Home » , , » Σαν σήμερα το 1979 αναγγέλλεται η απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Οδυσσέα Ελύτη

Σαν σήμερα το 1979 αναγγέλλεται η απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Οδυσσέα Ελύτη

Από ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ , Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2022 | 2:56 μ.μ.

Αντιλαμβάνομαι την ποίηση σαν μια πηγή αθωότητας γεμάτη από επαναστατικές δυνάμεις, που αποστολή μου είναι να τις κατευθύνω επάνω σ΄ έναν κόσμο απαράδεχτο για τη συνείδηση μου, ελπίζοντας μέσα από συνεχείς μεταμορφώσεις, να τον κάνω πιο σύμφωνο με τα όνειρα μου.......

Πιστεύω γι’ αυτό στις αισθήσεις που τις κινητοποιώ προς μια αδοκίμαστη ως σήμερα κατεύθυνση, αποβλέποντας σε μια Ελευθερία που να είναι αντίθετη προς όλες τις εξουσίες και σε μια Δικαιοσύνη που να ταυτίζεται με το απόλυτο φως……. 

Οδυσσέας  Ελύτης.   

Ηταν σαν σήμερα 18 Οκτώβρη 1979 όταν η Σουηδική Ακαδημία αναγγέλλει την απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Οδυσσέα Ελύτη «για την ποίησή του, που με φόντο την ελληνική παράδοση, με αισθηματοποιημένη δύναμη και πνευματική οξύνοια ζωντανεύει τον αγώνα τού σύγχρονου ανθρώπου για ελευθερία και δημιουργία». Στις 10 Δεκέμβρη του ίδιου χρόνου γίνεται η καθιερωμένη τελετή απονομής και ο Ελύτης παραλαμβάνει το βραβείο από τα χέρια του βασιλιά Γουστάβου. 

Ο Ελύτης γεννήθηκε στις 2 Νοέμβρη του 1911 στο Ηράκλειο Κρήτης, και ήταν το τελευταίο παιδί μια πολύτεκνης οικογένειας με έξι παιδιά. Η πατρική του καταγωγή ήταν από την Παναγιούδα της Λέσβου και μεγάλωσε στο Ηράκλειο όπου η οικογένεια του διατηρούσε εργοστάσιο σαπωνοποιίας και πυρηνελαιουργίας. Το πραγματικό του όνομα ήταν Οδυσσέας Αλεπουδέλης, αλλά επέλεξε να εμφανιστεί στον χώρο της διανόησης με το ψευδώνυμο Οδυσσέας Ελύτης. Τον λόγο μας τον εξηγεί ο ίδιος σε συνέντευξη που είχε δώσει: 

  «Το πραγματικό μου όνομα κουβαλούσε το βάρος μιας μικρής εμπορικής και βιομηχανικής φήμης που για όσους το έφεραν με υπερηφάνεια -και ήταν όλοι τους άνθρωποι που μόνη τους φιλοδοξία ήτανε το κέρδος - θα ήταν μεγάλη δυστυχία να το δούνε να ταυτίζεται με την υπόσταση ενός ποιητικού έργου παράξενου και ριψοκίνδυνου... Πήρα ψευδώνυμο γιατί θα ήτανε ντροπή να φτιάξω ένα έργο για το οποίο αφιέρωνα όλες μου τις δυνάμεις, όλο μου το πάθος μου για την αφιλοκέρδεια και να το ταυτίσω, ύστερα, με ένα όνομα συνυφασμένο με ο, τι ατομικά εγώ μισώ, δηλαδή, το πρακτικό πνεύμα, την εμπορική πίστη, τον άκρατο ωφελιμισμό». Διαβάστε περισσότερα.

Μοιράσου το :

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ
Powered by Blogger