύεται και από το γεγονός ότι στο δύσκολο αυτό τμήμα δεν θα υπάρχει εναλλακτική διαδρομή χωρίς διόδια, όπως επιβάλλει η σχετική κοινοτική οδηγία. Εχει ενδιαφέρον ότι οι καταβολές του Δημοσίου θα γίνονται ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών, αλλά θα επιβαρύνονται με τόκους υπερημερίας αν καθυστερήσουν πάνω από 15 εργάσιμες ημέρες!
Επιπλέον το Δημόσιο θα καταβάλει στους εργολάβους 350 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για τις έως το 2011 καθυστερήσεις (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά κ.λπ.) και περίπου 170 εκατ. για διαφυγόντα έσοδα από διόδια λόγω πτώσης της κυκλοφορίας που έφερε η οικονομική κρίση. Και όλα αυτά όταν το 2011, έναν χρόνο πριν από τον συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης των αυτοκινητόδρομων, τα έργα στην Ολυμπία οδό ήταν στο 29%, στην Ιόνια οδό στο 31% και στον Ε-65 στο 17%. Μόνον οι σήραγγες των Τεμπών βρίσκονται στο 70%.
Στα θετικά των αλλαγών περιλαμβάνεται η πρόβλεψη της αρχική σύμβασης του 2007 για τον Ε-65, τον μάλλον… άχρηστο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, για επιδότηση του εργολάβου ύψους 1,6 δισ. ευρώ λόγω της βέβαιης χαμηλής κυκλοφορίας.
Να σημειωθεί ότι για το 2021 η μέση ημερήσια κυκλοφορία θα ήταν μόλις 2.600 οχήματα την ημέρα και το 2038 θα έφταναν στα 2.820! Με άλλα λόγια, θα σκόρπιζαν δισ. για κίνηση που θα διαμορφωθεί στα επίπεδα επαρχιακού δρόμου! Ο ανορθολογισμός γίνεται ακόμη πια φανερός με την επισήμανση ότι στον κόμβο της εθνικής Αθηνών-Λαμίας, όπου θα ξεκινούσε ο νέος αυτοκινητόδρομος, η μέση ημερήσια κυκλοφορία ξεπερνά τα 13.000 οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι μόνον ένας στους επτά οδηγούς θα χρησιμοποιούσε τον νέο και πανάκριβο αυτοκινητόδρομο!
Σε 7,5 δισ. ευρώ ανέρχονται τα αναμενόμενα έσοδα από τα διόδια που απεμπόλησε το Δημόσιο, με χρονικό ορίζοντα το 2038, στο πλαίσιο των «σκληρών» διαπραγματεύσεων με τους εργολάβους για την επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους!
Η κρυφή αυτή απώλεια για τα άδεια κρατικά ταμεία πέρασε στα… μουγκά, αλλά αποκαλύφθηκε από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, η οποία συνοδεύει την κατάθεση των τεσσάρων συμβάσεων στη Βουλή. Το «δωράκι» συμπληρώνει τον «χορό» των δισ. προς τους εργολάβους και περιορίζει τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου στα 9 δισ. ευρώ.
Το σχετικό νομοσχέδιο συζητείται σήμερα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και αναμένεται να επικυρωθεί από την Ολομέλεια σε μία εβδομάδα, τηρώντας την… παράδοση του «κατεπείγοντος» που ακολουθούν Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ. Αυτή τη φορά λόγω της ανάγκης να εγκριθούν από τις Βρυξέλλες οι αλλαγές στα κονδύλια του ΕΣΠΑ, που αφαιρέθηκαν από άλλα έργα για χάρη των αυτοκινητόδρομων. Σήμερα, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης θα βρεθεί στις Βρυξέλλες για να παρουσιάσει τις τελικές συμφωνίες στον επίτροπο Ολι Ρεν.
Με την ίδια έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου διασαφηνίζεται το επίσης αδιευκρίνιστο περιεχόμενο του «μηχανισμού ανακύκλωσης» που θεσμοθετείται με τις νέες συμβάσεις και φαίνεται πως είναι το «κλειδί» για την υπογραφή των συμφωνιών. Μέσα από αυτό το τρικ οι εργολάβοι εξασφαλίζουν όχι μόνον τα ήδη γνωστά οφέλη, αλλά και όσα θα προκύψουν ώς το τέλος της περιόδου παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων, η οποία είναι βέβαιο ότι θα παραταθεί μέχρι το 2041! Και βλέπουμε…
Οι υποχρεώσεις του Δημοσίου έναντι των εργολάβων για την κάλυψη ώς το τέλος του 2015 του «χρηματοδοτικού κενού» των έργων υπολογίζεται σε 1,044 δισ. ευρώ, αλλά αναφέρεται ρητώς ότι το ποσό θα αυξηθεί κατά 100 εκατ. ευρώ στο -σχεδόν βέβαιο- ενδεχόμενο να κατασκευαστεί σήραγγα 4 χλμ. στην περιοχή της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο. Η σύμβαση του 2007 προβλέπει μόνον τη βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου, αλλά το ενδεχόμενο της σήραγγας ενισχύεται και από το γεγονός ότι στο δύσκολο αυτό τμήμα δεν θα υπάρχει εναλλακτική διαδρομή χωρίς διόδια, όπως επιβάλλει η σχετική κοινοτική οδηγία. Εχει ενδιαφέρον ότι οι καταβολές του Δημοσίου θα γίνονται ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιών, αλλά θα επιβαρύνονται με τόκους υπερημερίας αν καθυστερήσουν πάνω από 15 εργάσιμες ημέρες!
Επιπλέον το Δημόσιο θα καταβάλει στους εργολάβους 350 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για τις έως το 2011 καθυστερήσεις (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά κ.λπ.) και περίπου 170 εκατ. για διαφυγόντα έσοδα από διόδια λόγω πτώσης της κυκλοφορίας που έφερε η οικονομική κρίση. Και όλα αυτά όταν το 2011, έναν χρόνο πριν από τον συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης των αυτοκινητόδρομων, τα έργα στην Ολυμπία οδό ήταν στο 29%, στην Ιόνια οδό στο 31% και στον Ε-65 στο 17%. Μόνον οι σήραγγες των Τεμπών βρίσκονται στο 70%.
Στα θετικά των αλλαγών περιλαμβάνεται η πρόβλεψη της αρχική σύμβασης του 2007 για τον Ε-65, τον μάλλον… άχρηστο αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, για επιδότηση του εργολάβου ύψους 1,6 δισ. ευρώ λόγω της βέβαιης χαμηλής κυκλοφορίας.
Να σημειωθεί ότι για το 2021 η μέση ημερήσια κυκλοφορία θα ήταν μόλις 2.600 οχήματα την ημέρα και το 2038 θα έφταναν στα 2.820! Με άλλα λόγια, θα σκόρπιζαν δισ. για κίνηση που θα διαμορφωθεί στα επίπεδα επαρχιακού δρόμου! Ο ανορθολογισμός γίνεται ακόμη πια φανερός με την επισήμανση ότι στον κόμβο της εθνικής Αθηνών-Λαμίας, όπου θα ξεκινούσε ο νέος αυτοκινητόδρομος, η μέση ημερήσια κυκλοφορία ξεπερνά τα 13.000 οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι μόνον ένας στους επτά οδηγούς θα χρησιμοποιούσε τον νέο και πανάκριβο αυτοκινητόδρομο!
Δημοσίευση σχολίου